Olen löytänyt vanhan halkeaman savupiipun muurauksessa, kun poistin kipsiseinän. Ei ole epäilystäkään siitä, että rappauksessa on käytetty kslkbruk - kysymys on, pitäisikö minun laittaa jotain muuta tiilien väliin, missä halkeama on leveimmillään (noin 1-1,5 cm).
Olen lukenut, että tähän on olemassa tiivistemassoja tuubissa - mutta en ole varma onko se fiksua käyttämisessä savupiipussa, jota käytetään lämmittämiseen (puuhella talvella).
Halkeama menee savukanavien ja ilmanvaihtokanavien vieressä - joten tiiveys ei ole ongelma tässä tapauksessa.
Jos se näyttää tuolta, sen täytyy johtua jostain... minä poistaisin muun rappauksen ja katsoisin, meneekö halkeama myös kivien läpi. Vai onko siinä joku muu "sauma"?
Jos se näyttää tuolta, sen täytyy johtua jostain... Minä poistaisin ylimääräisen rappauksen ja katsoisin kulkeeko halkeama myös tiilien läpi. Vai onko siinä joku muu "sauma"?
Mm. Sama ajatus täällä - todennäköisesti johtuu siitä, että kadulle vaihdettiin putket monta vuotta sitten ja silloin kaivettiin talon alle tuon seinän kohdalla, jotta voitaisiin kytkeä - todennäköisesti täytettiin väärällä tavalla ja tuli painuma (30 vuotta sitten..) Seinän toisella puolella halkeama ei näy - olemme asuneet siellä 12 vuotta, joten vanhoja syntejä... Minä hakkaan lisää pois, jotta näen kuinka paha se on...
Olen nyt hakannut halkeamaa pitkin. Se on luonnollinen suora rako - ei haljenneita tiiliä. Suunnitelmana on nyt harjata ja kastella - sitten laittaa uutta kalkkilaastia ja tasoittaa!
Mutta jos yksikään kivi ei ole haljennut, niin täytyyhän siinä olla jotain ylimääräistä muurattuna itse primääriseen tukkiin? Muutenhan kivi makaa sidoksessa.
Mutta jos mikään kivi ei ole haljennut, niin täytyyhän siinä olla jotain ylimääräistä muurattua varsinaiseen tukkiin? Muutenhan kivi olisi ladottu tiiviisti.
Oikein havaittu - jos eivät muuranneet savupiipun runkoa erikseen vuonna 1939 rakentaessa, niin vasen puoli täytyy olla muurattu myöhemmin - ei kuitenkaan näy missään alkuperäispiirustuksissa.. mutta koko seinä on kantava. Ehkä sinne on joskus aikojen alussa tehty ovi, joka myöhemmin muurattiin umpeen..
Joka tapauksessa - ongelma on nyt ratkaistu (ratkaisu oli Weber 148 Hydraulinen kalkkilaasti)
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.