Medlem
· Västra götaland
· 85 indlæg
Der er opstået fugt på væggene i kælderen, som ikke står mod ydersiden, dvs. indervægge. Fugtigheden har nået cirka 40 cm op på væggene, hvis struktur er mursten og så kalkpuds udenpå.
Kan der være så meget fugt alene fra bundpladen?
Huset er fra 30'erne, isoleret plade selvfølgelig.
Dræn blev lavet for længe siden. Men jeg tænker, at det ikke rigtig løser problemet med fugten, der er på de nævnte vægge. Hvad tror I?
Kan der være så meget fugt alene fra bundpladen?
Huset er fra 30'erne, isoleret plade selvfølgelig.
Dræn blev lavet for længe siden. Men jeg tænker, at det ikke rigtig løser problemet med fugten, der er på de nævnte vægge. Hvad tror I?
Selvbygger
· Stockholm
· 8 590 indlæg
Er du sikker på, at det er en isoleret plade: Er huset bygget i 1930'erne, er det mest sandsynligt ikke det...
Men rimeligvis kommer fugten nedefra, så hvis ikke fra grunden så måske en lækkende rør ?
Men rimeligvis kommer fugten nedefra, så hvis ikke fra grunden så måske en lækkende rør ?
Medlem
· Västra götaland
· 85 indlæg
Åh! ja, du har helt ret! Der er faldet et o bort via autocorrect, den er oisoleret. Tror ikke, det er et rør, for det er ligesom to separate vægge, der er ramt. Ganske vist ligger den ene væg i forbindelse med et badeværelse, og hvad vi ved, er de fleste ledninger synlige, og de, der er i pladen, tror vi med sikkerhed går et andet sted hen.klaskarlsson sagde:
Medlem
· Västra götaland
· 85 indlæg
At tilføje er, at der ligger plastmåtter på alle gulve fra forskellige tidsepoker, med og uden asbest ifølge prøvetagning.
Disse planlægger vi at fjerne med tiden. Kan disse være en medvirkende faktor til, at fugten har vandret op i væggen?
Hvor bekymrede skal vi være, er der noget vi kan gøre?
Disse planlægger vi at fjerne med tiden. Kan disse være en medvirkende faktor til, at fugten har vandret op i væggen?
Hvor bekymrede skal vi være, er der noget vi kan gøre?
Fugten må tage vejen et sted hen, og mursten suger godt.
Plastmåtter på gulvet på en uisoleret plade i kælderen med indtrængende fugt er ikke at anbefale. Riv ned til betonen og læg et fugttåligt gulv, fx klinker.
Plastmåtter på gulvet på en uisoleret plade i kælderen med indtrængende fugt er ikke at anbefale. Riv ned til betonen og læg et fugttåligt gulv, fx klinker.
I vores hus kom der også vand ud af en indervæg i kælderen, og vi tog først en blikkenslager ind, som troede, der fandtes et indstøbt vandrør, der var begyndt at lække.
Efter videre fejlfinding viste det sig, at dræningen lå for højt, da hele gulvet var malet med industriepoxy og derfor var helt tæt, kapillærkraften trak vand op i væggene, og det fandt vej ud, hvor vægmalingen ikke var helt tæt.
Vores hus havde klaret sig tidligere, da kloakken under bundpladen var så dårlig, at det drænerede det sidste, indtil jeg udskiftede alle kloakrør, og problemet kom den efterfølgende efterår...
Efter videre fejlfinding viste det sig, at dræningen lå for højt, da hele gulvet var malet med industriepoxy og derfor var helt tæt, kapillærkraften trak vand op i væggene, og det fandt vej ud, hvor vægmalingen ikke var helt tæt.
Vores hus havde klaret sig tidligere, da kloakken under bundpladen var så dårlig, at det drænerede det sidste, indtil jeg udskiftede alle kloakrør, og problemet kom den efterfølgende efterår...
Den fugt, som du ser, kan jo komme af forskellige grunde, og dermed er der sikkert forskellige måder at løse det på. Jeg er ingen ekspert, men jeg kan dele, hvordan det så ud i vores kælder med lignende problemer, fugt i indervægge men i vores tilfælde opregnede vægge i træ men med plastmåtter på gulvet.
