Hei,

Aloitan tuntemaan jonkin verran epävarmuutta taloni suhteen, kun suunnittelija antaa minulle epäselviä vastauksia koko ajan. Toivon, että joku täällä voi auttaa minua. Minulla on puinen välipohja ja LT-palkki 90x405, 6 m jänneväli, johon teräsportaikkoni tukee. Teräsportaikko (painaa 1 tonnin!) on vapaasti roikkuva ja L-muotoinen, joten kuormia on täällä hieman siellä täällä, mutta alan huolestua välipalkista, jos LT-palkki kestää tämän portaikon? Luin hieman "träguide" ja näin, että LT90x495:llä on nurjautumisraja 40 kN, onko nurjautumisraja palkin keskeltä?, ja silloin ei olisi ongelmaa, mutta miten käy, jos LT-palkki on liitetty toiseen saman kokoiseen LT-palkkiin ruuvien ja palkkijalan avulla? Ehkä tulkitsen taulukkoa väärin ja 40 kN ei ole oikea arvo.

Toivon, että selitin selkeästi ja voin saada hieman apua ihmisiltä, jotka tuntevat tämän asian.

90*495 kestää poikittaivoiman 57 kN ja momenttivoiman 74 kNm.

Portaasi antaa poikittaivoiman 6 kN ja momenttivoiman 18 kNm omapainosta. Sen lisäksi tulee hyötykuorma lattiasta/portaasta ja omapainot lattiarakenteelle.

Miltä lattiarakenne näyttää? Mikä on palkkiväli?

H huggan sanoi:
90*495 kestää leikkausvoimaa 57 kN ja momenttivoimaa 74 kNm.

Sinun portaasi antaa leikkausvoiman 6 kN ja momenttivoiman 18 kNm omapainosta. Sitten lisätään hyötykuorma välipohjasta/portaasta ja omapainot lattiarakenteessa.

Miltä lattiarakenne näyttää? Mikä on palkkiväli?
4 vuotta myöhemmin :) toivottavasti huggan on yhä aktiivinen foorumilla, sillä vaikutat tietävän asiasi. Muistin olevani jäsen täällä ja huomasin, että unohdin vastata tähän. Voi olla hyvä muille ymmärtää hieman rakennusoppia ja minulle huokaista helpotuksesta :) liitän mukaan välipohjarakenteeni. Olemme sitten laittaneet lattialämmitystä varten styroxia ja tasoittaneet koko kerroksen. Joten tasoitemassa on myös suhteellisen raskasta.

• Jäykkä rakennuspiirros, jossa näkyy lattiajärjestelmän rakenne, sisältäen palkkien mitat ja etäisyydet. Mukana eristemateriaalien asennusmerkintöjä.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.