Hej til jer,
Jeg skal bygge en ny terrasse, og af forskellige grunde vil der sandsynligvis blive et udhæng på ca. 1m på gulvbjælkekonstruktionen.
I alt bliver dybden på terrassen 4m.
Der skal være tag over hele terrassen, og stolperne til det vil man jo selvfølgelig have længst ude.
Snedkeren siger, at det går fint, men jeg føler mig ikke helt sikker...
Gulvbjælkerne skal være 45x170 med 60cm c/c
Med snelast overslagsberegnede jeg, at jeg kan få næsten 2 ton på hver stolpe i værste fald. (Stolperne er tænkt at stå med 240cm c/c).

Hvad tror I?

Hej
Du må nok lægge et billede op.
Men princippet er, at taget skal være koblet til grunden direkte ned.
Nu forstår jeg, at det ikke er sådan, du vil gøre det, men læg et billede op af konstruktionen, så vi forstår bedre.
/W

Hej, jeg har ingen billede eller tegning, men i princippet som denne, men med den nedre bærelinje 1m inde fra yderkanten

• 3D-model af terrasse med tagkonstruktion tilknyttet et hus, bærende bjælker og mål markeret.
Så længe du har en ordentlig plint under hver stolpe, vil de klare snelasten fra taget.

F fribygg sagde:
Så længe du har en ordentlig plint under hver stolpe, vil de klare snelasten fra taget.
Det er jo det jeg ikke har...
Og det er det tråden handler om.

Jeg tror du har brug for at vise en skitse, hvordan du forestiller dig det. Som plintarna er placeret på din illustration i #3 tager plintarna og stolperne snelasten på en fornuftig måde.

Generelt er der meget lav udnyttelse på en stående stolpe til et altantag. Plinten skal stå direkte under stolpen for at kunne bære lasten.

Du kan bygge gulvbjælkelaget helt fritstående fra taget med en plinfundamenter/bærende bjælke tættere på huset, hvis du ønsker det.

F fribygg sagde:
Jeg tror du har brug for at vise en skitse af, hvordan du har tænkt dig det. Som plintarna er placeret på din illustration i #3, tager plintarna og stolperne snelasten på en fornuftig måde.

Generelt er der meget lav udnyttelse på en stående stolpe til et altantag. Plinten skal stå direkte under stolpen for at kunne bære lasten.

Du kan bygge gulvbjælkelaget helt fritstående fra taget med en plintrad/bærlinje nærmere huset, hvis du ønsker det.
Hej
Du misforstår TS, det der ønskes er et udhæng ud fra bærlinjen og så stille stolperne med 1 meter udhæng fra den ydre bærlinie.
Det indebærer, at man skal fastgøre gulvåsene inde ved husmuren med tanke på kræfter opad på grund af håndtaget.
Den ydre bærlinie skal fordobles, og gulvåsene skal stabiliseres grundigt sidelæns, helst med en ydre dobbelt ny bærlinie, der er godt forankret i alle gulvåsene.
Derefter sætte en ydre stolperække.
Puhhh, jeg tror, jeg har forstået det rigtigt....
/Workingclasshero

• Synes
Grottulf
  • Laddar…
At det er optimalt med bærebjælken direkte under stolperne er jo ret indlysende.

Men nu er altså spørgsmålet, hvor slemt det bliver med bærebjælken, og dermed fundamenterne 1m ind fra kanten...
Eller i netop dette tilfælde er det ikke fundamenter, men en betonbjælke, der ligger "flydende" på en grusbænk.
Men det har egentlig ikke med sagen at gøre.
Det, der er relevant, er altså, at bærebjælken ikke ligger yderst, hvor stolperne står.

Jeg har set regneeksempler på, hvordan man beregner nedbøjning på en planke, der er fastgjort hhv. hviler på noget i enderne.
Men jeg har ikke set det samme for at belaste enden på en planke, når den sidder fastgjort et stykke derfra.
Men jeg antager, at det er muligt at vende beregningen "op og ned" og gøre bærebjælkens placering til belastningspunktet...

Workingclasshero Workingclasshero sagde:
Hej
Du misforstår TS, det som ønskes er et udhæng udad fra bæringen og så stille stolperne med 1 meter udhæng fra ydre bæring.
Det indebærer, at man skal sætte fast gulvåsene inde ved husvæggen med tanke på opadgående kræfter på grund af hævstangen.
Ydre bæringen skal fordobles, og gulvåsene skal stabiliseres ordentligt i sideretningen og gerne med en ydre dobbelt ny bæring, som er godt forankret i alle gulvåse.
Så sætte en ydre stolperække.
Puhhh, jeg tror, jeg har forstået det rigtigt....
/Workingclasshero
Ja præcis! 🙂
Jeg er ikke snedker, så jeg udtrykker mig sikkert i forkerte termer 😳
Men så er det altså ikke helt umuligt, tror du?
En indre bæring til gulvet vil blive boltet i betonfundamentet på huset, og vi kan sørge for at bolte gulvbjælkerne ordentligt i den, så de også kan tage kræfter opad.

