L lbgu skrev:
Där var det ju lite klarare. Men det jag svarade på tidigare var inte så detaljerat utan det gav utrymme till andra tolkningar.
Är vi då till slut överens om att effektavgifterna ska vara intäktsneutrala, dvs. kundkollektivet inte ska påföras ökade utgifter i form av utvecklingskostnader för debiteringssystem eller liknande?

tveksamt tveksamt skrev:
Är vi då till slut överens om att effektavgifterna ska vara intäktsneutrala, dvs. kundkollektivet inte ska påföras ökade utgifter i form av utvecklingskostnader för debiteringssystem eller liknande?
Ja, utifrån din senaste text var det ju klart så.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Om auktionsbolaget är agent och inte en part i en återförsäljarkedja och du gör försäljningen till auktionsvinnaren så har du en intäkt om 10 000kr men efter att betalat dina kostnader om 2500kr för auktionstjänsten så har du ett resultat om 7 500kr.
Nu svarar du som en ekonom. Jag tänker mer på hur vanligt folk använder ordet intäkt. Om du tar exemplet som att du får 10 000;-, men också en faktura på 2500 som ska betalas till auktionsbolaget. I det läget tror jag de flesta privatpersoner skulle säga att deras byråförsäljning gav en intäkt på 7500:-.

L lbgu skrev:
Nu svarar du som en ekonom. Jag tänker mer på hur vanligt folk använder ordet intäkt. Om du tar exemplet som att du får 10 000;-, men också en faktura på 2500 som ska betalas till auktionsbolaget. I det läget tror jag de flesta privatpersoner skulle säga att deras byråförsäljning gav en intäkt på 7500:-.
Det är ekonomi vi pratar om så jag förstår inte nackdelen med ett ekonomsvar på en ekonomifråga. Det är som att klaga på att ett matematiskt svar på en matematikfråga eller att ställa en teknikfråga och klaga på att man får ett ingenjörsmässigt svar.

• Gilla
stugan_i_skogen och 2 till
  • Laddar…
S SnyggPer skrev:
Sista ordet är nog inte sagt om vilka regler som kommer att gälla för flerbostadshus. Göteborg Energi har kontaktat Energimarknadsinspektion med en begäran om undantag för lägenheter. Lägenhetskundernas påverkan på effekttopparna är väldigt liten och de har små möjligheter att flytta förbrukningen till andra tider. Då är det svårt att motivera en effektavgift, menar Göteborg Energi med flera elnätsbolag.

[länk]
Blir till att "rösta med fötterna" och installera IMD i flerbostadshusen.

Man landar då normalt på 0,6-1kW per lägenhet i ett hus med mer än 30 lght.

Det är ekonomi vi pratar om så jag förstår inte nackdelen med ett ekonomsvar på en ekonomifråga. Det är som att klaga på att ett matematiskt svar på en matematikfråga eller att ställa en teknikfråga och klaga på att man får ett ingenjörsmässigt svar.
Fast läser man t.ex. ett pressmeddelande om detta så är det mycket möjligt att texten utformas av en kommunikatör vars uppgift är att få meddelandet att vara så positivt som möjligt. I sådana fall kan begrepp som kan tolkas lite olika p.g.a. vem som läser användas. Nu har jag sett hela texten så vi behöver inte diskutera den. Men först såg jag endast att det skulle vara intäktsneutralt och det är nog ett sådant uttryck som en lite lurig kommunikatör skulle kunna använda även om elbolagen skulle få debitera ersättning för sina extrautgifter. Tänk som man använder ord i reklam. Kommunikatörer har just som en av sina viktigaste uppgifter att få saker att se lite bättre ut än de egentligen är.

