findus42
findus42: [citat] Desværre sandsynligvis ikke. Man får omtrent lige så mange trin per arealenhed i en snoet trappe som i en lige. Det er muligvis muligt at snyde med ganglinjen for at få større radius mod spindlen. Om trappen er L eller U styres mere af, hvordan plantegningen ser ud. Hvor man ønsker at komme ud af trappen. Det er selvfølgelig tænkeligt, at trappeløbet kan forlænges ovenpå ved at
10 svar · 1,7k læst
·
J
josefinem: [citat] Ja. Gulvvarme i hele huset.
17 svar · 3,3k læst
·
Tomture61
Tomture61: [citat] Eller hvordan, at påstå at drejede stolper med denne spinkle dimension kan være bærende 😄
12 svar · 1,2k læst
·
T
tergo: burde ikke være noget problem at fjerne tærsklen
1 svar · 634 læst
·
sobo123
sobo123: Jeg har købt og renoverer et 1800-tals hus og laver om indvendigt loft. Jeg tog de eksisterende plader ned og fandt ud af, at cc varierer mellem 1400-1800 cc. Bjælkerne ligger kun på facadevægge med spændvidde på 5m (ingen hjertevæg). Bjælkerne er skiftet i 90'erne, men de gjorde det alligevel med så store cc... der er også sømmede korter med cc600. Jeg vil nu sætte et loft op i
0 svar · 769 læst
·
F
fluxxsimon: Ingen som har nogen input? :)
1 svar · 736 læst
·
A
AG A: [citat] Som du synes at være inde på, så er det jo egentlig ikke væggen, der er bærende. Det er kun selve stolpen på spærene, der er bærende. Så længe disse stolper udgøres af en 45x70mm stolpe, eller større, så kan du sandsynligvis rive al væg imellem. Men du bør tage et kig på den øvrige konstruktion. For selv om stolpen/stolperne holder kræfterne nedad, så er der jo
3 svar · 953 læst
·
H
Holmfrid1: Mjaa nok må vel alligevel 45x220 tilføre mere end vægten? Ellers alt 2 at skrue den sammen med bjælke nr2? Med 2stk 45g vinkler i hver stolpe🤔 Jeg tænker også, at der er garanteret 25% sikkerhedsmargin fra svensk træ, og det er jo trods alt et bådskur
2 svar · 958 læst
·
T
Testarn: 120/145 = 0,8275.... så det är ikke 75% men snarere 82 % og (120/145)^3 = 0,5668... Jeg tror altså, at to 120 mm reglar vil svare til en 145 mm regel ret godt. Edit: Nu læste jeg lidt mere nøje, og det oprindelige spørgsmål var jo 75% af oprindelsen... mens eksemplet var noget andet... :)
2 svar · 884 læst
G
g.kraft: [citat] Sikkert gamle symptomer som er tilbage. Bare skrab rent og mal. Hvis I tænker at vente med at male, skrab alligevel rent allerede nu, så ser I, om det kommer tilbage, hvis der mod forventning findes nogle andre årsager. Man kan også ringe rundt om pletter med en blyant for at bekræfte, at de ikke vokser eller er nye. Læs lidt om maling i kælder, så kommer det til at gå fint at
8 svar · 1,8k læst
·
M
Mellanbarn: [citat] Han skrev indgang, nogle gange bliver man overrasket. 😁. Held og lykke som husejer jeppe
7 svar · 1,1k læst
·
Svarta trasten
Svarta trasten: Tak. Jeg læste netop, at skiver ikke hjælper mod det, jeg beskrev alligevel. Det der gælder, er i stedet låsemøtrikker eller Loctite tilsyneladende, hvilket selvfølgelig ikke virker her. Der er meget mere friktion på gevindene, når man skruer i træ sammenlignet med bolt og møtrik. Sidstnævnte kan man jo ofte skrue ind med bare fingrene næsten hele vejen. Jeg lader beslagene sidde som
3 svar · 975 læst
B
Byggkonsult89: Det der ser ud til at være en bærende, I har brug for at sætte en bjælke der.
