Oavsett om det går att laga denna maskin eller ej så skulle jag vilja koppla ur den helt. Det verkar inte gå att få loss motorn så som den står nu, skulle behöva flytta den mer.
Till-vattnet var knepigt. Så här ser kopplingen ut, jag är inte 100 på hur den lossar.

När jag vrider på C så skruvar både A och B med. När jag försöker hålla fast A med en liten dålig polygrip jag har så släpper det. Det verkar alltså sitta rätt hårt. Men visst är det så, att jag ska hålla fast A och vrida på B/C (dom sitter ihop) moturs för att skiten ska släppa?

Sen förstår jag inte vad C är för nåt. Nån elektrisk grej fast det inte finns nån ström till den. Men det är inte det viktigaste.

(Och jag har stängt av vattnet innan detta)

• Installationsfel på rördelar markerat med blått: felkopplad vattenledning och plastdel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
C calle12_3 skrev:
Oavsett om det går att laga denna maskin eller ej så skulle jag vilja koppla ur den helt. Det verkar inte gå att få loss motorn så som den står nu, skulle behöva flytta den mer.
Till-vattnet var knepigt. Så här ser kopplingen ut, jag är inte 100 på hur den lossar.

När jag vrider på C så skruvar både A och B med. När jag försöker hålla fast A med en liten dålig polygrip jag har så släpper det. Det verkar alltså sitta rätt hårt. Men visst är det så, att jag ska hålla fast A och vrida på B/C (dom sitter ihop) moturs för att skiten ska släppa?

Sen förstår jag inte vad C är för nåt. Nån elektrisk grej fast det inte finns nån ström till den. Men det är inte det viktigaste.

(Och jag har stängt av vattnet innan detta)
Håll fast A med en skiftnyckel och skruva på B med skiftnyckel eller polygrip (om man inte har starka nypor)
C är själva ventilen och skall inte snurra med
Ser nu att A är lettrad så en stor tång kan behövas

• Gilla
calle12_3
  • Laddar…
Tack, ska köpa en ny polygrip.

Men är det verkligen nån ide att öppna den? Om det nu med största sannolikhet är impellern som är slut, och det inte finns några nya att köpa, då är det väl bara att slänga den direkt?

A
C calle12_3 skrev:
Tack, ska köpa en ny polygrip.

Men är det verkligen nån ide att öppna den? Om det nu med största sannolikhet är impellern som är slut, och det inte finns några nya att köpa, då är det väl bara att slänga den direkt?
Kul att veta att det inte ligger strumpor ivägen

Så det blev en ny diskmaskin i helgen. En electrolux för 4400 kr på power, kändes prisvärt.

Men strulet är inte slut. På den nya maskinen är avloppsslangen för kort, så jag har fått skarva den med en extra slang och en koppling emellan. När jag nu kör upptäckte jag att det läcker i skarven! 😣

Se bilder. Jag undrar om jag har fått rätt grejer. Tycker den här metallkopplingen känns för liten, den glider in i slangen ganska lätt, jag hade förväntat mig att det skulle gå lite trögare så man får kämpa lite för att få på den. Eller är det klämmorna som är för stora som gör att det inte håller tätt?
Var ska man sätta klämman, är det viktigt att den kommer precis längst ut?

Behöver gärna veta om jag ska åka tillbaks och säga att jag har fått fel grejer..

• Närbild på en sliten, grå och gul brandslanganslutning med textur och skuggor mot vit bakgrund.
    Skapa konto
  • Flexibel slang ansluten till rör med slangklämmor, mot hvit bakgrund, troligtvis VVS-relaterat.
    Skapa konto
A
C calle12_3 skrev:
Så det blev en ny diskmaskin i helgen. En electrolux för 4400 kr på power, kändes prisvärt.

Men strulet är inte slut. På den nya maskinen är avloppsslangen för kort, så jag har fått skarva den med en extra slang och en koppling emellan. När jag nu kör upptäckte jag att det läcker i skarven! 😣

Se bilder. Jag undrar om jag har fått rätt grejer. Tycker den här metallkopplingen känns för liten, den glider in i slangen ganska lätt, jag hade förväntat mig att det skulle gå lite trögare så man får kämpa lite för att få på den. Eller är det klämmorna som är för stora som gör att det inte håller tätt?
Var ska man sätta klämman, är det viktigt att den kommer precis längst ut?

Behöver gärna veta om jag ska åka tillbaks och säga att jag har fått fel grejer..
det är inte bra om den är liten så att den glider in för lätt
det gäller att ha rejält utrustning så att friktionen ger önskad effekt
inget bra att göra en bussning av gummi
de skarvar man köper för detta är av plast och tätar utan klämmor(vilka man använder ändå)

• Gilla
calle12_3
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
det är inte bra om den är liten så att den glider in för lätt
det gäller att ha rejält utrustning så att friktionen ger önskad effekt
inget bra att göra en bussning av gummi
de skarvar man köper för detta är av plast och tätar utan klämmor(vilka man använder ändå)
Bussning av gummi?

Skarven är av mässing tror jag, men ska jag lämna tillbaks den och be om en i plast? Det är väl bra med metall, då drar man iaf inte sönder den?

A
Det verkar vara tätt nu, jag provade att dra åt klämmorna ordentligt. Visste inte hur hårt man skulle dra.
Tack för din hjälp här.

Klamman på första bilden är ju lös!
Såg nu att du fått det tätt!!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.