3,310 læst ·
20 svar
3k læst
20 svar
Halver mellemstolperne
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Der findes ingen klare regler for dette med kortlingar, men de retningslinjer, der findes, handler om, hvordan man kan tilgoderegne sig lastfordelingen i sideled af "skiver".
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Problemet med kortlingar er, at det er næsten umuligt at sætte dem på plads på en hundrede procents måde. Kortlingar i kombination med skruvlimmad spånplade tror jeg tilfører yderst lidt. Derimod kan man jo bruge et stivere plademateriale som f.eks. 21 mm birkefinér med 15 lag (tror jeg). Så kan man sætte en skruvlimmad plade på undersiden også. Men det bliver krabbigt, som min blekingske tømrer altid sagde, når han ikke ville udføre noget...
Trodde krabbigt var småländska. Det spreder sig vel, det virker til det meste.J justusandersson sagde:Problemet med kortlingar er at det er næsten umuligt at sætte dem på plads på en hundrede procent måde. Kortlingar i kombination med skrue-limet spånplade tror jeg tilføjer yderst lidt. Derimod kan man jo bruge et stivere plademateriale som f.eks. 21 mm birkekrydsfiner med 15 lag (tror jeg). Så kan man sætte en skrue-limet plade på undersiden også. Men det bliver krabbigt som min blekingske snedker altid sagde, når han ikke ville udføre noget...
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Selv kender jeg til det fra Blekinge siden en menneskealder og vel det. Ifølge Wikipedia er brugen koncentreret til kystområderne i sydøst. Det siges at have en marin baggrund. Men det er et meget anvendeligt ord.
Renovatør
· Hammarbyhöjden
· 138 indlæg
Som Justus siger, gør kortlingar ikke så meget sammenlignet med en skrue-limet plade tror jeg med hensyn til lasfordeling
Den skrue-limet plade giver jo både øget stivhed og øget lasfordeling, mens kortlingar kun giver øget lasfordeling. Øget lasfordeling kan jo hjælpe mod svigt, men løser ikke problemet med, at konstruktionen er for svag for udbredt last uanset.
Den skrue-limet plade giver jo både øget stivhed og øget lasfordeling, mens kortlingar kun giver øget lasfordeling. Øget lasfordeling kan jo hjælpe mod svigt, men løser ikke problemet med, at konstruktionen er for svag for udbredt last uanset.
Klik her for at svare