Jeg ville overveje at forsøge at sprede lasten ud, men har tænkt på om krydsfiner, der skrues i samtlige bjælker, er en bedre løsning. Byggede en køkkenø med granitplade, som blev placeret på tilsvarende vis direkte over en tagspær.

Beregnet på det og konstaterede, at vægten ikke bliver mere end hvad du har der, men endnu mere spredt, da jeg brugte sokler i stedet for fødder.

Det hele gik fantastisk, men efter nogle måneder begyndte jeg at opdage malingflager på gulvet i rummet nedenunder. Det viste sig, at loftet begyndte at bøje på grund af den langvarige vægt...

Min løsning (efter hurtigt at have støttet loftet midlertidigt) blev at indsætte en limtræsbjælke i loftet for at holde køkkenøen på plads.

Men, bemærk at dette er i et hus fra 74, som er bygget på en eftermiddag, hvor alle inspektører var på pause, og stammerne består af hurtigtvoksende balsatræ, og de bygherrer, der var involveret, var stærkt alkoholiserede. (Måske overdriver jeg lidt, de havde sikkert en ædru praktikant)

• Synes
Violina
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 sagde:
Jeg ville overveje at forsøge at sprede lasten ud, men overvejede om krydsfiner, som skrues i samtlige bjælker, er en bedre løsning
Byggede en køkkenø med granitplade, som blev placeret på tilsvarende måde lige over en tagbjælke.
Beregnet det og konkluderede, at vægten ikke bliver mere end hvad du har der, men endnu mere spredt, da jeg brugte sokler i stedet for fødder.

Det hele gik fint, men efter et par måneder begyndte jeg at opdage malingflager på gulvet i rummet nedenunder. Det viste sig, at loftet begyndte at bule på grund af den langvarige vægt...
Min løsning (efter hurtigt at have presset loftet op midlertidigt) blev at lægge en limtræsbjælke i loftet for at holde køkkenøen på plads.

Men, bemærk at det her er i et hus fra 74, som blev bygget på en eftermiddag, da alle kontrolanter var på pause, og stommen består af hurtigtvokset balsatræ, og de håndværkere, der var involveret, var stærkt alkoholiserede. (Måske overdriver jeg lidt, de havde sikkert en ædru praktikant)
Okay! Så havde du endda bedre forudsætninger end mig, da du har sokler. Vores hus er også bygget i 74…
Ved du, om du også havde 220 mm bjælker. Hvad var din længste afstand til bærende væg? Fældede du "limtræstykker" ind mellem tagbjælkerne, eller lagde du en helt ny bjælke ind?

En 20 mm krydsfiner er den simpleste løsning, som kan være tilstrækkelig…

Ja, 220mm bjælker med 3,5m spændvidde, så det *burde* have fungeret.

Jeg gjorde simpelthen sådan, at jeg lagde en, næ vent, jeg stak to limtræsbjælker ind, (for de 220 bjælker, jeg fik fat i, var omkring 8m lange, og det føltes unødvendigt at smide halvdelen væk snarere end at have behov for det)
parallelt med den eksisterende midterbjælke, efter at jeg havde pumpet bjælken op med en donkraft.
Derefter brugte jeg et antal franske træskruer for at samle alle tre bjælker til en enhed, da gulvet kun er fæstet til den oprindelige bjælke.
(Jeg ønskede ikke at risikere, at der skulle opstå en form for bevægeligt mellemrum mellem gulv og limtræ, der kunne knirke, når man går på overetagen.)
Havde jeg åbnet op fra overetagen, ville jeg nok have lagt bjælkerne midt mellem de eksisterende og skruet gulvet fast til dem.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.