Minulla on talo, joka on rakennettu vuonna 1958. Kellarissa katossa on levyjä, jotka tulkitsen pahviverhoilluiksi, ja niiden takana näyttää olevan vaaleanpunertavaa materiaalia, joka muistuttaa kipsiä. Osassa levyistä on maali, toisissa ei. Mietin, voiko se olla yksinkertaisesti kipsiä vai voisiko se mahdollisesti olla jonkinlainen mineriittilevy? Viimeinen kuva näyttää ”vaaleanpunaisen” sisuksen, joka murenee aivan kuten kipsi.

Oliko edes olemassa pahviverhoiltuja mineriittilevyjä? Jos ei, niin sitten se on varmaan kipsiä.

Aion remontoida osan, jossa nämä levyt ovat, mutta en suunnitellut vaihtavani sisäkattoa, vaan aion porata ja pölyttää sitä. Olisi tyhmää, jos kyseessä olisi mineriitti.

• Kuva kipsilevyistä, joissa näkyy kiinnitysruuvit ja ruskea paperipinta.
  • Vanha rakennettu katto 1958, jossa näkyy putkia ja pappipäällysteisiä levyjä, joilla on paljastunut vaaleanpunaista materiaalia.
  • Kellarin katto, jossa näkyy valkoisia, maalattuja levyjä, reiän ympärillä paljasta ruskeaa materiaalia ja asennettuja sähkökaapeleita.
Vaikuttaa olevan sekoitus kipsilevyjä ja masoniittilevyjä kuvista päätellen
Eterniittilevyt ovat betoninharmaita, koska ne ovat ohut asbestivahvistettu betonilevy, joka on myös kova kuin betoni.

• Tykkään
Byggnovisen
  • Laddar…
Alun perin ehkä masoniittia, jota myöhemmin ehkä paloturvallisuuden vuoksi verhottiin kipsillä?? (en tiedä, milloin kipsi tuli).
Minulla oli talo, joka rakennettiin vuonna -66, täysin sisältäpäin kipsillä verhoiltu kuten talo nykyään, se kipsi oli vaaleanpunaista.

• Tykkään
7ender
  • Laddar…
Näyttää kipsilevyiltä. Ne ovat luultavasti pannuhuoneessa tai pannuhuoneen viereisessä huoneessa?
Toinen kuva on vaikeampi, ehkä tretex/masoniitti.

• Tykkään
Byggnovisen
  • Laddar…
Mutta eterniitti sisätiloissa peittämään koko alueen ei voi olla yleinen.

D DaDolly sanoi:
Näyttää kipsilevyiltä. Ne ovat luultavasti pannuhuoneessa tai huoneessa sen vieressä?
Toinen kuva on vaikeampi, tretex/masonite ehkä.
Joo. Ovat pannuhuoneessa sekä ruokakellarissa ja näiden välisessä käytävässä. Masonite on ilmeisesti ruuvattu näiden päälle jossain vaiheessa.

Magnus E K
Kun etsin taloa, hylkäsin (ainakin) yhden talon muun muassa siksi, että koko kellarin katossa oli asbestisementtilevy ja toisen, koska sitä oli autotallin katossa. Olen saanut käsityksen, että tämä oli yleistä 50-, 60- ja hieman 70-luvun alussa.

Mutta olen samaa mieltä, että kuvissa tämä ei näytä asbestisementtilevyltä.

• Tykkään
DaDolly
  • Laddar…
Talo vuodelta 71, jossa on puurunko ja naulattu kipsilevy

D DaDolly sanoi:
Mutta eternit sisätiloissa kattamaan koko alue ei voi olla yleistä.
Kyllä vain.
On usein palosuojauksena kellarin katossa, taloissa joissa on puurakenteet.

• Tykkään
Staffans2000
  • Laddar…
GoC GoC sanoi:
Kyllä vain.
Istuu usein paloeristyksenä kellarin katossa, taloissa, joissa on puulattia.
B Byggnovisen sanoi:
Kyllä. Istuu pannuhuoneessa sekä ruokakellarissa ja näiden väliin jäävässä käytävässä. Masoniitti näyttää ruuvatulta näiden päälle jossain vaiheessa.
B Byggnovisen sanoi:
Kyllä. Istuu pannuhuoneessa sekä ruokakellarissa ja näiden väliin jäävässä käytävässä. Masoniitti näyttää ruuvatulta näiden päälle jossain vaiheessa.
Sain
Magnus E K Magnus E K sanoi:
Kun etsin taloa, hylkäsin (vähintään) yhden talon muun muassa siksi, että kellarin kattoon oli asennettu eterniittiä ja toisen, jossa se oli autotallin katossa. Olen saanut käsityksen, että tämä oli yleistä 50-, 60- ja 70-luvun alussa.

Mutta olen samaa mieltä siitä, että näissä kuvissa ei näytä olevan eterniittiä.
ok, onneksi en ole törmännyt siihen.
Talossani vuodelta -62 oli kipsiä pannuhuoneessa ja myös pesutuvassa onneksi.
Oliko eterniitti halvempaa kuin kipsi? Vai oliko kipsilevyt aika uusia silloin?

D DaDolly sanoi:
Fick

ok, har tacksamt nog inte stött på det.
I mitt hus från -62 var det gips i pannrum och även i tvättstuga turligt nog.
Var eterniten billigare än gipsen? Eller var gipsskivor rätt nytt då?
Eternit oli erinomainen kestävä, säänkestävä ja palosuojamateriaali. Se on muuten edelleen yhtä hyvä materiaali, kun se saa pysyä sille tarkoitetussa paikassaan.

• Tykkään
  • Rakastan
pellegoria ja 2 muuta
  • Laddar…
GoC GoC sanoi:
Eternit oli erittäin kestävä, sää- ja palosuojattu materiaali. Se on edelleen yhtä hyvä materiaali, kun se saa olla paikallaan tarkoitetulla paikallaan.
kaikki tuo on minulle selvää, olin vain utelias sen aikaisesta hintatilanteesta verrattuna kipsiin

Magnus E K
Minulla on myös kipsilevyjä (melkein koko kellarissa, loput vain raakapontti) kellarin katossa talossa vuodelta -63, jonka itse asiassa ostin ja nyt asun siinä. Valitettavasti en tiedä mitään hintakuvasta tai mikä teki valinta yhdestä tai toisesta. Yksi haittapuoli kipsissä on, että paperi voi homehtua. Vie myös puoli senttiä ekstraa kattokorkeudesta verrattuna ohuempiin eterniitilevyihin.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.