Vitvaror
TommyC: Jag provade nu att koka upp en liter vatten och sänkte därefter effekten i olika steg för varierande lugn till mer våldsam kokning utan lock. Jag såg inte något som liknade pulserande effekt utan helt jämn kokning oavsett inställning. Hällen är en 16 år gammal Husqvarna QHC 6501. Jag har ingen kunskap om hur induktionshällar är konstruerande men gissningsvis så är det thyristorer
Anonymiserad 137805: [citat] miele håller hårt på dessa så ring miele
Anonymiserad 137805: [citat] det blir vatten i flaskan när den tömt ut all kolsyra (man brukar byta mycket tidigare) Lufta är att du kör ut 1,5l kolsyrat vatten inget märkvärdigt
Rickard_C: Vi har precis samma symptom på vår siemens sedan någon vecka. Funkar bra efter man bryter sttömmen. Fick du byta kretskort eller vad blev lösningen?
Anonymiserad 137805: [citat] det är ett mycket fint skåp du bör nog kolla om det går att fixa
cpalm: [citat] Enligt Borö skall de (om man väljer rätt skåp) passa även i äldre Trinetter, men det kan hända att man behöver något extra beslag eller nåt. Ring Borö och red ut vad du behöver för att byta skåpet.
xxargs: Tycker det redan att det har svarats på frågan - om du är händig och kan löda så är det stor chans att fixa det själv, annars ta in en tekniker och det går på tusenlappar för att man byter en hel komponent och inte bara fixar sladden som är av + kostnaden av besöket själv, i 3' hand byta hela tvättmaskinen för en bunt tusenlappar till. Eller så skiter man i det hela och kör så
useless: Det går inte att flytta ner ugnen? Den står väl på ett hyllplan i skåpstommen som går att justera (med påföljande byte av täckskiva/lådfront under)?
Dub361: Tack, insåg det också 😅. Har plockat ut värmeelementet och det såg ju inte jätteroligt ut men verkar ändå inte vara problemet… Mätt mellan dom olika stiften och får mellan 36 - 120 Ohm beroende på vilka stift jag mäter mellan. Svart/Röd 84 Ohm Svart/Vit 36 Ohm Röd/Vit 120 Ohm Verkar som det får bli en ny maskin
Anonymiserad 137805: då är det märkligt men du kan ha gasbrist för då kyler det bara längst ner
Nase74: Exakt, jag har snällt vatten oxh direkt inget behov. Upptäckte att det bara var ett dubbeltryck som behövdes för att ignorera meddelandet och starta maskinen. Inget jag tänkt på när man fyllde på kanske en gång i månaden och man snällt fyllde på. Tack för svar! 😊
Nase74: Hej, är det någon som vet vad som kan hänt med min gamla Husqvarnakyl som börjar lukta plast (så som den luktar när den är ny)? Ingen ovanlig värmeutveckling från kompressor eller kylelement. Den håller temperaturen också. Men riktig störig lukt inuti. Nytt kolfilter suttit i ett par dagar och nystädad med ättika, men det hjälpte inte 😌
Roger i Halmstad: [citat] Ok, tack, jag provar och sätter ihop allt och startar så få jag se vad som händer.
Anonymiserad 137805: [citat] Byt diskmotorn eller ännu heĺre släng skiten
Hep: [citat] Nej, men alla är precis lika dåliga på att ta bort fukt, så det kommer du få hantera eller leva med. Fast om den nu är så kass på att ta bort oset är det väl bättre att bita ihop och byta skräpet. Att ha en luftrenare vid fläkten när man lagar mat känns ju lite sådär.
Anonymiserad 137805: [citat] Du får skriva tydligare och enklare så att hon förstår dig
Anonymiserad 137805: [citat] hittar du en kabelsko av stål så håller det längre använder vi på spisarna när det går varmt
BirgitS: [citat] PXE675DE4E verkar vara en utgången modell som började säljas 2019 medan PIX61RHC1E är en ny modell. När jag kollar på prisjakt verkar den äldre modellen ha bara två kokzoner, men prisjakt kan ha fel. Den nya har någon smart funktion eftersom det står något om en app. https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/12216516,3767762?categoryId=580 Läs manualerna och jämför.
Anonymiserad 137805: [citat] E11 är inloppsventilen och flödesmätaren
Anonymiserad 137805: [citat] linoleum är ett utmärkt material men man måste veta begränsningarna
Dracula: [citat] Tack. Typ 19 år gammal :) Även min kyl är lika gammal. Testa köra maskinen igen o det händer inget. Den tickar o låter svagt men inget händer. So k började det lukta bränt så jag stängde såklart av direkt. Blir att köpa ny.
Anonymiserad 137805: [citat] Om din insats får ett lyckosamt slut så är detta jättebra
Anonymiserad 137805: [citat] Tolkade som du redan bestämt dig och JA det skall du verkligen göra koppla om till 2 faser alltså
erix0n: Tog lång tid innan jag fick tummen ur men nu är bytet gjort. Blev inga bilder direkt men den här filmen hjälpte mycket 👍 [MEDIA=youtube]C8ym4CDpehk[/MEDIA] Mycket ludd "överallt" i maskinen så det blev en hel del dammsugning för att få den någorlunda ren igen. Maskinen har gått med den nya remmen i en dryg månad och verkar lira. Jag är nöjd om den går nåt / ett par år till :)
xxargs: till nästa gång - bygg inte in sådana saker som kyl/frys utan se till att de kan dras fram/ut då dagens är så dåliga att man måste räkna med att de byts ut inom 10-års period. hade du ingen synlig is i frysdelen så är den av den självavfrostande typen - annars brukar man inte kunna missa sådant efter 9 år...