Forudsætninger:
- Nockbjælke 315x115 med tre understøtninger, spændvidder 3700 henholdsvis 4660 mm.
- Tagåse i 220x45, 45 graders hældning, afstand 2500 ydervæg-nockbjælke. Tætte tagåse på cc 600.
- Bærende ydervæg i 145x45, almindelig regelstamme med hammarbånd i 145x45, regnet cc 600 på de stående regler.
Den oprindelige plan var at hænge åsene i bjælkesko på siden af bjælken på en sådan måde, at de hviler oven på en stående regel i ydervæggen (se billede 1) hvilket føles som den åbenlyst bedste metode. Dog er jeg stødt på et problem: Skorstenen skal placeres præcis der, hvor en af åsene befinder sig. Det kunne være let at løse, hvis ikke væggene allerede var opstillet, og jeg blot venter på nockbjælken for at fortsætte byggeriet.
Mulige løsninger for at give plads til skorstenen (billede 2):
1. Afveksling af en tagåse, de har en udnyttelsesgrad på <30% som det er, så det burde ikke være et problem.
+ Enkel løsning
+ Ser ikke mærkeligt ud
- Taber lidt bæreevne
2. Placer det halvbredde rum, der bliver langs den ene gavl, i midten i stedet.
+ Mindst forandring
- Ser grimt ud med uregelmæssig placering af tagåser, hvilket man kan se under tagfoden
3. Spejlvend hele den side, som skal have skorstenen, hvilket betyder, at jeg stoler på, at hammarbåndet fordeler åsernes laster i siden og videre nedad i alle rum.
+ Enkel løsning
+ Ser ikke mærkeligt ud
- Perfekt dårlig placering af tagstole sammenlignet med stående regler
Jeg hælder mod alternativ 1 og tror virkelig ikke, det er noget problem, men følte alligevel, at jeg burde spørge.
Med 45 graders taghældning og åse med dim 45x220 mm på cc 60 cm og med en taghalvbredde på 250 cm så kan det rimeligvis ikke være noget som helst problem at afveksle. Ikke engang i landets højeste snelag.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.