Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
justusandersson: Ei saa rakentaa näin. Hyväksyttävä taipuma, joka on 1/300 jännevälistä, tarkoittaa 19 mm. Olet liian lähellä murtorajaa. Lumikuormia on laskettu 50 vuoden välein. Taipuma palkille, joka kantaa tasaisesti jakaantunutta kuormaa, seuraa kaavaa 5*q*L^4/384*E*I. Tämä tarkoittaa, että tietylle palkkityypille ja palkkidimensioille taipuma kasvaa eksponentiaalisesti jännevälin myötä.
Ecke1: [citat] Kiitos vinkistä. Ne vaikuttavat kuitenkin hieman liian kapeilta. Puhuin metallin jälleenmyyjän kanssa ja he voivat sahata halutun koon suoraan levystä, mikä vaikuttaa helpommalta.
MrJay: Stenlim PU, se kuitenkin laajenee, joten älä käytä liikaa. Sitten sinun täytyy olla jotain, joka pitää tiilen paikallaan kunnes se kovettuu, olen onnistunut melko hyvin pelkän hopeateipin kanssa, mutta se riippuu tilanteesta tietenkin.
justusandersson: En ole koskaan tavannut reikienporaajaa, joka osaisi lukea piirustuksia, mutta yleensä tilaaja ei osaa sitä myöskään. Se on absurdi tilanne. Välillä yli säännellyssä rakennus-Suomessa vaaditaan vain muodollinen sertifiointi energialaskelmien tekemiseen ja KA:na toimimiseen. Edes yksittäisten sähköasentajien ei tarvitse olla päteviä. Tai tässä tapauksessa arkkitehtien,
Kicki Fredriksson: Aiomme vaihtaa parvekkeen aidan. Meillä on metallilattia parvekkeella ja mietimme, miten kaide/aidoitus olisi parasta kiinnittää ilman, että se vaikuttaa metalliin.
PluppenPlupp: 56 on kai perusstandardi lattialistalle, mutta joskus voi haluta nousta 69:ään esimerkiksi lattianvaihdon jälkeen, jos lattia on "vajonnut" vaihdon jälkeen (poistettu vanha matto alta) tai vanhan maalatun tapetin sauma on jäänyt näkyviin vanhan listan kohdalle. Silloin voi olla helppoa ja tyylikästä siirtyä 69 mm listaan sauman häivyttämiseksi sen sijaan, että alkaisi tasoittaa, hioa
Kjellarnenilsson: Tarkoituksena on "upottaa" jacuzzi tyylikkäällä tavalla, se on upotettu 50 cm olemassa olevista kivistä. Ajattelin, että etupuoli tulisi rapata ympäröivän muurin mukaisesti. Ei kuormitusta millekään lohkareelle.
Matti_75: Sinulla tulee olemaan ongelmia vuotoilman kanssa. Lisääntynyt energiankulutus ja kosteusvahinko-ongelmat. On paljon pahempaa, jos muovi on vuotava kuin jos olisit jättänyt muovin kokonaan pois. Koska nyt vuoto on niin keskittynyt siihen kohtaan, missä muovia puuttuu. Avaa ja tee uudelleen ja tee oikein.
anthorne: [citat] Valitettavasti emme ole tehneet mitään, vaan keskittyneet muihin projekteihin toistaiseksi.. mutta olen yhä kiinnostunut järkevästä ratkaisusta ongelmaan, jos jollakulla on sellainen.
OveE: [citat] Hyvä ehdotus, tutkin tätä tarkemmin, ja kiitos avusta. Hyvää juhannusta kaikille blogissa.
Krille-72: [citat] Mitä? Etkö ole vielä valmis? :crysmile: Onnea matkaan ja ota rauhallisesti. Sekoita vähän ensimmäisellä kerralla ja kokeile eteenpäin. Tämä menee hyvin.
justusandersson: Paras on, jos voitte osua siihen, miten oviaukko sijoittuu suhteessa kattotuoleihin. Tämä antaa nimittäin täysin erilaisia tuloksia, kun on kyse palkin mitoituksesta. Pienellä onnella voitte selvitä melko heiveröisellä ratkaisulla.
