Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
wawerider: [citat] On saatavilla valmiita kulmia 2,5 metrin pituuksina, jotka voi leikata saksilla ja sitten kostuttaa vedellä, jotta liima takapuolella pitää ne paikallaan, kunnes tasoitat kipsillä rei'ityksen päälle tai kiinnität ne ruuveilla tai vastaavalla tavalla, niin tein itse. Helppoa kuin heinänteko se oli, olen aloittelija rakennushommissa, joten ehkä on vielä helpompia työkaluja
Nikorasu: [citat] En usko niin ollenkaan. Ruuvaa/naulaa kaksinkertaisella ruuvilla/naulalla 60 cm etäisyydellä. Se kestää kaikentyyppisille paneeleille, jotka tunnen.
Plutus: Pelkalla arvauksella, mittaa yhden paino, laita se sitten veteen vuorokaudeksi ja mittaa paino uudelleen, kun se on kuivunut pinnalta.
justusandersson: Miten välittää yli viidenkymmenen vuoden kerätyt tiedot ja kokemukset? Vinkit ovat tervetulleita. Totuus on varmaankin, että ei ole olemassa absoluuttisia sääntöjä. Raudoituspiirroksessa kantavat seinät pitäisi olla piirretty, mutta se ei aina pidä paikkaansa. Puolitehotiiliset seinät eivät yleensä ole kantavia, mutta siihen ei voi luottaa. Jos betonilaatta on asetettu useiden
AskeHolst: [citat] Siellä on taipuma, noin 1,5 cm, mutta hieman vaikea nähdä tarkasti, koska palkki ei ole tarkka mittainen. Totta kai sen voi vaihtaa, asensimme heb160 toiseen huoneeseen (jolla ei ole kylpyhuonetta yläpuolella), joten tiedän miten, mutta se on helpompaa ja halvempaa, jos ei tarvitse. [bild]
OlssoniVallby: [citat] En usko, että sinun tarvitsee olla huolissasi kosteudesta. Riippuu vähän lattiasta tietysti. Sitä ei pitäisi tulla vessasta. Siinä tapauksessa on kyseessä liittyminen ulkoseinään, mutta jos annat kipsin liittyä kevytsoraan, ei ole vaaraa. Jos haluaa olla varma ja panostaa siihen vähän ylimääräistä energiaa, sekä säästää hieman paksuudessa, voi asettaa teräsrimat
Magnus E K: Minulla on myös kipsilevyjä (melkein koko kellarissa, loput vain raakapontti) kellarin katossa talossa vuodelta -63, jonka itse asiassa ostin ja nyt asun siinä. Valitettavasti en tiedä mitään hintakuvasta tai mikä teki valinta yhdestä tai toisesta. Yksi haittapuoli kipsissä on, että paperi voi homehtua. Vie myös puoli senttiä ekstraa kattokorkeudesta verrattuna ohuempiin
Lutte: Laitoin hankalan pinnan, jossa oli enemmän leikattuja kuin kokonaisia paloja. Laitoin keskilinjani laserilla ja asetin kaikki kokonaiset laatat, sitten mittasin kaikki, jotka piti leikata, ja asettelin ne kokeeksi niin, että ne sopivat ennen kuin kiinnitysaine otettiin esiin taas. Muuten, on vain oltava nopea tai peitettävä alue, jossa sinulla on saha.
lnvinzible: [citat] 4 vuotta myöhemmin :) toivottavasti huggan on yhä aktiivinen foorumilla, sillä vaikutat tietävän asiasi. Muistin olevani jäsen täällä ja huomasin, että unohdin vastata tähän. Voi olla hyvä muille ymmärtää hieman rakennusoppia ja minulle huokaista helpotuksesta :) liitän mukaan välipohjarakenteeni. Olemme sitten laittaneet lattialämmitystä varten styroxia ja
Knuten26: [citat] Vuorivilla muuttuu mustaksi, kun se on altistunut vedelle ja likaiseen ilmaan. Kivivilla, esim. rockwool, on valmistettu diabaasista. Ja on väriltään harmaanvihreä.