Gulvåse er det samme som gulvbjælker, ikke?
Med en "ny ydre bæring" mener du yderst, hvor stolperne skal stå, ikke?
Det er for bedre at fordele kræfterne til de tilstødende gulvbjælker, går jeg ud fra?
Så hvis man bare lykkes med at fordele kræfterne fra stolperne, der holder taget oppe, til også at belaste de tre gulvbjælker, der ligger mellem stolperne, burde det være okay, selv med 1m udhæng, ikke?
(Stolper med cc 2400, og gulvbjælker med cc 600)

G Grottulf sagde:
Ja precis! 🙂
Jeg er ikke snedker, så jeg udtrykker mig sikkert i forkerte termer 😳
Men det er altså ikke helt kørt tror du?
En indre bærende bjælke til gulvet vil blive boltet fast i husets betonfundament, og vi kan sørge for at skrue gulvbjælkerne ordentligt fast i den, så de også kan modstå kræfter opad.

Gulvspær er det samme som gulvbjælker, ikke?
Med en "ny ydre bærebjælke" mener du længst ude hvor stolperne skal stå, ikke?
Det er for at bedre fordele kræfterne til de tilstødende gulvbjælker, antager jeg?
Så hvis man bare lykkes med at fordele kræfterne fra stolperne, der holder taget oppe, til også at belaste de tre gulvbjælker, der ligger mellem stolperne, så burde det være roligt selv med 1m udhæng, eller?
(Stolper med cc 2400, og gulvbjælker med cc 600)
Hej
Det føles som vi tænker ens, ja!
Om det holder kan jeg ikke svare på, men er der mulighed for at tage 220 gulvspær/gulvbjælker?
Muligheden for at sætte tættere med gulvspær findes jo selvfølgelig, dobbelt eller tredobbelt eller limtræsbjælke hvor stolpen skal stå.
Der er en ting til, at det holder er en ting, men at det føles stabilt er en anden.
Her er det forkert sted at være nærig med dimensionerne, koster ikke så meget mere i sidste ende!
/W

• Synes
Grottulf
  • Laddar…
Du bør ikke belaste en gulvbjælke 45*170 med 2 tons las fra taget en meter fra opbakningen, det vil ikke holde, og gulvbjælken vil brydes.

• Synes
Workingclasshero og 2 andre
  • Laddar…
F fribygg sagde:
Du bør ikke belaste en gulvbjælke 45*170 med 2 tons last fra taget en meter fra oplaget, det vil ikke holde, og gulvbjælken vil knække.
Eller så løfter fastgørelsen inde mod husvæggen.
/W

F fribygg sagde:
Du bør ikke belaste en gulvbjælke 45*170 med 2 tons lass fra taget en meter fra understøtningen, det vil ikke holde uden at gulvbjælken vil knække.
Det lyder rimeligt.
Men så er spørgsmålet, hvor går grænsen?
Hvis man lykkes med at fordele belastningen med en ydre bærende bjælke, så hver bjælke "kun" får ca. 500 kg?
(Jeg indser, at man ikke kan fordele kraften perfekt, så 500 kg er måske ikke helt realistisk i og for sig)
og man kortler gulvbjælkerne over den bærende bjælke de hviler på, så de ikke kan vrides?
Det er måske tabt uanset, men hvor stort udhæng ville være acceptabelt?
50 cm? 25 cm? 10 cm?

Det ville være interessant, hvis nogen havde lyst til at lave en beregning på et cantilever-montage for en enkelt liggende 45x170 bjælke på højkant.
Så man får en idé om hvad en enkelt bjælke kan klare, og derefter lave en vurdering af hvor meget stærkere den færdige konstruktion bliver...

Jeg har lavet sådanne beregninger for stålbjælker, men det er nok omkring 30 år siden, så jeg har glemt det meste.
Og min Björks formelsamling er nok væk for længe siden... :(

Angående 45x170, så er jeg lidt begrænset til det for ikke at få gulvet for højt op.
Jeg vil have det mod grunden, og ikke mod bræddebeklædningen.

G Grottulf sagde:
Ang 45x170, så er jeg lidt begrænset til det for ikke at få gulvet for højt op.
Du må overveje limtræ eller stål, almindeligt træ vil sandsynligvis ikke klare det.

• Synes
TRJBerg
  • Laddar…
G Grottulf sagde:
Det ville være interessant, om nogen havde lyst til at lave en beregning på en cantilever-montage for en enkelt liggende 45x170 bjælke på højkant.
Så man får en idé om, hvad en enkelt bjælke kan klare, og derefter lave en vurdering af, hvor meget stærkere den færdige konstruktion bliver...
Det er nok hurtigere og lettere at rigge en sådan bjælke op og belaste den, indtil den knækker.

• Synes
TRJBerg
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.