(Prover i denne kategori i stedet, undskyld for dobbelpublikationen :/)
Hej, jeg har overvejet et stykke tid at bygge et fritidshus, jeg ligesom mange andre kan lide ladehus-æstetikken samt den enkle konstruktion. Efter meget research ser det ud til, at det hælder mod at bygge i løsvirke, det forudsætter dog et godt forarbejde, da jeg ikke har bygget et helt hus før. Den seneste uge har jeg siddet og skitseret i SketchUp. Tanken er, at jeg skal have med så meget som muligt dvs, el, vvs, kunne beregne materialeforbrug etc. Alt for at gøre bygningen mindre svær.
Nu har jeg skitseret et skelet (dog uden vinduer døre), som jeg gerne vil have feedback på. Jeg skal afstemme alt med en konstruktør før, men tænker, at der er mange kloge her.
Ydre mål: 4800x14000
Bærende bjælker: 45x220
Bundbjælkelag har cc600, 45x220
Vægstruktur: 45x195
Mellembjælkelag: 45x220 cc600 + Letbjælke BI220 cc300. Indervægge vil støtte op under delen med cc600
Har sikkert lavet fejl og glemt ting, derfor spørger jeg her
Den nedre bærline, altså den som ligger på plinterne, skal sandsynligvis være kraftigere, lidt afhængigt af hvordan man regner den samvirker med de øvrige længdegående 45x220.
Du behøver ikke at have flere stolper i væggen, hvor etagebjælkelaget er s300. Det er allerede betydeligt overdimensioneret med 45x195 på s600. (Men det er nødvendigt for isoleringstykkelsen)
Som jeg kan se, har du 4 længdegående regler ved mellemetagebjælkelaget, dette bliver både unødigt meget materiale og en unødvendig kuldebro. Bedst isoleret og mindst materiale får du det, hvis man lader ydervægge-reglerne gå hele vejen op og lægger bærline for mellemetagebjælkelaget indvendigt.
jmf denne konstruktion hvor bjælkelaget sidder indvendigt.
Den nedre bæreline, altså den der ligger på stolperne, skal sandsynligvis være kraftigere, lidt afhængigt af hvordan man regner med at den samarbejder med øvrige længdegående 45x220.
Du behøver ikke have flere stolper i væggen der hvor bjælkelaget er s300. Det er allerede kraftigt overdimensioneret med 45x195 på s600. (Men det er jo nødvendigt for isoleringstykkelsen)
Som jeg kan se har du 4 længdegående regler ved mellem bjælkelaget, dette bliver både unødigt meget materiale og en unødig kuldebro. Bedst isoleret og mindst materiale bliver det, hvis man lader ydervæggens reglar gå hele vejen op og lægger bærelinjen for mellem bjælkelaget indvendigt.
sammenlign denne konstruktion hvor bjælkelaget sidder indvendigt.
[billede]
Top, jeg vil tegne en ny variant med din feedback i tankerne.
Tak! Det er SketchUp Make 2017. Alle dele (reglar, panel, isolering, plademateriale etc.) er lavet som "components", så ændrer man masteren, ændres alle, ret smart. Tanken er, at jeg også skal tegne el, vand og ventilation ind, alt skal ligesom være der. Tænker, at jeg minimerer antallet af uforudsete hændelser således, selvom de selvfølgelig vil opstå alligevel
Den nedre bærelinje altså den som ligger på plintene, behøver sandsynligvis at være kraftigere, lidt afhængigt af hvordan man regner med, at den interagerer med øvrige langsgående 45x220.
Du behøver ikke have flere stolper i væggen, hvor bjælkelaget er s300. Det er allerede solidt overdimensioneret med 45x195 på s600. (Men det behøves jo for isoleringstykkelsen)
Som jeg kan se, har du 4 langsgående reglar ved mellemlejet, dette bliver både unødvendigt meget materiale og en unødvendig kuldebro. Bedst isoleret og mindst materiale bliver det, hvis man lader ydervægsreglarne gå hele vejen op og placerer bærelinjen for mellemlejet invändigt.
sml denne konstruktion, hvor bjælkelaget sidder invändigt.
[billede]
(Prøver i denne kategori i stedet, ked af dobbeltpostering :/)
Hej, jeg har tænkt på at bygge et fritidshus, jeg ligesom mange andre kan lide ladehus-æstetikken samt den enkle konstruktion. Efter meget research hælder jeg til at bygge i løsvirke, det forudsætter dog et godt forarbejde, da jeg ikke har bygget et helt hus før. Den seneste uge har jeg siddet og skitseret i sketchup. Tanken er, at jeg skal have med så meget som muligt, dvs. el, VVS, kunne beregne materialeforbrug osv. Alt for at gøre byggeprocessen mindre svær.
Nu har jeg skitseret en konstruktion (dog uden vinduer døre), som jeg gerne vil have feedback på. Jeg skal afstemme alt med en konstruktør først, men tænker at der findes mange kloge hoveder her.
Ydremål: 4800x14000
Bærende bjælker: 45x220
Bundramme har cc600, 45x220
Vægramme: 45x195
Mellembjælkelag: 45x220 cc600 + Letbjælke BI220 cc300. Indervægge vil støtte op under delen med cc600
Har sikkert lavet fejl og glemt ting, derfor spørger jeg her
Skal du ikke tegne din planløsning og de ydre overflader først, før du laver en superdetaljeret konstruktion?
Skal du ikke tegne din planløsning og de ydre flader først, inden du laver en superdetaljeret ramme?
Her kommer planløsning (som sikkert har forbedringspotentiale. Husets størrelse og mål er dog fastsat. Jeg har kigget på Arvesunds ladhus og taget inspiration fra dem.
Fin model. Jeg tænkte på to ting, du nævner bærende indervægge i det første indlæg. Dem skal du også inkludere i rammen.
Så er der relativt få fundamenteringspunkter, hvilket giver høje lastkoncentrationer. Hvad er det for en jordbund? Tænker på grundtrykket og sætninger.
Fin model. Jeg tænkte på to ting, du nævner bærende indervægge i første indlæg. Dem skal du også inkludere i konstruktionen.
Desuden er der relativt få fundamentpunkter, hvilket giver høje lastkoncentrationer. Hvad er det for en jord? Tænker på jordtrykket og sætninger.
Godt der! jeg laver en skitse med inkluderede bærende indervægge.
Fundamentpunkterne indser jeg nu er helt underdimensionerede for mit valg af bærende bjælke (Træguidens dimensioneringstabel). Jordforholdene kender jeg ikke, da jeg ikke har nogen grund i øjeblikket, kigger dog på grunde med klippe, men det vil skulle tilpasses, når jeg kender underlaget
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.