arowe17: Hyvä ketju, jonka löysin! Olen aivan pian menossa rakennustarvikekauppaan hankkimaan vähän listanauloja. Toivon, että siellä on mustia tai vaihtoehtoisesti kiiltäviä listanauloja? Esiporaus vai ei? Minulla on jo kotona PL400:aa, jota aion käyttää liimaamiseen.
diy1: On minulla betonirappu, jolle ajattelin tehdä kasvojenkohotuksen. Katselin kuitusementistä valmistettuja julkisivulevyjä, ne kestävät maahan kaivamisen ja vaikuttavat olevan erittäin kestäviä. Onko kukaan kokeillut päällystää betonirappuja näillä? Paksuus on täydellinen, ovi tulee avaamaan ilman ongelmia ja levyt näyttävät olevan erittäin liukkautta estäviä. Ajattelin liimata
Oldboy: Niin kauan kuin vain ruskeat raidat maalataan, se käy hyvin. Asfaboardi on diffuusioavoin ja sitä ei tulisi tiivistää maalilla, sillä sisään tunkeutuva kosteus voi kuivua vaikeasti. Erityisesti jos sisäpuolella on jonkinlainen diffuusiosulku.
Viktor.J: Hei, olen aikeissa asentaa paneelia sisäkattoon. Paneeli on tavallinen julkisivu (pieni reuna) pontilla ja uralla Optimera:lta, valmistettu NoviPro (Norrlanninpuita). Ne toimitettiin viime viikolla ja ovat sen jälkeen olleet autotallissani, korotettu 95 mm lattiasta tasaisesti. Lämpimän sään vuoksi autotallin lämpötila on noin 18-20 astetta, ja ilmanvaihto on hyvä. Nyt kun alan naulata
Derbyboy: [citat] Mikä mallia tämä on? linkki ei toimi näin 15 vuotta myöhemmin :cool::crysmile:
Sharky58: Hyvä olla linkki: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_screw_drives /Göran
stoffe88: Minulla on suhteellisen paksu seinä, johon aion laittaa ikkunan, noin 40-50 cm paksu ja se tulee rappauksella sekä sisä- että ulkopuolelle. Jotta saisin kevytsoraharkot oikealle tasolle rappauksen kanssa, ajattelin asettaa solumuovia niiden väliin täyttämään ja eristämään, onko tällaisessa rakenteessa mitään haittoja? Onhan olemassa valmiita kevytsora-ratkaisuja (jotka eivät sovi
ÅkeSun: Ei ole itsestään selvää, että säännöt on sovitettu nykyisen sisäkaton mukaan. Voi yhtä hyvin olla, että sisällä on raakapontti. Helpoin tapa olisi kai vain asentaa uudet kattolaatat suoraan vanhojen päälle?
Leakimu: [citat] Tuhannet kiitokset! Kuljetushihna ei valitettavasti ole minun ideani, vaan sen sai vuokrata. Mutta se teki kaikesta hyvin helppoa. Samoin vuokrasin sähkökäyttöisen kottikärryn saadakseni betonin betoniautosta. Sain kerran kuulla ”work smarter, not harder” ja elän sen mukaisesti.
MalZon: [citat] Jep. täytyy vain asettaa se täsmälleen niin kuin palkit ja sisäkatto kulkevat yksinkertaisesti. Täytyy teipata tarvittaessa myös.
Lasse Morin: Jouduin kauas lähtöpisteestä. Nyt tulee kaksinkertainen 45x145 (polyuretaaniliimalla välissä, tuskin voi vahingoittaa). Rakennus tulee olemaan korkeampi kuin piirustuksessa...
justusandersson: Helpoin tapa on varmaan nostaa esimerkiksi kaksi levyä ja korvata ne lyhyemmillä versioilla, joille tarvitaan sitten uusi alusta jossain muodossa.
FemTummar: Minulla on pari huonetta 4x3 m, joissa on tänään kipsi sisäkatossa. Haluan säilyttää kipsilevyt paloturvallisuus- ja eristysääntelistä syistä ja asentaa paneelilevyt niiden päälle. Alapuolinen harvatausta (~ cc 30) ei luonnollisestikaan sovi yhteen levyjen leveyden kanssa, ja mieluiten välttäisin lisärimoitusta, koska olen osittain aikataulusta jäljessä (sähkömies on varattu