Hei,

Olemme asentaneet sisäovien karmeihin 56 mm leveitä listoja. Nyt aiomme asentaa ikkunalistoja ja oletimme, että myös niiden tulee olla yhtä leveitä. Rakennusliike kuitenkin sanoo, että tässä on eri tapoja, miten voidaan tehdä.

Onko olemassa jokin standardi? Mitä te suosittelette?

Tässä tapauksessa kyse on suorista listoista ilman kuviointia. Jalkalista on tosin kuvioitu ja 9 cm korkea, mutta sillä ei pitäisi olla suurta merkitystä.

Se on makuasia, mutta mielestäni ovilistojen pitäisi olla leveämpiä kuin ikkunalistojen.

Itse käytän 145 mm jalkalistaa, 95 mm ovilistaa, 69 mm ikkunalistaa. Tosin omani eivät ole sileitä.

• Tykkään
Tomas_h2 ja 1 muu
  • Laddar…
Aha ymmärrän, voiko tämä kuulostaa järkevältä:

Lattialista 95
Ovenkarmlista 56
Ikkunakarmlista 46

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
hans.p ja 1 muu
  • Laddar…
Jos kysyt minulta niin, Kyllä.

• Tykkään
snowjim
  • Laddar…
Olin ottanut saman leveyden, 56 mm ikkunan- ja ovilistoille, uskon että se on kaunein ratkaisu.

Kuvittele parvekkeen ovi ikkunaparin vieressä. Miten toimitaan siinä tapauksessa?

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Chrilleadin ja 2 muuta
  • Laddar…
KnockOnWood sanoi:
Ottaisin saman leveyden, 56 mm ikkuna- ja ovihelistys, uskon että se on tyylikkäintä niin.

Kuvittele terassin ovi parin ikkunan viereen. Miten teet siinä?
Luulen, että olet oikeassa. Ostin 56, vaikka muu talo on nyt 43 ;) Ainakin keittiö on yhtenäinen :)

• Tykkään
KnockOnWood
  • Laddar…
Kuten sanottu, maut ovat kuin baken.

Syy siihen, miksi ovilistat ovat leveämpiä, on varmaan se, että ne ovat yleensä pidempiä, ja siten ne voidaan kokea kapeampina. Tai sitten se on aivan eri syy. :)

Kyllä, tämä on ehdottomasti makuasia!

Meidän tapauksessamme meillä on aika suuri lattialista (suhteessa) ja nyt kun olemme asentaneet sekä terassin oven että ikkunan paikoilleen, tuntuu paremmalta ratkaisulta käyttää samaa leveää listaa. Muualla talossa meillä on hyvin kapeaa (43 mm) listaa, ja meidän makuumme se ei näytä kovin hyvältä, joten ajatuksena on vaihtaa sekin 56 mm, kunhan pääsemme niihin huoneisiin.

56 on kai perusstandardi lattialistalle, mutta joskus voi haluta nousta 69:ään esimerkiksi lattianvaihdon jälkeen, jos lattia on "vajonnut" vaihdon jälkeen (poistettu vanha matto alta) tai vanhan maalatun tapetin sauma on jäänyt näkyviin vanhan listan kohdalle. Silloin voi olla helppoa ja tyylikästä siirtyä 69 mm listaan sauman häivyttämiseksi sen sijaan, että alkaisi tasoittaa, hioa ja maalata.

Mielestäni 69 antaa myös tukevan ja siistin vaikutelman, etenkin alakerrassa, jossa ei ole liian matala katto.

Ikkunoiden ja sisäovien ympärillä voi minun mielestäni pysyä 56:ssa, koska ne ovat silmien korkeudella.

Vanhemmissa vuosisadanvaihteen taloissa ehdottomasti korkeammat listat, mutta 60–70-luvun taloissa voi olla tyylikkäämpää käyttää hieman kapeampia listoja.

Jos esimerkiksi on harmaat seinät ja matala katto esimerkiksi viisto- tai harjakaton vuoksi, valkoiset 69 mm listat voivat näyttää suhteettomilta.

Tyylikästä on myös maalata lattialistat saman väriseksi kuin seinä, silloin 69 on myös itsestäänselvyys minun mielestäni, muuten se näyttää olevan vähän "keskeneräinen".

Sama väri listoissa ja seinissä antaa hieman korkeamman huonekorkeusvaikutelman.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.