tveksamt tveksamt skrev:
...Du behöver ett nät till din stuga som klarar just 3 kW i toppeffekt, uppströms denna behöver det finnas kapacitet för att du ska kunna nyttja 3 kW. Att du nyttjar 3 kW en eller hundra gånger på en månad spelar ingen roll för dimensioneringen.
Jo, för dimensionering "uppströms" i transformatorstation och gemensamma ledningar spelar det faktiskt roll om man är slumpmässig sällananvändare. Vi med sommarhus gör knappast våra tillsynsbesök samtidigt, utan dessa få toppeffekter sprids sannolikt ut i tid (kollektivt sett). Det är hela grunden i mitt resonemang.
Eller med andra ord, de 27 dagar i månaden jag har nästan 0-effekt är kapaciteten "ledig" för någon annan. Däri består orättvisan i Ellevios m fl prismodell.
Och ja, jag vet och förstår skillnaden mellan effekt vs energi samt att det är olika aspekter på näthandel och elhandel ;)

Fairlane Fairlane skrev:
Att försöka få igenom 100 miljoner på det, Ja då kan man försöka med 100 miljoner på att ansluta en villa till nätet. Man kommer aldrig kunna presentera något som kan ens likna något trovärdigt.
Man kanske har något antikt IBM-system som sköter allt. Kan vara ganska dyrt att uppdatera.

EDIT: Jag har själv sett vad en stor bank fått betala för att göra en på papper enkel ändring av ett system i en 'antik' datormiljö. Du skulle blivit chockad om du såg den prislappen ;)

Fairlane
Ja, gammal Cobol, men inte ens det går att få till 100 miljoner för en så enkel sak. De har redan all data, ska bara summera till räkningen.

Fairlane Fairlane skrev:
Ja, gammal Cobol, men inte ens det går att få till 100 miljoner för en så enkel sak. De har redan all data, ska bara summera till räkningen.
Häng inte upp dig på siffran. Grejen är att man kan dra till med en rejäl kostnad. Det jag sett med banken var ca. 50 miljoner och problemet som skulle lösas var nog inte värre än effektavgiften, snarare simplare. Sen var det kanske 15 år sen så inflation på det. Och ja, det var Cobol ;)

Fairlane
Man måste också kunna motivera den

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Jag tycker också att effektavgift är surt. Att inte kunna välja vilket bolag jag betalar nätavgift till är också surt. Monopol blir en trång kostym där jag måste acceptera det som erbjuds. El är dyrt. Jag gillar inte att behöva acceptera det som erbjuds, kanske för att det är något jag inte kan fixa själv?

Samtidigt förstår jag varför effektavgift finns. Och jobbar på att acceptera att det boende och den bil jag valt innebär att just el är något jag behöver betala för. Både för hur mycket el jag behöver och för hur mycket el jag behöver samtidigt.

Var placerar det mig på skalan vänster/höger/konspirationsteoretiker/gnällspik?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Jo, för dimensionering "uppströms" i transformatorstation och gemensamma ledningar spelar det faktiskt roll om man är slumpmässig sällananvändare. Vi med sommarhus gör knappast våra tillsynsbesök samtidigt, utan dessa få toppeffekter sprids sannolikt ut i tid (kollektivt sett).
Sprids de ut så mycket? Om man bara har tre stora toppar i ett fritidshus känns det rätt troligt att de är på månadens ungefär fyra helger. När alla åker ut till sina stugor på helgen blir överlappet kollektivt snarare större än om det inte hade varit fritidshus.

Eller om topparna rör tillskottsvärme så sammanfaller de för alla stugor med de kallaste dagarna i månaden. Så oavsett om det rör tillskott eller tillsyn så tenderar toppar att korrelera för olika kunder.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
A adron skrev:
Sprids de ut så mycket? Om man bara har tre stora toppar i ett fritidshus känns det rätt troligt att de är på månadens ungefär fyra helger. När alla åker ut till sina stugor på helgen blir överlappet kollektivt snarare större än om det inte hade varit fritidshus.

