1,117 læst ·
4 svar
1k læst
4 svar
Hvad er galt med konstruktionen? Fugt i ydervægge
Hej,
Har nogle ydervægge, der er efterisoleret fra indersiden på følgende måde:
Indefra og ud:
Gips
Byggeplast
145mm glasuld
halvsten mursten
luftspalte ca. 3cm (ikke udeluftventileret)
helsten mursten
Har konstateret ved hulboring i indervæg, at RF ligger for højt (omkring 70-85%), hvilket selvfølgelig ikke er godt, ingen synlig skimmel, men det er nok kun et spørgsmål om tid med disse niveauer. Forstår også, at indvendig isolering ikke er optimalt, men begriber ikke, hvorfor det rent byggeteknisk ikke fungerer, når der faktisk er en luftspalte, som bør forhindre slagregn i at trænge ind i konstruktionen, samt plast inde som burde forhindre fugten i rummet i at trænge ud i væggen.
Kan det være manglen på stødforbindelser i yderste murstensmur, der er problemet, dvs. fugt, der fra slagregn trænger igennem facaden, ikke ventileres ud og i stedet søger ind i konstruktionen? Er der nogen risiko ved at lave huller i fugerne udefra for at skabe en ventileret luftspalte?
Nogen der kan belyse mig med lidt viden og gerne en form for begrundelse på, hvorfor dette åbenbart ikke fungerer?
Har nogle ydervægge, der er efterisoleret fra indersiden på følgende måde:
Indefra og ud:
Gips
Byggeplast
145mm glasuld
halvsten mursten
luftspalte ca. 3cm (ikke udeluftventileret)
helsten mursten
Har konstateret ved hulboring i indervæg, at RF ligger for højt (omkring 70-85%), hvilket selvfølgelig ikke er godt, ingen synlig skimmel, men det er nok kun et spørgsmål om tid med disse niveauer. Forstår også, at indvendig isolering ikke er optimalt, men begriber ikke, hvorfor det rent byggeteknisk ikke fungerer, når der faktisk er en luftspalte, som bør forhindre slagregn i at trænge ind i konstruktionen, samt plast inde som burde forhindre fugten i rummet i at trænge ud i væggen.
Kan det være manglen på stødforbindelser i yderste murstensmur, der er problemet, dvs. fugt, der fra slagregn trænger igennem facaden, ikke ventileres ud og i stedet søger ind i konstruktionen? Er der nogen risiko ved at lave huller i fugerne udefra for at skabe en ventileret luftspalte?
Nogen der kan belyse mig med lidt viden og gerne en form for begrundelse på, hvorfor dette åbenbart ikke fungerer?
Tomture61
Selvbygger
· Född i Luleå
· 6 334 indlæg
Tomture61
Selvbygger
- Född i Luleå
- 6,334 indlæg
Googled murstensvæg, det første der dukker op Tegel har let ved at absorbere fugt, da det har en betydeligt mere diffusionsåben overflade end andre byggematerialer
Desuden er facaden uventileret, og du har plast i væggen.
Desuden er facaden uventileret, og du har plast i væggen.
Vil præcisere, at luftfugtigheden på 70-85% altså er i indervæggslaget. Dvs. mellem original bagmur og glasulden "i huset". Er der en måde at få styr på dette, eller er det nødvendigt at rive ned til den oprindelige konstruktion og leve med, at det vil være koldt som pokker indendørs om vinteren?
Eller kan ventilation af kanalen mellem teglskiktene løse problemet med høj fugtighed i inderkonstruktionen, tror du?
Jeg har foretaget nogle få målinger, som tyder på at luftfugtigheden i luftspalten mellem teglrækkerne er omtrent de samme 70-85%. Meget højere fugtighed sammenlignet med udendørs i hvert fald. Deraf tanken om ventilation.
Mvh
Eller kan ventilation af kanalen mellem teglskiktene løse problemet med høj fugtighed i inderkonstruktionen, tror du?
Jeg har foretaget nogle få målinger, som tyder på at luftfugtigheden i luftspalten mellem teglrækkerne er omtrent de samme 70-85%. Meget højere fugtighed sammenlignet med udendørs i hvert fald. Deraf tanken om ventilation.
Mvh
Tak for din kommentar.Tomture61 sagde:
Jeg har læst en masse om dette, men synes at omtrent halvdelen siger, at plastik er et must, og halvdelen siger, at man absolut ikke skal bruge plastik. Min opfattelse er nok, at en dampspærre ville være mere velegnet, men kan ikke se, hvordan denne konstruktion egentlig adskiller sig meget fra en moderne konstruktion med murstensfacade bortset fra ventileringen af luftspalten. Og i moderne konstruktioner tror jeg, de fleste er enige om, at plastik på den varme side er det, der er "rigtigt". Dette hus er mindst 100 år gammelt.
Tomture61
Selvbygger
· Född i Luleå
· 6 334 indlæg
Tomture61
Selvbygger
- Född i Luleå
- 6,334 indlæg
At anvende dampspærre (plast) i et stenhus, der er 100 år gammelt + efterisoleret på indersiden med mineraluld er helt galt måde at udføre energibesparende tiltag.C calle3487 sagde:Tak for din kommentar.
Jeg har læst en masse om dette, men synes at omtrent halvdelen hævder, at plast er et must, og halvdelen hævder, at man absolut ikke skal bruge plast. Min opfattelse er nok, at en dampspærre ville have været mere passende, men jeg kan ikke se, hvordan denne konstruktion egentlig adskiller sig væsentligt fra en moderne konstruktion med murstensfacade bortset fra ventileringen af luftspalten. Og i moderne konstruktioner tror jeg, de fleste er enige om, at plast på den varme side er det, der er "rigtigt". Dette hus er mindst 100 år gammelt.
En spærring hører ikke hjemme i et klimaskal med det hus, isoleringen bør også sidde på ydersiden af huset for bedste komfort og udnytte massen i teglvæggen.
Klik her for at svare