Galten: Paneelini on 135 mm leveä ja se ei valitettavasti tunnu olevan vakioleveys tänään. K-Rauta:ssa heillä oli vain 95 tai 120 mm leveä :confused:
Krokben: Yläasteeni sähkönopettajani joutui operoimaan keuhkon pois, koska hän altistui asbestille. Mutta hän oli altistunut sille noin 40 vuotta putkeen ja oli tupakoitsija. Jos se levy olisi sisältänyt asbestia, niin mitään ei olisi tapahtunut, uskallan luvata.
Interista88: Jaha haha. Valitettavasti ei mitään hajua, olen maalari mutta harvoin tietää hinnan kun on työntekijä:rofl:
mojjen: [citat] Vaatimus on 1/3 seinän sisällä, näin olen tehnyt. Sama on alakerrassa.
Weissach: [citat] Täsmälleen. Minulla on se talossa, mutta ei autotallissa. En tiedä kuinka yleistä se on autotalleissa? Talo on vuodelta 2020.
JanPh_89: [citat] Kiitos jälleen! Tässä tapauksessa aiomme "vain" leventää noin 30-40 cm, jotta mahtuu pariovi. Odotan vanhan naapurin vastausta, sitten vien kaiken yhdistykselle nähdäkseni, olisiko heille ok aloittaa pätevän yrityksen kanssa.
Låset: Siitä tuli lattialistan ylijäämästä palikoita, jotka voi laittaa väliin. [bild] [bild]
AniKri: Kyllä, olet oikeassa. Ihanteellinen on 45 mm. Mutta puusepän mukaan on mahdollista saada hyvä lattia jopa 25 mm asti. Mutta minimipaksuus on siis 25 mm.
C.Lundin: Aloita lisäämällä kuva ja muutama luonnostelu siitä, miten olet ajatellut. Minulla ei ole kovin vilkas mielikuvitus, mutta tuskinpa se olisi auttanut paljonkaan tässä tapauksessa. Ymmärrän, että kaikki kuulostaa selvältä, kun kuvailet sitä, mutta jollekin, joka ei osaa kuvitella, miltä terassi, portaat tai ympäristö näyttävät, on valtavan vaikeaa saada oikea kuva
Dan_Johansson: [citat] Jos yritetään käyttää pulttia yhdessä laajennusosan kanssa, se voi helposti muuttua hankalaksi, kyllä.
alm82: Onko se osa alakaton kantavasta rakenteesta? https://www.bauhaus.se/tvarprofil-paroc-xl-vit-600x24x30mm
justusandersson: Se ei ole aina niin helppoa arvioida tällaisia kysymyksiä pelkällä mutu-tuntumalla. Parametreja on liian monta. En uskalla koskaan vastata ilman, että teen ensin karkean arvion. Sitten voi odottaa korkeaa puutavaran laatua talossa vuodelta 1947.
Smackbonk: Tiedoksi, ruotsinkielinen nimi on sargsprint juuri kuten yllä mainittiin! Aion kokeilla irrottaa osia, mutta muuten biltema:ssa on samanlaisia, jotka toimivat!
Röksvamp: Ei tullut hyvää vakautta eilisen yrityksen jälkeen. Puretaan ja testataan sen sijaan ohutsaumamassalla.
Twinman: Hei! Olen asentamassa lattia- ja kattolistat. Etsin vinkkejä tyylikkäisiin lopputuloksiin, joissa lista päättyy ilman uutta listaa. Ajattelin laittaa pienen pätkän valkoisen kohdalle, mutta silloin reuna näkyisi tummasta = ei niin kaunis. Toivottavasti ymmärrätte. Katso kuva.
Padda: [citat] Vanha vastaus, mutta erittäin informatiivinen ja hyvä!!