Eller om topparna rör tillskottsvärme så sammanfaller de för alla stugor med de kallaste dagarna i månaden. Så oavsett om det rör tillskott eller tillsyn så tenderar toppar att korrelera för olika kunder.
Jag håller med dig om att topparna knappast sprids ut idealt.
Ville mer driva resonemanget till ett ytterlighetsläge för att belysa ett annat sätt att tänka. Troligen ligger sanningen någonstans mitt-emellan.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
NyKarin NyKarin skrev:
Var placerar det mig på skalan vänster/höger/konspirationsteoretiker/gnällspik?
Svensk? Gnälla och/eller knyta näven i fickan och gå vidare... = Svensk
Inte Fransk iaf då hade du hyrt en traktor med gödselspridare och kört den utanför riksdagen!
Inte Tysk, då hade du dragit satiriska paralleller mot diktaturer
Inte Dansk ... men hur de protesterar vet ingen för ingen förstår dem, inte de själva ens!
Inte Norsk, de gnäller inte utan allt de säger låter hurtigt och glatt
Inte Finsk, du har inte surt stirrar tyst tills alla känner sig obekväma, alt svurit på finska
Inte Kanadick då hade du snällt bett regeringen ändra på det
Inte Engelsman som antingen tyckt att koka te kostar ändå inte så mycket.
;)

• Haha
NyKarin
  • Laddar…
A adron skrev:
När alla åker ut till sina stugor på helgen blir överlappet kollektivt snarare större än om det inte hade varit fritidshus.
Och hur och var fritidshusen ligger, blir som hur långt är ett snöre...
Ett exempel:
Vi har tolv sommar/fritidshus och ett permanenthus efter vår sista transformator, och där är det bara 2-3 som har underhållsvärme av de tolv första, ingen kapacitetsbrist existerar.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Och hur och var fritidshusen ligger, blir som hur långt är ett snöre...
Ett exempel:
Vi har tolv sommar/fritidshus och ett permanenthus efter vår sista transformator, och där är det bara 2-3 som har underhållsvärme av de tolv första, ingen kapacitetsbrist existerar.
Ja, tänk i framtiden när ägarna av alla tolv fritidshusen skaffat elbilar, och klockan 19 varje fredagkväll på hösten ska tolv bastur värmas med 7 kW samtidigt som tolv elbilar laddas med 11 kW. Det blir rätt mycket att dimensionera den sista transformatorn för drygt 200 kW maxeffekt. Tur att nätbolaget kan få ersättning för effekttopparna.

Redigerat:
fast va det verkligen så illa för oss i Sverige att man behövde införa detta? Även med den elektrifiering vi gör och kommer göra?

Det handlar väl inte så mycket om att man behövde införa detta som att det är ett bättre och rättvisare sätt att fördela kostnaderna mellan de som använder elnätet. Superbra!

A adron skrev:
Ja, tänk i framtiden när ägarna av alla tolv fritidshusen skaffat elbilar, och klockan 19 varje fredagkväll på hösten ska tolv bastur värmas med 7 kW samtidigt som tolv elbilar laddas med 11 kW. Det blir rätt mycket att dimensionera den sista transformatorn för dryg 200 kW maxeffekt. Tur att nätbolaget kan få ersättning för effekttopparna.
Men är ju ungefär som idag och här står elnätet med minsta belastning dagtid och i veckorna.😂
Så nej det argumentet håller inte som framtidsscenario i mitt exempel, utan kunde man här fördela förbrukning över dygnet är det bättre.😎

Argumentet håller väl rätt bra ändå. I de fritidshusområden där de skaffar elbil och bastu så får de tack vare effektavgiften betala mer. Och om ni inte gör det i ert fritidshusområde så slipper ni betala mer. Det kan knappast bli rättvisare än så.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.