Bygningsfysik
BirgitS: Det sikreste er jo, at du tager en bygningskonstruktør ind, som kan kigge på tegninger og hvordan det ser ud i virkeligheden. Men normalt er det sådan, at fagværkstakstoler gør, at ingen indervægge er bærende, men hvis det er et hus, der er sat sammen af færdige "element", så kan det blive anderledes. Man har ikke altid været lige så begejstret for åbne planløsninger, som de fleste
BirgitS: Jeg er ikke bygningskonstruktør, og det kan være godt at du kontakter en, men det bliver svært for ydervæggen at trykkes indad, hvis der er noget, der sikrer, at det forbliver 90 grader mellem gulv og ydervæg samt mellem tag og ydervæg. Om det så er nok med en halv meter i dit tilfælde ved jeg ikke.
Mats-S: [citat] Gør det, de millimeter spiller absolut ingen rolle i dit garage :-)
BirgitS: Velkommen til forummet! Måske er det pudset mursten eller hulsten, som er besværlige at hænge noget tungt på. Det var nok ikke almindeligt med nogle regelkonstruktioner på den tid i udlejningsejendomme, men de kan være kommet til senere. Naboer eller udlejeren bør vide det.
PerSaukko: Ja, lige præcis, sådan blev det. Limtræsbjælke 140x140.
Bristpåfantasi: Okay, tak for svaret! Jeg har skrevet til bestyrelsen, men har stadig ikke fået svar. Jeg håber, de ved, om væggen er bærende. Øvrigt er min tanke at rive begge soveværelsesvægge ned og sætte en ny væg op længere til højre, så jeg flytter i princippet bare soveværelset. Tanken er at skabe en mere åben planløsning ved at kombinere køkken og stue. Jeg skal også friske køkkenet op
NoOne2k: Med tanke på at der er 4 stående reglar tegnet der, ville jeg også gætte på, at det er dem, der menes. Selv om jeg så havde skrevet 4st 45x195....
steppen7: Helt rigtigt! Det gik måske lidt hurtigt. Præcis, et rør på hver side af låget. Jeg har svært ved at bestemme mig for, om jeg skal vælge almindeligt stål, rf eller alu. Det sidstnævnte frister lidt for at få en undskyldning for at købe en AC/DC Tig :) men det bliver selvfølgelig et kostbart projekt. Jeg har MIG til stål og en billig DC Tig fra Jula, som jeg aldrig har brugt. Stål er
MartinS1980: [citat] Hej det er 65 cm på bredden mellem de to arme, Vertikalt er det ca 15 cm mellem øverste og nederste hul, der imellem er der et tredje hul Med venlig hilsen, Martin
BirgitS: Et stykke af den væg kan være nødvendig for at ydervæggen ikke skal trykkes ind af jordmasserne udenfor.
-MH-: Hej, jeg forsøger at skitsere lidt på, hvordan vores tilbygning er lavet. Årsagen er, at jeg vil fræse limtræsbjælkerne på siderne og bygge en (bærende) regelsvæg som kompensation. [bild] Sådan ser det ud. Har ikke fritlagt konstruktionen helt, så den røde trekant der ved jeg ikke, hvordan det ser ud. Har ikke kunnet måle bjælkerne dimensioner heller. Taget er et pladetag med
Boan: [citat] præcis, det var et spørgsmål om, hvor de var placeret, de er altså to per 3 m frit. Men kommer til at bruge en 56x225, så limskrue den mod spærbåndet som er der nu, det har dog bøjet sig væsentligt... ville tro taghældningen er ca 15-20.
Claes Sörmland: [citat] Men det som visse uvidende foreninger overser, er, at vedtægterne ikke kan være i modstrid med andelsboligloven. Og der findes det ydre og indre vedligeholdelsesansvar defineret. Vedtægterne kan kun håndtere gråzonerne derimellem. Så nogle "byggelove" fra foreningen er der ikke tale om. Netop muligheden for at lægge trædæk for andelshaveren plejer at blive begrænset ret
scorp1on: "Spontet træpanel giver ikke lige så god pladevirkning, men er tilstrækkelig for mindre bygninger som småhuse" https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktiv-utformning/stomme/stomme/stabiliserande-sys Jeg tror ikke, det er nogle problemer, hvis du har panel på. Selvfølgelig skal vindkraftens påvirkning både parallelt og vinkelret på huset tages i betragtning.
BirgitS: Jeg foreslår, at du uploader de konstruktionsritninger, du har, for da øger det chancen for, at nogen kan svare. Marker eller beskriv godt, hvilken væg det drejer sig om på tegningerne.
etompau: Evigt liv lærer den ikke at have, men motortypen er holdbare og kan køre 24/7 i 20-25 år uden nævneværdig service. Mislyde kan derefter opstå på grund af slidte lejer. Den kan også holde op med at rotere, hvis driftkondensatoren giver op. Ingen dyre sager at skifte, måske 200-300 kr.
morr: Tak for jeres svar! Jeg fandt en bordplade samt nogle elfa-dele på loppemarked. Det ser ud til at fungere aldeles udmærket! Bordpladen er ikke stabil i sidevejs og skal fastgøres til konsollerne, så jeg er ikke helt færdig endnu. Men det bliver godt. :D Højden er sat ud fra mit gamle bord, som var en anelse for højt. Dette bliver lidt lavere og desuden justerbart, hvis jeg vil have det
Huggedugge1: #Konstruktion Hej, Findes der nogen site, hvor man kan indtaste "fakta informationen" for at finde ud af, hvor meget en aluminium L-bjælke kan bære? Aluminium: AW-6082 Længde: 840 cm Højde: 10 cm Tyk: 1 cm Kan ikke få et svar fra leverandøren…. (Ej nedenstående)
pfe: Bumpar tråden da jeg har fået det samme problem med mit program. Opdagede dog, at hvis man stiller datoen på computeren tilbage til før problemet opstod, typisk 2016, så fungerer programmet igen. //Patrik
MartinS1980: [citat] jeg ville meget gerne kunne svejse :) Så havde jeg nok prøvet dit forslag!! Tak!
surris: [citat] Du må beregne modstanden for hvert lag, det gør du ved tykkelse/lambda. Så summerer du modstandene og tager 1 gennem modstanden, 1/totale modstand. I lagene med letbjælker må du beregne forholdet mellem letbjælker og pir/løsuld.
jon021: Tak, ja det ville fungere. Jeg så, at Cramo udlejer noget der kaldes Alplyft, som også kunne fungere.
justusandersson: Det Erik taler om er, som jeg opfatter det, sidestabiliteten. Denne er vigtig, men man kan ikke løse den ved hjælp af tagspær eller tværgående gulvbjælker uden, der kræves tværgående vægge. Skivekonstruktioner eller diagonaler er det eneste, der skaber den slags stabilitet.
Raspberry: [citat] Efter lidt ekstra måling føles det som om, det burde kunne lade sig gøre! Rummet ligger i et hjørne af huset, skal inderrummet have fire vægge, eller "rækker" det med to, hvis man lader de andre to være husets ydervægge?
kentyts: Jaaa.. sikkert. når de var som varmest der inde ret stor forskel