Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
Davion: Hei, Haluaisin vähän palautetta siitä, mikä voisi olla "oikea järjestys" minulle asioiden hoitamisessa. Meidän on tarkoitus purkaa kokonaan koko yläkerros. Tämä tarkoittaa lyhyesti: - Purkaa seinä keittiön ja olohuoneen välistä - Purkaa seinät, jotka tekevät "läpikulku"-toimistosta osan uutta olohuonetta - Tehdä uusi huone lapselle #2 olohuoneen toiseen päähän - Uudistaa
Axel bolander: [citat] Oikein havaittu - jos eivät muuranneet savupiipun runkoa erikseen vuonna 1939 rakentaessa, niin vasen puoli täytyy olla muurattu myöhemmin - ei kuitenkaan näy missään alkuperäispiirustuksissa.. mutta koko seinä on kantava. Ehkä sinne on joskus aikojen alussa tehty ovi, joka myöhemmin muurattiin umpeen.. Joka tapauksessa - ongelma on nyt ratkaistu (ratkaisu oli Weber 148
ludwigdanieloliwer: [citat] Kiitos vinkistä! Joten jos esimerkiksi poraan 35MM ja kiinnitän pyöröpuun takaa ruuvilla. Kuinka paljon painoa luulet sen kestävän?
patdau: Vanha kylmä autotalli. Haluan luoda pakkasettoman varastointitilan ja paikan kissoille olla. Ehkä laittaa myös kuntopyörän sinne. Aion käyttää mahdollisimman vähän rahaa enkä ajatellut laittaa mitään betonilattialle, vaan antaa sen olla sellaisenaan. Miten minun tulisi ajatella diffuusiosulkua ja eristystä rakennetun osan yläpuolella olevassa puuseinässä? Terveisin Patrik
martin43: Jos kynnys on 2 cm eristeen päällä, mikä pitää sen ylhäällä? Kurki eristeen taakse.
Rickard.: Eikö olisi järkevintä tilata valmiit kattoristikot ja antaa heidän hoitaa kaikki ongelmat? Tavallisissa kattoristikoissa ei ole ongelmaa jatkaa, jos se tehdään oikein ja oikeassa paikassa.
MECASA: Aion rakentaa uuden mökin. (m. ryömintätila) Kausiasuminen. Miten voin parhaiten pitää jyrsijät poissa? Luulin, että lasivillaeristys palkkikehässä oli OK, mutta asiantuntijoiden mukaan rotat rakastavat sitä. / tuholaistorjuja, Pukea palkkikehä "peltikoteloihin"?:(
mariacarlstedt: Meidän täytyy korottaa sisäkattoa tallissamme (heinävintin lattia, joka sisältää kattoristikoiden alimmat poikittaiset osat. Kattoristikossa on kaksi poikittaista osaa, sillä katto on mansardikatto, eli siinä on kaksi eri kulmaa kattokaltevuudessa). Rakennus on noin 11 metriä leveä ja 32 metriä pitkä. Nyt sisäkatto on 2,20 metrin korkeudessa (ja harja varmastikin vielä 3 metriä
Gustaf.P: Luulen, että ratkaisen tämän 3mm masonitboardilla ja saneerauskipsillä. Se on helpoin vaihtoehto. En jaksa kipsoida koko seinää uudelleen.
Ali Ahmed: Hei Aion asentaa kaukolämpöä talooni, joka on rakennettu vuonna 1975. 70-luvun taloilla on tunnetusti kosteusongelmia, johtuen "maanvaraisesta laatasta". "Jo 60-luvulla aloitettiin rakentamaan taloja maanvaraisella laatalla, ja 70-luvulla siitä tuli standardi. Koska laatta puuttui eristystä maata vasten, kosteusongelmat olivat enemmän sääntö kuin poikkeus tänä aikana rakennetuissa
Wallawhoa: [citat] Kiitos nopeasta vastauksesta! Sitten menen 2x 4” cc 600. Olin epävarma, pitäisikö käyttää paksumpia kokoja, 5” tai 100-120 ruuveja ja kiinnittää yhdellä ruuvilla/naulalla jokaisessa seinän säänössä. Mutta kaksi tuntuu paremmalta, ehdottomasti. Nyt vasara saa työskennellä vähän! Kiitos vielä kerran!
fribygg: [citat] pystyssä oleva kipsi kiinnität vaakasuoraan osb:hen, ellet käytä naula-/nitojapistoolia, jolloin voi olla sekä halvempaa että parempaa asentaa 17mm raakalauta kipsin taakse
Topsy67: Olen aloittamassa samanlaista projektia kattoterassin laajennuksella. Olen utelias, onko rakennelma toiminut hyvin? Entä askeläänet?