L lbgu skrev:
Fast läser man t.ex. ett pressmeddelande om detta så är det mycket möjligt att texten utformas av en kommunikatör vars uppgift är att få meddelandet att vara så positivt som möjligt. I sådana fall kan begrepp som kan tolkas lite olika p.g.a. vem som läser användas. Nu har jag sett hela texten så vi behöver inte diskutera den. Men först såg jag endast att det skulle vara intäktsneutralt och det är nog ett sådant uttryck som en lite lurig kommunikatör skulle kunna använda även om elbolagen skulle få debitera ersättning för sina extrautgifter. Tänk som man använder ord i reklam. Kommunikatörer har just som en av sina viktigaste uppgifter att få saker att se lite bättre ut än de egentligen är.
Just pressmeddelanden om viktiga saker för bolaget kan du utgå ifrån att det är mycket mer vanligt förekommande att de är korrekt formulerade än inkorrekt formulerade. Att skarva i pressmeddelanden om känsliga saker är som att lämna öppet mål för journalister att tvåla till dig.

I denna reglerade värld så styrs inte bolagets intäkter av effekttarifferna utan de måste utformas så att de håller sig inom den reglerade intäktsramen och den växer inte pga av utformningen av den, den är istället beroende av bolagets capex och opex.

Just pressmeddelanden om viktiga saker för bolaget kan du utgå ifrån att det är mycket mer vanligt förekommande att de är korrekt formulerade än inkorrekt formulerade. Att skarva i pressmeddelanden om känsliga saker är som att lämna öppet mål för journalister att tvåla till dig.
Jag läser säkert minst 100 pressmeddelande varje dag och min uppfattning är att de ofta är rätt reklamiga. Händer att man inte ens fattar varför vissa pressmeddelanden skickas ut (det är inte gratis) och enda anledningen ibland känns som att bolaget vill ha uppmärksamhet av någon anledning. Kanske en kommande nyemission. Antagligen en kommunikatör som vill visa att han/hon gör någon nytta.

Läser du minst 100 pressmeddelanden varje dag? Det är över 35 000 per år!

Jag har inte alls så stor volym av pressmeddelanden i min vardag, men de jag varit med och skapat på olika bolag, stora som lite mindre har varit väldigt noga genomtänkta och helt korrekta. Men det är klart, jag beblandar mig inte med oseriösa företag så jag vet ju inte hur de oseriösa gör.

Läser du minst 100 pressmeddelanden varje dag? Det är över 35 000 per år!

Jag har inte alls så stor volym av pressmeddelanden i min vardag, men de jag varit med och skapat på olika bolag, stora som lite mindre har varit väldigt noga genomtänkta och helt korrekta. Men det är klart, jag beblandar mig inte med oseriösa företag så jag vet ju inte hur de oseriösa gör.
Är rätt aktiv på börsen och då kommer det mängder med pressmeddelanden varje dag. Bara i Sverige är det flera hundra bolag noterade och det ramlar in mängder med pressmeddelanden även för utländska bolag.

L lbgu skrev:
Jag tar det som givet att elbolagen kommer att få ta betalt för sina investeringar som behövs för att införa systemet + kostnaden för att sedan hantera systemet. Med tanke på hur det gullas med elbolagen så skulle jag bli mycket förvånad om de skulle acceptera att de inte får ta betalt för sina merk0ostnader.
Har du en aning om hur mycket rapportering det är från elnätsbolag till tillsynsmyndigheter?
Varenda distribuerad kWh och hur stor intäkten varit rapporteras till energimarkandsinspektionen.
Det finns ingenstans för nätbolagen att gömma sig, eftersom en saknad energimängd hos ett elnätsbolag direkt dyker upp som en skillnad mot ett annat elnät som man köpt/sålt el från.

Maskar Ellevio, och Vattenfall, kommer Eon börja klaga, osv.

• Gilla
Semiproffs
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Om alla vill maxa sina inköp när det är billig el så är det åtminstone för mig uppenbart att nätet måste dimensioneras annorlunda än om belastningen är jämn hela tiden.

