Hej, tvättmaskinen har vält så det runda vredet för att ställa in tvättprogram (upptill till vänster på fronten) har gått sönder och greppar inte programverket.
Nån som vet hur man öppnar toppen på maskinen eller vad man nu gör för att komma åt att byta vredet?

P
Toppen sitter med några skruvar i bakkant
Vredet brukar gå att dra rakt ut
Men har axlen gått av.....

M MagnusSy skrev:
Hej, tvättmaskinen har vält så det runda vredet för att ställa in tvättprogram (upptill till vänster på fronten) har gått sönder och greppar inte programverket.
Nån som vet hur man öppnar toppen på maskinen eller vad man nu gör för att komma åt att byta vredet?
Hej. Har precis råkat ut för samma problem. Riktigt klantigt. Kan man bara dra ut vredet? Vågar inte ta i

P
Ernfrid69 Ernfrid69 skrev:
Hej. Har precis råkat ut för samma problem. Riktigt klantigt. Kan man bara dra ut vredet? Vågar inte ta i
troligtvis måste du lossa vredet bakom men testa att vålda ut det men vredet finns inte utan det är ev axlen som gått därhän och då får du ta bort panelen och ta bort kretskortet först
har du otur är det kretskortet för 3200.-
Jag skulle se detta som ett utomordentligt bra tillfälle att köpa en bra maskin från bosch

Hej. Tack för svar. Jag har tagit bort vredet. Axeln är av. Jag såg att man kunde köpa ny vredaxel på electrolux hemsida. Axeln borde gå att bara dra ut hoppas jag.
Eller måste man ta bort något på själva kretskortet först?

Har en Elektro Helios. TF1465E. Såg att tråden gällde en Cylinda.

P
Har en Elektro Helios. TF1465E. Såg att tråden gällde en Cylinda.
då måste du ta av locket och ta bort panelen för att få dän kretskortet
sen kanske pinnen sitter kvar i kretskortet eller vredet.
frågan är vad som hänt? oftast är det kretskortsbyte som gäller

Jag tappade maskinen på fronten. Det gick lätt att peta utaxeln bakifrån. Hoppas att bara detta är felet så inget annat gick söndee

P
Jag tappade maskinen på fronten. Det gick lätt att peta utaxeln bakifrån. Hoppas att bara detta är felet så inget annat gick söndee
men är det fel på axeln eller?

Lilla plastaxeln till programvredet alltså

P
Lilla plastaxeln till programvredet alltså
var den av alltså?

Japp. Landade på vredet

P
Japp. Landade på vredet
axeln brukar ju stå pall för det

Ja fast den där lilla plastaxeln med en diameter på 5mm är inte så stark..

Skapade ny tråd då maskinen inte startar nu. Verkar vara fel på kompnonenten på kretskortet där axeln fäster. Går ingen ström genom den delen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.