Hank_Ö: Minulla on 40-luvulta peräisin oleva avotakka ja savupiippu, joissa on paljon vikoja. Sisäseinistä on jäänyt naulanreikiä, ruuvireikiä on patterista, joka oli ruuvattu kiinni, halkeamia on tullut maaperän liikkumisesta. Osa rei'istä on todella syviä, toiset ovat pinnallisia. Ajattelin, että nyt voisi tehdä asialle jotakin. Pitäisikö minun käyttää tulenkestävää laastia sekä
Espen64: Hei. Minulla on talo vuodelta 1924, jossa on Etternit-levy ulkoseinissä. Ne aion nyt poistaa ja korvata uudella 45 eristeellä ja kolmipaneelilla. Katso kuva 1. Ajattelin laittaa vaakasuoraa ulkopaneelia seuraavalle osalle ja sitten pystysuoraa yläosaan. Katso kuva 2. Minulla on muutamia kysymyksiä tästä. 1: pitäisikö minun käyttää eri paneelityyppejä pystysuoraa/vaakasuoraa osaa
scorp1on: 45x95 ei ole ongelma. Olen ajatellut näin: Ensinnäkin, paperista ulos tuleva seinä osassa B-B ei vaikuta kantavalta, koska lattianiskat eivät ole jatkuvia seinän alla olevien palkkien yli. Hyödyllinen kuorma osastojen välillä otetaan siksi lattianiskoilla, jotka vaikuttavat olevan kiinnitetty palkkikengillä. Syntyvät leikkausvoimat käsitellään sitten kiinnityksessä. Kuormat ovat
magge_: Voisit ohjata pisaran alaspäin ränniä kohti palalla köyttä/narua. Sen sijaan että pisara seuraisi vettä, se seuraa narua alas.
Bernieberg: Kaapin kulma on varmaankin 45°, joten saha pitää asettaa puoleen tästä kulmasta, eli 22,5°.
Daniel 109: Kyllä, se saa koko kuorman ulkonemasta ja hieman enemmän kuormaa sisäpuolelta.
Snickarkirre: En itse asiassa tiedä, mitä maksaa antaa kaakeloijan laatoittaa keittiö. Mutta jos haluat tehdä sen itse, voit periaatteessa vuokrata kaiken tarvitsemasi. Reikien teko pistorasioita varten sujuu helposti coromant-reikäsahalla, jonka kiinnität kulmahiomakoneeseen.
maja.andersson27189: Riippuu tapauksesta. Homekasvu voi alkaa jossain noin 16-17 %:ssa, mutta painettujen laudankappaleiden tunnusomainen haju voi ilmetä paljon aikaisemmin. Tunnetteko mitään hajua?
fredrik_pe: [citat] hei, erittäin vanha ketju, joten tämä on vähän arpapeliä.. mutta ajattelin kysyä, miten tämä onnistui? Olen samanlaisen projektin edessä katon kanssa.
Matti_75: [citat] naula osuu sinne minne haluat. Me kiinnitämme kaiken mahdollisen, koska se on helpoin tapa. Sinun tapauksessasi käyttäisin Hilti Bx3:n kanssa 14 mm teräsnauloja.
Renovator 88: [citat] Kiitos tosi paljon kaikesta tiedosta ja avusta, kyllä tuntuu hyvältä käveltäessä yläkerroksessa, ja ennen kuin otin pylvään pois, mittasin lattiasta alakattoon nähdäkseni, laskeeko se alaspäin vai ei. Kun poistin pylvään, mittasin uudelleen, eikä eroa ollut edes 1 mm. Mutta ajattelin kuitenkin laittaa pylvään takaisin 95×45 sääntöön, joka on siellä, ja tukea sitä
McCarl: Ajattelin ostaa koivuvaneria BB/BB interiöörin 1220x2440x18 mm. Olin hieman järkyttynyt, kun sain hinnaksi 2 715 kruunua per levy. Puuhinnat ovat kyllä nousseet, mutta onko tämä kohtuullinen hinta juuri nyt?
Buildgates: [citat] Se on varmasti niin kuin sanot, tämän päivän lyhytnäköisyyden ja voiton maksimoinnin kanssa. Mutta hieman pelottaa, jos ammattitaito ja laatu tulevat liian kalliiksi. Mitä on tapahtunut ammattiylpeydelle? Ja mitkä muut asennusohjeet jätetään huomiotta?