ClasseClas
Mietin kiinnittääkö Friggebodenin ulkovuorauksen ruuveilla naulaamisen sijaan. Onko kellään hyviä vinkkejä ja kokemuksia? Hyödyt ja haitat? Minkälaisia ruuveja on saatavilla? Olen tähän mennessä törmännyt vain Grabber-ruuviin.

Ajatuksena ruuvauksessa on pääasiassa välttää tarve uudelleen naulata panelia muutaman vuoden kuluttua. Viite tässä: http://www.tenico.nu/tips22.htm

Koska kyseessä on pieni kohde, voin kestää lisäkustannukset.

• Tykkään
Akteng
  • Laddar…
Se vie hieman kauemmin ja on hieman vaikeampaa saada siisti julkisivu.

Meillä on samanlainen paneeli parvekkeen kaiteessa kuin talon muussa osassa. Kiinnitetty terassiruuvilla. Talo muualla on kiinnitetty nauloilla.

Ei, ei jos vertaa käsiskruvimeisseliä työkalun kanssa, mutta siinä tapauksessa sinun pitäisi verrata hyvään naulapyssyyn, ja silloin ruuviväännin jää alakynteen.

mats_o sanoi:
Nää inte om man jämför handjaga med verktyg men då ska du jämföra med en schyst spikpicka och då ligger skruvdragaren i lä.
korrekt :)

Milkshaken
ClasseClas sanoi:
Ajattelen ruuvata ulkovuoraus Friggebodieen naulaamisen sijasta. Onko kenelläkään hyviä vinkkejä ja kokemuksia? Edut ja haitat? Mitä ruuveja on olemassa? Toistaiseksi olen törmännyt vain Grabber-ruuviin.

Ajatuksena ruuvaamisessa on lähinnä välttää paneelien jälkikäsittely naulaamalla vuoden kuluttua. Viite täällä: [linkki]

Koska se on pieni kohde, kestän lisäkustannukset.

ajatus ruuvaamisessa...... Mutta jos käytät galvanoitua naulaa, kuten pitää, ulkona,,, no silloin tuskin tarvitsee mitään jälkikäsittelyä naulaamalla vuoden kuluttua,,,,, mahdollisesti 20 vuoden kuluttua....
luulen, että siinä tapauksessa ruuvit ehtivät ruostua ennen kuin tarvitset jälkikäsittelyä naulaamalla...
:)

• Tykkään
Viklun1
  • Laddar…
ClasseClas
Milkshaken sanoi:
ajatus ruuvaamisesta...... Mutta jos käytät galvanoitua naulaa kuten kuuluu ulkona,,, niin sittenhän ei juuri tarvita uudelleennaulausta vuoden päästä,,,, mahdollisesti 20 vuoden päästä....
luulen, että siinä tapauksessa ruuvit ehtivät ruostua ennen kuin tarvitset uudelleennaulauksen...
:)
No, Grabber väittää, että ruuvi pitää paneelin paremmin paikallaan kuin naula, ja siksi uudelleennaulausta ei tarvita. Katso mainosteksti täältä: http://www.grabber.se/websites/grabberse/filbank/PTS_panel_A4.pdf

Mutta ehkä toisaalta paneeli halkeaa enemmän sen sijaan, mistä minä tiedän...

Ei, paneeli ei halkea! Se on todella hyvä men kallis ruuvi.....
Olen myös käyttänyt sitä menestyksekkäästi vinojen/kiertyneiden ikkunoiden karmien kiinnittämiseen, ja poranterän ansiosta voi ruuvata lähelle reunoja ilman halkeamia :)

• Tykkään
Magnus Göransson1
  • Laddar…
En usko, että on mitään ongelmia kiinnittää paneelia siihen päivään saakka, kun se täytyy poistaa jostain syystä. Uskoisin, että muutaman vuoden kuluttua ruuvien irrottaminen voi olla vaikeaa, ja kuinka paljon tuhoaa koolauksia niitä vääntäessä pois, en halua edes ajatella.

-Åke

Samaa mieltä Åken kanssa 100%
ja jälkikiinnittää? mistä syystä?

..//N

Herätän vanhan ketjun eloon.

Aion pian kiinnittää fjällpanelin varastooni. Olen miettinyt rautaoksaa, tervaoksaa, puun valkaisua hapolla jne. Siksi syövytön pehmeä ruostumaton ruuvi voi olla tarpeen. Tavallinen terassiruuvi saattaisi toimia. Mitä vaihtoehtoja on olemassa? Olen löytänyt terassiruuvin, jossa on pieni pää Spaxilta (Bauhaus) mutta usein 5x60. Onko vastaavaa 4,2 tai 4,5x55?

Joten nämä ovat ne, joiden välillä se on...

• Vasenkalla ruostumaton terassiruuvi 4.2x60 mm, oikealla A2 4.2x55 mm ruuvi, hinnat ja myyjät näkyvät.
1977bjorn 1977bjorn sanoi:
Herätetään vanha ketju eloon.

Aion pian kiinnittää vuorilaudan varastooni. Olen miettinyt rautavihtrilliä, terva-vihtrilliä, puun valkaisua hapolla jne. Sen vuoksi syytä käyttää haponkestävää pehmeää ruostumatonta ruuvia. Tavallinen terassiruuvi voisi toimia. Mitä vaihtoehtoja on olemassa?
Olen löytänyt pienipäisiä terassiruuveja spaxilta (Bauhaus) mutta useimmiten 5x60. Onko vastaavia 4,2 tai 4,5x55?
Hei

Olen vain amatööri, mutta ajattelen vaihtaa talon julkisivun, jota ei voi kunnolla kunnostaa, ja korvata sen siperialaisella lehtikuusella läheisestä pienestä sahasta.

Olen myös ajatellut ruuvata, jotta myöhemmin voisin irrottaa. Se vaatii kohdallani vielä parempia ruuveja kuin ne, joita mainitsit, ”aateluruuvit”, joista puusepät puhuvat, jotta voidaan ottaa vastaan voimat, joita lehtikuusi voi antaa kaikissa mahdollisissa suuntiin.

Olen saanut vinkkejä erityisistä malleista NKT:lta, tai tarkista Ejot, jotka ovat toimineet hyvin muissa projekteissa lehtikuusen kanssa, eikä sinun tarvitse miettiä niin paljon vuorilaudan kanssa.

Mutta jokainen, jonka kanssa olen puhunut ruuveista ja joka ymmärtää, että haluan x vuosikymmenten jälkeen pystyä irrottamaan ruuvin, on sanonut, että vain yllä mainitut kelpaavat. Terassiruuveista ei käy, jos se asetetaan suojaamattomaksi.

(käytän myös rautavihtrilliä ja se ei tietenkään suojaa ruuvia.)

Mutta jos se on varasto, kuten sinun tapauksessasi, et koskaan irrota paneeleja, joten pitkäaikainen kestävyys ei ehkä ole tärkeä?

Kysyin kuitenkin sekä paikalliselta taitavalta rakennusmateriaalikaupalta että asiantuntijoilta, ja jos osti suuria määriä, sain ruuveja hyvään hintaan, usein parempaa mallia kuin terassiruuvi, joten kannattaa kysyä, jos haluat parempaa laatua.

En kuitenkaan ole ruuvifani, mutta mielestäni Bauhausin itsensä pitäisi pystyä antamaan vastaus siihen kokoon, jonka haluat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.