3 svar · 1,4k læst
·
LevaLivet
LevaLivet: For nockbjælke kan man vælge til flere understøtninger. Har ikke "beräkna" trin tilgængeligt lige nu, men fra billedet nedenfor kan man se, at jeg har valgt 3 understøtninger [bild]
4 svar · 1,2k læst
·
Oldboy
Oldboy: Det lyder som et mirakel. Loftet på vores garage har et bjælkelag med 48x175, cc 60 cm, over en spændvidde på 585 cm. Gulvet er 21x95 ruplank. I midten nedenunder er der ingen bærende væg, men en 100x200 massivtræbjælke over en spændvidde på 540 cm. Det svajer, når man går på det. Bjælkelaget har dog klaret en belastning på ca. 4,5 ton hø over 66 m2. Det svarer til ca. 45 gutter i
9 svar · 1,6k læst
BGBus
BGBus: Delvist gammelt hus! Kælderen er fra 30'erne. Det skal tilføjes, at fugten kommer ovenfra!
4 svar · 675 læst
E
ehe17: Gammel søbund så morän og ler. Naboen har klippe under sin kælder men har ingen anelse.
8 svar · 1,4k læst
·
WalterMelon
WalterMelon: Tak for svaret! Vi måtte lægge os i budgivningen på dette hus, så det måtte blive et andet projekt i stedet.
2 svar · 1,0k læst
·
T
Testarn: [citat] Ovnene står på en betonplade, som er stabil, den har løfteøjer i hvert hjørne, så stabiliteten i fundamentet er nok ikke et problem. For at sikre, at det ikke synker eller knækker, ville jeg i det mindste sætte kortlinger mellem bjælkerne og nye pæle under bjælkerne, hvor ovnen skal stå, og sørge for, at den står på to bjælker.
8 svar · 1,5k læst
·
C
camelspin: Ser godt ud. Du kan tage en stålbørste på vinkelsliberen og gå over væggene. Meget støv. Så start forfra og puds med valgfri mørtel. Hvis du vælger en KC mørtel, kan det blive lidt mere holdbart i længden. Hvis der er gulvafløb, kan det være en god idé at vaske det sidste af med meget vand. Hvis der er fugtpåvirkning, og du ikke orker at beskæftige dig med udvendig isolering og
5 svar · 3,0k læst
·
S
Signator: [citat] Gik ned til 8 cm. Det bør holde til ca. 240 kg.
6 svar · 1,2k læst
·
BirgitS
BirgitS: Væggen burde ikke være bærende men hvis huset har sat sig så kan den være blevet det med tiden. I så fald vil taget synke lidt når man fjerner væggen.
1 svar · 898 læst
·
K
kabs: Skal flytte et badeværelse i vores kælder. Jorden under pladen er sunket, ca. 100 mm. Pladens tykkelse er ca. 180 mm. Vil ikke bryde hele området op, men kun lave render, hvor afløbet kræver det samt de øverste 80 mm af det berørte område, ca. 14 kvm. Jeg tænkte derefter at genopbygge alt med vandbåren gulvvarme + beton på de 80 mm, der frigøres. Opbygning jf. følgende. Se billede
0 svar · 813 læst
·
T
Trädgård 2025: Hej alle! :) Vi planlægger at bygge en "infinity fontæne". Modtager gerne bygningsanbefalinger eller øvrig information om, hvad man skal tænke på?
0 svar · 773 læst
MultiMan
MultiMan: Min jordkælder er støbt i hvælvinger med sådanne flade, brede armeringsjern. Mindst 50 år siden. Er meget veludført i sin helhed.
4 svar · 1,1k læst
D
David_Berglund: Har også et svævebaneprojekt på vej og løfter en gammel tråd, fordi den indeholdt lidt relevante tankebaner. Jeg overvejer at bygge en ret lang bane og har ret godt styr på den trigonometriske del af det hele. Men jeg sidder lidt fast med indsigten, at wiren falder som en hyperbolsk kurve, som vel kan tilnærmes som en parabel, og desuden er elastisk. Det bliver ret avanceret matematik. Det
8 svar · 15,2k læst
·
V
VillLäraMigNytt: Tak for svar! Har kontakt med foreningens bestyrelse, så vi får se, hvad de siger...
5 svar · 1,1k læst
·
T
Testarn: Findes der ingen information om, hvordan det er bygget i prospektet? Kan I kontakte kommunen for at få tegningerne for huset for at se, om der er luftspalte eller ej? Er det træskelet eller er der noget andet i væggen? Hvis det har fungeret siden 40'erne, burde det allerede have været et problem, tænker jeg... på den anden side bader og vasker vi meget mere nu til dags, og man har måske en
1 svar · 987 læst
BirgitS
BirgitS: [citat] En foranstaltning plejer at være at indsende en byggemelding til kommunen, og for at i den vise, hvordan man er nået frem til, hvordan afvekslingen skal gøres, kan man have brug for en udtalelse fra en bygningskonstruktør.
2 svar · 1,3k læst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.