Att det skulle vara dumt eller förståndshandikappat att försöka jämna ut lasten tycker åtminstone inte jag.
Jag tror inte du förstått frågan riktigt. Genom effekttariffen får du ju motsats effekt precis som jag skrev. Jag ska försöka förklara detta ytterligare för dig. Om du har negativa priser på elmarknaden och det finns ledig kapacitet att leverera elen vilket ju bevisligen finns annars hade ju säkringarna på ledningsnätet gått. Orsaken till att det finns ledig el är ju antingen att det levereras för mycket el eller motsatsen att ingen köper den lediga kapaciteten beroende hur man vill se det. Men om ingen köper den lediga kapaciteten faller ju priset ytterligare. Det är likadant om priset är högt och priset blir högt av en faktor. Om det finns ett underskott på el. Om du då inte kan köpa el när det finns ledig kapacitet i elnätet utan tvingas köpa det när det är en högre belastning eller efterfrågan på elnätet menar du alltså att det skulle bli en jämnare belastning på nätet om folk tvingas köpa när belastningen är högre. Jag tror du fallit i Ei´s fälla där dom teoretikerna tror att man kan jämna ut belastningen i ledningarna genom effekttariffer. Det är inte så att alla kör diskmaskinen, tvättmaskinen, elbilens laddning och alla bergvärmepumpar samtidigt bara för att jävlas. Jag tror inte det finns många hushåll i Sverige som har en så kraftig säkring som tillåter detta. Men det tror Ei. Problemet är att det här bara fungerar i teorin men i praktiken blir det tvärtom och betydligt dyrare för alla kunder. Men staten kan krama ut mer skatt ifrån alla i elområde 4 tack vare detta samt att man exporterar vår ström utomlands vilket leder till ökad efterfrågan. Och som jag skrev leder ökad efterfrågan till högre priser.
Resultatet av effekttarifferna blir därav att vindkraftverken går i kk då dom inte får sälja tillräckligt av sin el när det blåser med resultat att minuspriserna blir ännu högre. Då får dom inte ut någon vinst alls om ingen köper deras energi. Alla länder som har förståndiga ledare kommer såklart att nonchalera den här dumma regeln om effekttarifferna. Enligt min mening är det direkt samhällsfarligt. Tänk igenom det där med att försöka jämna ut lasten en gång till är du snäll. Du får gärna tycka men det kanske är bättre om du förstår något om det du tycker först.

Redigerat:
N Nutti skrev:
Jag har inga småbarn längre men jag lider med barnfamiljer som tvingas dyr för något som är barnens rättighet!
Det finns en lösning som fler och fler villaägare kommer att förstå när det blir tomt i plånboken.
Just det, man får elda med ved eller olja. Då får vi konsumenter handla en stor vattentank att spara vårt varma vatten i som värmts upp av antingen ved eller olja. Väldigt miljövänligt eller hur?

Fairlane Fairlane skrev:
Att man inte vill ha mängder av bolag som drar elnät på samma plats tror jag vi är överens om, eller?

Om bolag A har en kundgrupp som nyttjar en viss effekt kontinuerligt veckans alla dagar, säg konstant 2 kW dvs ungefär 17kWh/år, medan bolag B har en kundgrupp som förbrukar all el vara på helgerna, men de förbrukar lika mycket per år, så kommer det ge olika belastning på näten.

Ellevios modell är inte helt bra skulle jag tro och förmodligen kommer man tvingas ändra på den, men det betyder ju inte att samma modell är bra för alla bolag.

Ägare av fritidshus kommer nog få betala lite mer generellt än innan, men å andra sidan är ju elnätsbolaget kostnader för ett fritidshus ungefär desamma som för grannhuset som är åretruntboende.

Du har också fått några kostnader sänkta, vilket många antingen inte vet, eller avsiktligt inte låtsas om. Effektavgiften är inte en höjning generellt utan en omfördelning, där några vinner och några förlorar. Som vanligt när kostnader omfördelas så brukar de som får ökade kostnader vara missnöjda, alldeles oavsett om tidigare fördelning var vettig eller inte.
Kan inte stat eller kommun äga elnätet då?

Fairlane
P Peter__1 skrev:
Kan inte stat eller kommun äga elnätet då?
Jo det är möjligt och så är det också på många ställen. Du ger dock inte kunden rätt att välja elnätsbolag, vilket var det som efterfrågades i inlägget jag besvarade.

Utöver det så kan man ju knappast säga att statliga Vattenfall är ledande i att hålla ner priset

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.