Jeg skal stille et ca. 500 kg tungt skab i hjørnet af en garage. Skabet skal stå på fire justerbare fødder. To overvejelser omkring det:
1. Hvilket mindste areal bør hver fod have for ikke at skade pladen?
2. Hvor langt fra hjørnet/kanten på pladen tør man have en fod uden at kanten falder sammen/bliver beskadiget?

S
Afhænger blandt andet af udformning af armering, tykkelse på plade og beton kvalitet

• Synes
sir j david
  • Laddar…
500kg fordelt på fire fødder er så godt som en ubetydelig belastning på en betonplade. Uanset konstruktion. Ingen problemer.

• Synes
Nyfniken og 1 anden
  • Laddar…
S
Ser ud til, at jeg ikke fik hele mit indlæg med. Men uanset konstruktion er at tage fat. Men hvis det er en standard plade i en garage, så er det nok ikke noget problem.

• Synes
sir j david
  • Laddar…
Tænk hvis du havde fire ret bastant venner på >100kg... ville du blive nervøs, hvis de stillede sig i en gruppe i hjørnet af garagen? Så er det vel dog ret godt, hvis vægten fordeles ud på så stor en overflade/mange punkter som muligt.

harry73
En bil kan have 500kg på forhjulet, så 500kg skal en garageplade kunne tåle

Du ville vel ikke have noget problem med at køre en Volvo V90 ind i garagen? omkring 2 ton fordelt på 4 hjul...

Jeg takker for jeres svar! Jeg har selvfølgelig styr på, at biler og polare kan stå på garagegulv! Men jeg tænker kilo per kvadratcentimeter, skabet har fire justerbare fødder og hver fod er kun enkelte kvadratcentimeter. Så vi taler typisk 100 kg/kvadratcentimeter. Og desuden ender en fod tæt på kanten af pladen, kun et par centimeter inde.

Gør fødderne større ved at bruge større metalstykker (eller andet passende materiale) så vægten fordeles over en større overflade.

• Synes
Nyfniken
  • Laddar…
harry73
Det vil holde uanset

• Synes
sir j david
  • Laddar…
Du behøver ikke bekymre dig. En standard beton klarer 3kg pr. mm2. Således klarer 1cm2 300kg så stil bare skabet på pladen.

• Synes
sir j david og 2 andre
  • Laddar…
harry73
Slå 3 søm i en brædder og stå på den. Ingen chance for, at betonen går i stykker, ikke engang hvis I er to eller 3 på samme brædder

• Synes
sir j david
  • Laddar…
F Fredrik7865 sagde:
Gør fødderne større ved at bruge større metalstykker (eller andet passende materiale) så vægten fordeles over et større areal.
Havde helst undgået det. Men som jeg tolker summen af svarene her, vil det ordne sig.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.