Da jeg gravede ud for gulvvarme og ny afløbsstamme, blev det muligt at se, hvor fugten fandtes. I jorden langs med ydervæggen var det knastørt, men jo længere ind mod midten af huset jeg kom, desto fugtigere blev det. I midten blev der endda en vandspejl, hvor jeg havde gravet dybest. I mit tilfælde bestod jorden af ren lerjord med gode kapillære egenskaber, der kan suge vand effektivt. Så jeg antager, at jeg havde en velfungerende dræning rundt om huset, som sænkede vandspejlet et godt stykke under væg og gulv, men i midten af huset gjorde kapillærkræfter, at vandspejlet kom højere og blev synligt!
Vi beholdt den fungerende dræning og fjernede alle plastmåtter, så fugten kan ventileres op, og vi har ikke haft nogen problemer siden da. Hvis vandspejlet i midten af huset skulle være højere og være et problem, så kunne en pumpebrønd i midten måske være en mere omkostningseffektiv løsning end at forbedre dræningen!
Da jeg gravede ud for gulvvarme og ny afløbsstamme, blev det muligt at se, hvor fugten fandtes. I jorden langs med ydervæggen var det knastørt, men jo længere ind mod midten af huset jeg kom, desto fugtigere blev det. I midten blev der endda en vandspejl, hvor jeg havde gravet dybest. I mit tilfælde bestod jorden af ren lerjord med gode kapillære egenskaber, der kan suge vand effektivt. Så jeg antager, at jeg havde en velfungerende dræning rundt om huset, som sænkede vandspejlet et godt stykke under væg og gulv, men i midten af huset gjorde kapillærkræfter, at vandspejlet kom højere og blev synligt!
Vi beholdt den fungerende dræning og fjernede alle plastmåtter, så fugten kan ventileres op, og vi har ikke haft nogen problemer siden da. Hvis vandspejlet i midten af huset skulle være højere og være et problem, så kunne en pumpebrønd i midten måske være en mere omkostningseffektiv løsning end at forbedre dræningen!
Noget lignende har vi i vores garage, hvor pladen blev støbt direkte på natursand i 70'erne, og om sommeren kan der nogle gange boble vand op i midten af garagen, når det er de "rigtige" forhold. Har siden nogle år tilbage forbedret dræningen rundt om garagen og har ikke set dette fænomen igen.R Rappala sagde:Den fugt som du ser kan jo komme af forskellige årsager, og dermed findes der sikkert forskellige måder at løse det på. Jeg er ingen ekspert, men jeg kan dele med dig, hvordan det så ud i vores kælder med lignende problemer, fugt i indervægge men i vores tilfælde opreglede vægge i træ men plastmåtter på gulvet.
Da jeg gravede ud til gulvvarme og ny afløbsstamme, blev det muligt at se, hvor fugten fandtes. I jorden langs ydervæggen var det krudttørt, men jo længere ind mod midten af huset jeg kom, blev det fugtigere. I midten blev der endda en vandspejl, der hvor jeg gravede som dybest. I mit tilfælde bestod jorden af ren lerjord med gode kapillære egenskaber, som kan suge vand effektivt op. Så jeg antager, at jeg havde en velfungerende dræning rundt om huset, som sænkede vandstanden et godt stykke under vægge og gulv, men i midten af huset gjorde kapillære kræfter, at vandstanden kom højere og blev synlig!
Vi beholdt den velfungerende dræning og fjernede alle plastmåtterne, så fugten kan ventileres op, og vi har ikke haft nogen problemer siden da. Hvis vandstanden i midten af huset skulle være højere og være et problem, så kan en pumpegrop i midten være en mere omkostningseffektiv løsning end at forbedre dræningen!
Medlem
· Västra götaland
· 85 indlæg
Tak for interessante svar! En tanke har faktisk været, at det kan skyldes, at plastmåtterne ligger der, og at fugten vandrer i væggene, fordi det er den vej, der findes. Vi er i vores første år i huset og har set fugtspor på væggene om vinteren, men det er først nu, det faktisk har været vådt.
Klik her for at svare