Minulla on 60 cm aukko sisäseinässä (kevytbetoni/siporex), jossa paikalleen rakennettu vaatekaappi aiemmin oli. Seinä, jota pitää pidentää 60 cm, on 72 mm syvä ja vaikuttaa siltä, että muurilohkot/lecalohkot tai kevytbetonilevyt ovat vähintään 75 mm syviä. Olen kuitenkin löytänyt ytongin, jonka kevytbetonilevyt ovat 50 mm syviä, mikä antaa tilaa tasoittamiseen/kitin käyttöön, mutta tuntuu melko heikolta?
Kysymykseni on, onko olemassa muita parempia vaihtoehtoja?
Kauan sitten, joten hän on varmaan valmis, ehkä vastaa. On olemassa sekä Leca:n että Ytong:in paksuuksia 50X200X600 ja ylöspäin paksuudelta, jos sitä tarkoitit.
Kiitos jonaserik. Oletan, että minulla on samanlainen kysymys kuin TS:lla ja hijackaan näin ollen ketjun.
Meidän täytyy tukkia oviaukko. Kun koputimme seinää, oletimme, että se olisi puurankaseinä, mutta kun purimme vanhan oven, kävi ilmi, että se oli kevytbetonia (asunto rakennettu 60-luvulla). Alkuperäinen suunnitelma oli laittaa uudet puurangat ja kipsata, mutta luettuani foorumilta kävi ilmi, että sellaisella menettelyllä on huono yhteensopivuus ja suuri halkeamisriski betoniseinään. Onko minun esimerkissäni paras ratkaisu muurata 50 mm:n lohkoilla vai onko joku muu parempi ratkaisu? teräspalkit?
Jepp 50 mm + rappaus sopii sinne. Sitten sinun pitäisi porata esim. 6 tai 8 mm raudoitusterästä joka 3. kerrokseen. Ei ole mahdollista saada koko terästä reiän yli, joten siihen laitetaan lyhyemmät palat. Palaan asiaan luonnoksen kanssa.
Se onnistui nopeasti luonnostella, vähän periaatteena vain, joka vuoroon voi laittaa rautaa, jolloin siitä tulee paljon vahvempi ja halkeamisriski on mahdollisimman pieni, riski on suurin sivuille.
Ei ollut helppoa muurata, luulen että sekoitimme laastin liian kovaksi. Asetimme raudoituksen jokaiselle tasolle saadaksemme hyvän kiinnityksen seinään. Seuraava vaihe on rappaus.