Jag har ett Swegon Casa R7 aggregat och även ny Nibe Bergvärmepump och borrade nytt hål. Vi förberedde systemet med kylbatteri för att kunna nyttja såkallad frikyla men som vanligt drogs det ut på tiden och när de började bli varmt ville jag få igång det vilket jag till slut lyckades få hjälp med för två veckor sen.
Till en början verkade systemet funka men sen insåg jag rätt fort att de inte lirar, jag har forcerat bergvärmen att enbart kyla nu och jag ser att den verkar lira och skickar kallt vatten till kylbatteriet. Tillförsel ligger runt 10-12c och returen oftast några grader över.

Men som tex idag och igår när de har varit sjukt varmt så har jag likförbannat 2c under utetemperatur på dagen och nu har jag 4c över uteluften.
Jag märkte att ställdonet höll sig stängd så jag har laborerat hela dagen, suttit med ChatGPT och gått igenom alla inställningarna (jag tar ChatGPT med en nypa salt) men jag kan inte förstå varför ftx aggregatet inte skickar att SET enheten ska öppna ställdonet?
Den är liksom inställd på att kyla när den känner av 13c luft inne/ute och när rumstemperaturen stiger över 20c.
Jag provade att testa ställdonet genom inställningarna och de funkade, satte jag den på 100% så öppna den ställdonet så signalen funkar.
Nu verkar iaf ställdonet hålla sig öppen efter att jag ändrade från rumstemperatur till tillufttemperatur. Men jag har just nu 26c rumstemperatur och aggregatet kör på kyl forcering.
Tilluften från aggregatet har legat på runt 16-17c nu när ställdonet står öppet.

Jag lägger upp lite bilder på inställningar.

Tack på förhand
 
  • IMG_5898.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5899.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5900.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5901.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5902.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det går inte att kyla med enbart FTX-ventilation påstår jag.
Du kan kyla luften som tillförs rummet via FTX, men den luften är inte tillräckligt kall/tillräckligt stort flöde för att orka kyla när det trycket på värme utifrån.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
S stugan_i_skogen skrev:
Det går inte att kyla med enbart FTX-ventilation påstår jag.
Du kan kyla luften som tillförs rummet via FTX, men den luften är inte tillräckligt kall/tillräckligt stort flöde för att orka kyla när det trycket på värme utifrån.
Så må de vara men känns just nu som jag har något fel i inställningarna. Varför öppnar inte tex ställdonet fast de är så varmt?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.