1 130 lukukertaa ·
8 vastausta
1k lukukertaa
8 vastausta
Eristä sisätilat - 1920-luvun huvila
Minulla on 2-kerroksinen huvila, joka on rakennettu noin vuonna 1925. Yläkerrassa noin 75 % kattopinnasta on vanhaa lautaa, jonka edellinen omistaja on maalannut. Näyttää kyllä siistiltä. Sen yläpuolella on (hädin tuskin) paperia ja purua palkkien välissä. Eli käytännössä nollatason eristys ylös ullakolle.
Miten saisin tämän tehokkaammaksi? Tarkoituksena on siis pitää lämpö sisällä talvella ja lämmön ulkona kesällä, mutta ilman että talo tukehtuu?
Ajattelin, että minun on poistettava kaikki puru ja paperi ja asetettava kunnollinen eristys. Mutta mitä pitäisi olla eristeen ja lautojen välissä? Muovikalvo ei ehkä ole paras vaihtoehto? Onko olemassa jotain luonnonmateriaalia, joka sallii talon vielä hengittää? Mainittakoon, että ikkunat aiotaan vaihtaa 3-lasisiin tuuletetuttuihin. Mutta yläkerrassa on tuskin mahdollista olla näinä päivinä.
Tämän jälkeen ajattelin asentaa LVP:in, osittain tukemaan hieman lämmityksessä ja myös saamaan hieman ilmastointia kesällä. Minulla on kaukolämpö, joten se on kaikkea muuta kuin halpa talvella.
Voin laittaa kuvia, miltä se näyttää, jos tarvitsee.
Miten saisin tämän tehokkaammaksi? Tarkoituksena on siis pitää lämpö sisällä talvella ja lämmön ulkona kesällä, mutta ilman että talo tukehtuu?
Ajattelin, että minun on poistettava kaikki puru ja paperi ja asetettava kunnollinen eristys. Mutta mitä pitäisi olla eristeen ja lautojen välissä? Muovikalvo ei ehkä ole paras vaihtoehto? Onko olemassa jotain luonnonmateriaalia, joka sallii talon vielä hengittää? Mainittakoon, että ikkunat aiotaan vaihtaa 3-lasisiin tuuletetuttuihin. Mutta yläkerrassa on tuskin mahdollista olla näinä päivinä.
Tämän jälkeen ajattelin asentaa LVP:in, osittain tukemaan hieman lämmityksessä ja myös saamaan hieman ilmastointia kesällä. Minulla on kaukolämpö, joten se on kaikkea muuta kuin halpa talvella.
Voin laittaa kuvia, miltä se näyttää, jos tarvitsee.
Viimeksi muokattu:
Ei ole mitään syytä poistaa purua. Vain eristää päälle.
Kysy firmalta, joka tulee ja puhaltaa mineraalivillaa tai ekokuitua, usein kustannus on suurin piirtein sama kuin jos ostaisit materiaalin itse. 300-500mm on sopiva.
Kysy firmalta, joka tulee ja puhaltaa mineraalivillaa tai ekokuitua, usein kustannus on suurin piirtein sama kuin jos ostaisit materiaalin itse. 300-500mm on sopiva.
"Ongelma" on, että katossa on tiettyjä rakoja, joista tulee höylälastuja ulos kun liikutaan siellä ylhäällä. Epäilen, että vanha huopa on tullut tiensä päähän.larsbj sanoi:
Se voi tietysti olla ongelma. Jos sitä ei voi tiivistää alhaalta, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin imuroida ullakko.MalZon sanoi:
Sitten uusi pappi/kangas ja eristys.
Voi olla vaikeaa laittaa muovia kunnolla, kun palkit ja sellaiset ovat tiellä.
Kyllä juuri niin.larsbj sanoi:
Anna minulle esimerkki huovasta/kankaasta, jota voin käyttää ennen eristystä.
Voidaan sanoa, että diffuusiosilmistä (kuinka helposti vesihöyry voi läpäistä) on olemassa kaksi paperityyppiä, joko avoin, kuten useimmat tavalliset tuulitiivistepaperit markkinoilla, tai höyryjarru, joka on välimuoto avoimen ja muovin välillä. Vaikka teoria sanoo, että sinun pitäisi käyttää höyryjarrutyyppiä, molemmat toimivat. Ainakin jos eristät alle 400 mm.MalZon sanoi:
Mikä paperi riippuu myös siitä, miltä se näyttää. Onko se palkkeja, joiden väliin aiot asettaa? Sahatut tai vanhat tukit?
Kaksi avointa tyyppiä, jotka toimivat.
https://www.byggmax.se/vindpapp-ac-...8QIVBKOyCh1pZwUGEAQYASABEgLMFvD_BwE#267=33522
https://www.byggmax.se/vindskydd-bi...8QIVBKOyCh1pZwUGEAQYAiABEgKZHvD_BwE#973=46434
Ja yksi höyryjarru
https://www.byggmax.se/ångbroms-bis...8QIVgrmyCh2L-w_OEAQYASABEgJgsfD_BwE#973=46438
Ok. Toinen avoimista muistan. Luultavasti jotain vastaavaa, jolla verhosin autotallin.larsbj sanoi:
Voidaan sanoa, että diffuusionäkökulmasta on olemassa kahta eri tyyppistä paperia (kuinka helposti vesihöyry voi läpäistä) joko avointa, kuten useimmat markkinoilla olevat tavalliset tuulensuojapaperit.
Tai höyryjarru, joka on keskivaihe avonaisen ja muovin välillä.
Vaikka teoriassa sinun pitäisi käyttää höyryjarrutyyppistä paperia, niin molemmat toimivat. Ainakin jos eristät alle 400mm.
Minkä tyyppinen paperi riippuu myös siitä, miltä se näyttää. Onko kyseessä palkit, johon aiot laittaa väliin? Saha- tai vanhat tukit?
Kaksi avointa tyyppiä, jotka toimivat.
[linkki]
[linkki]
Ja yksi höyryjarru
[linkki]
Mutta jos poistan kaiken paperin ja sahanpuru, asetan kankaan ja eristyksen sen päälle. Onko se sitten hyvä ratkaisu?
Sisäkaton poikki kulkee palkit, uskon että ovat sahattu mutta niissä näkyy tukin kaltaisia profiileja. En ole kuitenkaan tarkastanut kaikkea niin hyvin. Keskellä on muutama lankku, joiden päällä voi kävellä ja joilla olemme heittäneet ylös muutaman hämärtävän laatikon ja muuta sellaista.
Se on ehdottomasti hyvä ratkaisu.MalZon sanoi:
Ok. Toinen avoin vaihtoehto on tuttu. Oli varmaan jotain vastaavaa, jolla pukeuduin autotalliin.
Mutta jos poistan kaiken kartongin ja lastun, laitan kankaan ja eristyksen sen päälle. Onko se silloin hyvä ratkaisu?
On kattoparrut koko sisäkaton yli, luulisin että ne ovat sahattuja mutta niissä näkyy tukin kaltaisia profiileja. En ole kuitenkaan tarkistanut kaikkea niin tarkasti. Keskellä on muutama lankku, joita pitkin voi kävellä ja mihin olemme laittaneet mahdollisimman paljon piiloon meneviä laatikoita ja sellaista.
Pellin asentamisessa kannattaa vain olla huolellinen.
Klikkaa tästä vastataksesi