8 127 lukukertaa ·
12 vastausta
8k lukukertaa
12 vastausta
Mitä nämä levyt ovat? Alakatto kellarissa.
Minulla on talo, joka on rakennettu vuonna 1958. Kellarissa katossa on levyjä, jotka tulkitsen pahviverhoilluiksi, ja niiden takana näyttää olevan vaaleanpunertavaa materiaalia, joka muistuttaa kipsiä. Osassa levyistä on maali, toisissa ei. Mietin, voiko se olla yksinkertaisesti kipsiä vai voisiko se mahdollisesti olla jonkinlainen mineriittilevy? Viimeinen kuva näyttää ”vaaleanpunaisen” sisuksen, joka murenee aivan kuten kipsi.
Oliko edes olemassa pahviverhoiltuja mineriittilevyjä? Jos ei, niin sitten se on varmaan kipsiä.
Aion remontoida osan, jossa nämä levyt ovat, mutta en suunnitellut vaihtavani sisäkattoa, vaan aion porata ja pölyttää sitä. Olisi tyhmää, jos kyseessä olisi mineriitti.
Oliko edes olemassa pahviverhoiltuja mineriittilevyjä? Jos ei, niin sitten se on varmaan kipsiä.
Aion remontoida osan, jossa nämä levyt ovat, mutta en suunnitellut vaihtavani sisäkattoa, vaan aion porata ja pölyttää sitä. Olisi tyhmää, jos kyseessä olisi mineriitti.
Alun perin ehkä masoniittia, jota myöhemmin ehkä paloturvallisuuden vuoksi verhottiin kipsillä?? (en tiedä, milloin kipsi tuli).
Minulla oli talo, joka rakennettiin vuonna -66, täysin sisältäpäin kipsillä verhoiltu kuten talo nykyään, se kipsi oli vaaleanpunaista.
Minulla oli talo, joka rakennettiin vuonna -66, täysin sisältäpäin kipsillä verhoiltu kuten talo nykyään, se kipsi oli vaaleanpunaista.
Magnus E K
Talon omistaja
· Östergötland
· 4 612 viestiä
Magnus E K
Talon omistaja
- Östergötland
- 4 612 viestiä
Kun etsin taloa, hylkäsin (ainakin) yhden talon muun muassa siksi, että koko kellarin katossa oli asbestisementtilevy ja toisen, koska sitä oli autotallin katossa. Olen saanut käsityksen, että tämä oli yleistä 50-, 60- ja hieman 70-luvun alussa.
Mutta olen samaa mieltä, että kuvissa tämä ei näytä asbestisementtilevyltä.
Mutta olen samaa mieltä, että kuvissa tämä ei näytä asbestisementtilevyltä.
Talo vuodelta 71, jossa on puurunko ja naulattu kipsilevy
GoC sanoi:
B Byggnovisen sanoi:
SainB Byggnovisen sanoi:
ok, onneksi en ole törmännyt siihen.Magnus E K sanoi:
Kun etsin taloa, hylkäsin (vähintään) yhden talon muun muassa siksi, että kellarin kattoon oli asennettu eterniittiä ja toisen, jossa se oli autotallin katossa. Olen saanut käsityksen, että tämä oli yleistä 50-, 60- ja 70-luvun alussa.
Mutta olen samaa mieltä siitä, että näissä kuvissa ei näytä olevan eterniittiä.
Talossani vuodelta -62 oli kipsiä pannuhuoneessa ja myös pesutuvassa onneksi.
Oliko eterniitti halvempaa kuin kipsi? Vai oliko kipsilevyt aika uusia silloin?
Eternit oli erinomainen kestävä, säänkestävä ja palosuojamateriaali. Se on muuten edelleen yhtä hyvä materiaali, kun se saa pysyä sille tarkoitetussa paikassaan.D DaDolly sanoi:
Magnus E K
Talon omistaja
· Östergötland
· 4 612 viestiä
Magnus E K
Talon omistaja
- Östergötland
- 4 612 viestiä
Minulla on myös kipsilevyjä (melkein koko kellarissa, loput vain raakapontti) kellarin katossa talossa vuodelta -63, jonka itse asiassa ostin ja nyt asun siinä. Valitettavasti en tiedä mitään hintakuvasta tai mikä teki valinta yhdestä tai toisesta. Yksi haittapuoli kipsissä on, että paperi voi homehtua. Vie myös puoli senttiä ekstraa kattokorkeudesta verrattuna ohuempiin eterniitilevyihin.
Klikkaa tästä vastataksesi