Hej.
Jag vill tipsa om www.home-assistant.io
Många snackar om OpenHAB och domoticz.
Jag kan inte jämföra än för OpenHAB la jag ner just nu p.g.a. krånglig installation.
Domoticz har jag inte hunnit prova än men verkar inte ha något vidare stöd för Tellstick NET.
Home assistant Har bra stöd för tellstick och stödjer många olika prylar för automation.
Det går att kombinera flera olika standards.
Väldigt enkel installation.

• Gilla
ullak40 och 3 till
  • Laddar…
A
Ja. Det är lite förvånande att det inte nämns mer här på byggahus. Jag trivs väldigt bra med det. Kanske lite hög tröskel för den som inte jobbat med Linux och cli. Det finns lite prat om det i trådar med Worx Landroid. Jag har en RaspberryPI 2 och en Tellstick Duo och en bunt switchar från Proove, samt några sensorer också. Jag spårar våra telefoner med owntracks och mosquitto.

En screen-shot av min huvud-vy (med lite blurrande)
Screenshot_.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
imported_PE och 2 till
  • Laddar…
Hej,

Vill lyfta den här tråden. Har tidigare kört Zipabox, Vera och Domoticz, men måste hålla med om att Home Assistant är bra mycket intressantare när man väl kommer igång med det. Vilket inte är särskilt svårt när man fattar galoppen.

Tipsar om en YouTube-kanal som har många bra filmer för att komma igång:

https://www.youtube.com/channel/UCLecVrux63S6aYiErxdiy4w

Själv kör jag nu Home Assistant på en Raspberry Pi 2 med RaZberry och Rfxtrx433e. Det fungerar utmärkt. Plus också för att det finns tillägg/komponenter för mängder av protokoll, se här:

https://home-assistant.io/components/#all

Skulle vara skoj om den här tråden växer!

• Gilla
imported_PE och 1 till
  • Laddar…
Ping!

Raspberry Pi3 installert med hass.io og Home Assistant. Varmesystem er VVM325 m/UpLink Premium aktivert.

Jeg pröver å få sensor-data fra Verisure (t.ex temperatur og armed/disarmed) til å trigge en action med Nibe. Jeg har data fra Verisure ('thermometers' og 'door_window') i HA.

Verisure finnes som component i HA, men ikke Nibe.
Hos IFTTT finnes Nibe, men ikke Verisure.
Jeg tenkte å bruke Webhooks i IFTTT for å fange opp en Verisure-event og starte en action med Nibe. Min bakgrunn er 100% Windows, så det er litt steep learning curve med Linux/CLI selv om mye er GUI-basert i HA.

Noen som har allerede gjort dette, eller har lignende eksempel å dele?

EDIT: fant denne: https://github.com/elupus/hass_nibe

Redigerat:
Ok, lyfter den här tråden och hoppas vi kan få igång en intressant diskussion gällande Home Assistant och dess funktionalitet, komponenter och möjligheter till automation...

Berätta vad ni har gjort för att skapa lite inspiration! Eller fråga om ni behöver hjälp... (som jag! :p ).

Har precis själv installerat HA och tycker det verkar sjukt kompetent. Men måste lära mig hur man programmerar först... verkar inte så svårt när man väl förstått hur det funkar dock! Så det ska nog gå...

Är lite nyfiken på om någon använt sig av Verisure komponenten?? Vågar man det, är det säkert!? Och HUR använder ni er utav den isf? Gärna bilder.... :)

• Gilla
unigas och 1 till
  • Laddar…
Kör min Home Assistant sedan ett tag nu och det rullar på ganska bra (gjorde ett misstag med hårdvaruuppgradering av min RaspberryPi som kör den vilket medförde att jag fick lov att göra en "clean install" och köra restore på mina inställningar men då har man lärt sig det också...)
Jag kör en kombination av Tellstick DUO, IKEA Trådfri, Shelly, Sonoff samt någon NodeMCU (och snart någon ESP32) för kontroll av LED Pixels och de gamla trådbundna larmdelarna jag har i huset då larmcentralen havererat.
Skulle vilja ha en kompatibel NodeMCU med Ethernet istf Wifi till just det då det känns "sådär" att använda det trådbundna larmet trådlöst.. (Motverkar liksom syftet lite) men jag har iaf sluppit sätta upp nya trådlösa givare :D.
Just ja en gammal väderstation har blivit moderniserad mha en RaspberryPi och WeeWX också.
Mycket av det hela kommunicerar med MQTT

Vill man se mer av larmlösningen kikar man på http://konnected.io

Har pillat lite med Home Assistant nu och måste säga att det är helt klart ett mycket kompetent gränssnitt! Finns nog inte mycket man INTE kan göra....

Blir ofta förvånad över hur mycket komponenter (plugins) som också faktiskt redan finns färdigt.

Har länge funderat på hur jag ska integrera mitt verisure larm med ett smart hem. Men i HA fanns det ett färdigt plug-in så det var bara att lägga in så kan jag larma på/av, se alla sensorers tillstånd, öppen eller stängd dörr mm mm... så redan nu kan jag alltså med hjälp av detta skapa scenarion när man larmar på, eller öppnar en dörr som har en sensor tex. (y)

Även NIBE finns det stöd för, så ska försöka koppla in min bergvärmepump för att kunna få upp lite snygg statistik kring förbrukning osv.

Tanken är också att få till ett bra system där jag även kan styra min framtida multiroom lösning med takhögtalare. Vill bland annat ha en touch skärm på väggen i hallen där jag kan styra detta, plus att jag har tänkt integrera Alexa för att få röststyrning. (Hoppas bara Alexa kommer på svenska snart!!!)

Är det någon här som har satt en surfplatta på väggen för styrning av HA?

Hur ser NIBE-stödet ut, kräver det deras nibe uplink eller vad den heter - eller går det att komminciera direkt med pumpen (som kör modbus)

Har ingen större erfarenhet av det ännu då jag inte börjat labba med denna biten ännu.

Men det NIBE pluginet som finns, det kräver NIBE Uplink konto. Som jag förstår finns som en gratis variant? Vet inte om det räcker eller om man eventuellt måste betala 250kr/år för att det ska funka...

Men sedan finns det ett särskilt MODBUS plug-in för HA. Så man kan säkert använda sig av detta om man vet hur man gör. :)

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Behöver uppgradera styrkort för 5 tkr för att få uplinken, vi har en tidig 1145:a. Därav frågan :)

Aha! Ska forska lite i detta, kan ändå vara intressant att se om det är krångligt att få till och om det går att få ut fler mätvärden via modbus.

Vore toppen om vill göra det :)

mexitegel mexitegel skrev:
Behöver uppgradera styrkort för 5 tkr för att få uplinken, vi har en tidig 1145:a. Därav frågan :)
Fungerar inte Husdatas interface till din pump? Står att den fungerar för F1145
http://www.husdata.se/produkter.asp?prodid=25

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Köpte en modbus rs485 modul för längesedan men har inte fått tummen ur att börja labba med den. Då hade inte husdata några diy produkter som de har nu som verkar prata MQTT direkt mot HA. Nyttan av ett sådant projekt är nog tyvärr ändå rätt liten när man tänker efter, pumpen har gått felfritt i 10 år. Det enda man egentligen vill är väl att få status på den så inget är fel. Annars läser jag av elförbrukningen manuellt en gång om året och jämför med föregående år för att se att elförbrukningen inte skenar. Det tar 10 minuter :).

• Gilla
Warleod
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.