P poba53 skrev:
Senaste nytt i frågan om Effektavgifter. Läs argumentet från ansvarig myndighet för sitt senaste beslut vad gäller Göteborgs Energi och lägenheter;

[länk] beviljar Göteborg Energis ansökan om dispens,kravet på effektavgift för lägenhetskunder - Energimarknadsinspektionen.
Rimligt, hoppas detta blir standard. De tre stora elslukarna värme, VVB samt elbil kan en lägenhet inte påverka, så effekttaxa är inte effektiv för de som inte kan flytta något annat än sin matlagning.

tveksamt tveksamt skrev:
Som Karrok skriver, du har det redan. Vill du inte gå ut till elmätaren och titta kan du skaffa en valfri dongel som passar din mätare och läsa av värdet i mobilen (eller annat valfritt kompatibelt system istället).
Hej
Jag har skaffat en realtidsdongel. Vet nån bra app man kan ha för att få det att fungera bra!
Jag har testat två som inte uppfyller mina krav. Jag vill se kunna se ackumulerad förbrukning innevarande timma.
Sedan vore det bra om man kunde koppla något program till den och styra förbrukning mer eller mindre automatiskt.
Som det nu är får jag besked i efterhand med dongeln. Man kan ju inte springa ut och kolla elmätaren varje timma!

A ansgar46 skrev:
Hej
Jag har skaffat en realtidsdongel. Vet nån bra app man kan ha för att få det att fungera bra!
Jag har testat två som inte uppfyller mina krav. Jag vill se kunna se ackumulerad förbrukning innevarande timma.
Sedan vore det bra om man kunde koppla något program till den och styra förbrukning mer eller mindre automatiskt.
Som det nu är får jag besked i efterhand med dongeln. Man kan ju inte springa ut och kolla elmätaren varje timma!
En Raspberry Pi med egna script på?

A ansgar46 skrev:
Hej
Vad har du för dongel? Det finns inte en app från samma företag?

Jag kör Home Assistant för mina automatiseringsbehov, det funkar bra för mig, men det finns andra alternativ också.

tveksamt tveksamt skrev:
Vad har du för dongel? Det finns inte en app från samma företag?

Jag kör Home Assistant för mina automatiseringsbehov, det funkar bra för mig, men det finns andra alternativ också.
Jo men den uppfyllde inte mina krav. Testade en till, inte heller bra! Gärna automatisering har du några tips där?

A ansgar46 skrev:
Jo men den uppfyllde inte mina krav. Testade en till, inte heller bra! Gärna automatisering har du några tips där?
Har man specifika krav är det nog en god idé att försöka tillgodose dem själv genom något hemautomationssystem.
Då kan du både presentera, lagra och manipulera data lite som du vill.

Tja, jag styr laddning av bilen, värmen och varmvattnet för egen del. Och meddelar hushållet när lämplig tid att köra tvätt och disk är, men dessa ställs in manuellt på respektive maskin.

tveksamt tveksamt skrev:
Har man specifika krav är det nog en god idé att försöka tillgodose dem själv genom något hemautomationssystem.

Tja, jag styr laddning av bilen, värmen och varmvattnet för egen del. Och meddelar hushållet när lämplig tid att köra tvätt och disk är, men dessa ställs in manuellt på respektive maskin.
Jag styr samma, samt badtunnan också.

Inte så svårt om man har lite koll.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:

Intressant, var börjar jag? Har du lite mer kött på benen?

A ansgar46 skrev:
Intressant, var börjar jag? Har du lite mer kött på benen?
Börja med att skaffa valfri hårdvara att köra ditt hemautomationssystem (ex. Home Assistant eller Homey) på och läsa in dig på detta. Det finns drösvis mer eller mindre officiella guider på youtube och hemsidor.

Vill du ha mer tips om juste detta med hemautomation är det kanske lämpligt att ta det i en tråd specifikt för detta.

Exempelvis denna om det är just HA du vill ge dig in på: https://www.byggahus.se/forum/threads/home-assistant.274002/

Här har du en annan tråd för Homey om du vill pyssla med det istället: https://www.byggahus.se/forum/threads/athom-homey-pro.495469/

Generellt den här forumdelen: https://www.byggahus.se/forum/forums/villalarm-hemautomation.167/

Bästa och billigast är väl att ta bort effektavgifterna.Finland där får man välja om man vill ha dessa avgifter . Avgifter om man vill ha dessa börjar vid 8kwh

bengto77 bengto77 skrev:
Bästa och billigast är väl att ta bort effektavgifterna.Finland där får man välja om man vill ha dessa avgifter . Avgifter om man vill ha dessa börjar vid 8kwh
Och detta har du tänkt igenom helt och fullt?

Jag sparar tusenlappar på effekttarifferna i mitt nät...

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
bengto77 bengto77 skrev:
Bäst och billigast för vem?
Bäst och billigast är sällan något som är kompatibelt för övrigt, det bästa brukar inte vara det billigaste.

• Älska
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.