8 817 läst ·
146 svar
9k läst
146 svar
Varför har man inte har reglerat effektavgiften för elnätsbolagen?
Rimligt, hoppas detta blir standard. De tre stora elslukarna värme, VVB samt elbil kan en lägenhet inte påverka, så effekttaxa är inte effektiv för de som inte kan flytta något annat än sin matlagning.P poba53 skrev:
Hejtveksamt skrev:
Jag har skaffat en realtidsdongel. Vet nån bra app man kan ha för att få det att fungera bra!
Jag har testat två som inte uppfyller mina krav. Jag vill se kunna se ackumulerad förbrukning innevarande timma.
Sedan vore det bra om man kunde koppla något program till den och styra förbrukning mer eller mindre automatiskt.
Som det nu är får jag besked i efterhand med dongeln. Man kan ju inte springa ut och kolla elmätaren varje timma!
En Raspberry Pi med egna script på?A ansgar46 skrev:Hej
Jag har skaffat en realtidsdongel. Vet nån bra app man kan ha för att få det att fungera bra!
Jag har testat två som inte uppfyller mina krav. Jag vill se kunna se ackumulerad förbrukning innevarande timma.
Sedan vore det bra om man kunde koppla något program till den och styra förbrukning mer eller mindre automatiskt.
Som det nu är får jag besked i efterhand med dongeln. Man kan ju inte springa ut och kolla elmätaren varje timma!
Vad har du för dongel? Det finns inte en app från samma företag?A ansgar46 skrev:Hej
Jag kör Home Assistant för mina automatiseringsbehov, det funkar bra för mig, men det finns andra alternativ också.
Jo men den uppfyllde inte mina krav. Testade en till, inte heller bra! Gärna automatisering har du några tips där?tveksamt skrev:
Har man specifika krav är det nog en god idé att försöka tillgodose dem själv genom något hemautomationssystem.A ansgar46 skrev:
Då kan du både presentera, lagra och manipulera data lite som du vill.
Tja, jag styr laddning av bilen, värmen och varmvattnet för egen del. Och meddelar hushållet när lämplig tid att köra tvätt och disk är, men dessa ställs in manuellt på respektive maskin.
Jag styr samma, samt badtunnan också.tveksamt skrev:
Har man specifika krav är det nog en god idé att försöka tillgodose dem själv genom något hemautomationssystem.
Tja, jag styr laddning av bilen, värmen och varmvattnet för egen del. Och meddelar hushållet när lämplig tid att köra tvätt och disk är, men dessa ställs in manuellt på respektive maskin.
Inte så svårt om man har lite koll.
Intressant, var börjar jag? Har du lite mer kött på benen?tveksamt skrev:
Har man specifika krav är det nog en god idé att försöka tillgodose dem själv genom något hemautomationssystem.
Börja med att skaffa valfri hårdvara att köra ditt hemautomationssystem (ex. Home Assistant eller Homey) på och läsa in dig på detta. Det finns drösvis mer eller mindre officiella guider på youtube och hemsidor.A ansgar46 skrev:
Vill du ha mer tips om juste detta med hemautomation är det kanske lämpligt att ta det i en tråd specifikt för detta.
Exempelvis denna om det är just HA du vill ge dig in på: https://www.byggahus.se/forum/threads/home-assistant.274002/
Här har du en annan tråd för Homey om du vill pyssla med det istället: https://www.byggahus.se/forum/threads/athom-homey-pro.495469/
Generellt den här forumdelen: https://www.byggahus.se/forum/forums/villalarm-hemautomation.167/
Bäst och billigast för vem?bengto77 skrev:
Bäst och billigast är sällan något som är kompatibelt för övrigt, det bästa brukar inte vara det billigaste.
Klicka här för att svara