893 läst ·
4 svar
893 läst
4 svar
Kombinerad tvättmaskin/torktumlare med extra lång avloppsslang?
Ska skaffa en ny kombinerad tvättmaskin/torktumlare att ha i köket (i en lägenhet). Den tidigare (ca 12 år gammal) hade en skarvad avloppsslang. Rörmokaren berättade att nya regler (säker vatten) innebär att avloppsslangen på en tvättmaskin numera inte får vara skarvad och att man måste beställa en som har en extra lång slang monterad redan från början.
När jag kollar runt på nätet verkar det vara svårt att hitta sådana. Någon med tips på märken där man kan beställa en extra lång avloppsslang monterad från början?
När jag kollar runt på nätet verkar det vara svårt att hitta sådana. Någon med tips på märken där man kan beställa en extra lång avloppsslang monterad från början?
Nä det finns inteP peterkz1 skrev:Ska skaffa en ny kombinerad tvättmaskin/torktumlare att ha i köket (i en lägenhet). Den tidigare (ca 12 år gammal) hade en skarvad avloppsslang. Rörmokaren berättade att nya regler (säker vatten) innebär att avloppsslangen på en tvättmaskin numera inte får vara skarvad och att man måste beställa en som har en extra lång slang monterad redan från början.
man skarvar alltid, det är ju en "synlig" skarv så jag förstår inte problemet, däremot att ha en tvättmaskin i köket tummar ju en del på säkert vatten
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Tvättmaskin i kök är tillåtet numera men man ska följa ett antal särskilda regler.electroluxaren skrev:
https://www.sakervatten.se/branschregler/online2021/1
4.2.4
4.4.8Tvättmaskin kan placeras i ett kök utan golvbrunn. I det fallet ska den vara placerad på ett vattentätt underlag med uppvikta kanter runt om. Under tvättmaskinen ska det finnas en fuktsensor som är kopplad till en läckagebrytare eller en vattenfelsbrytare alternativt ett översvämningsskydd och ett vattenlarm.
Sen vet jag inte hur man definierar spillvatteninstallationen. Går det det att dra ett fast rör från nuvarande vattenlås bort mot tvätt- eller diskmaskinen och där sätta på avloppsslangen?
Har man då utvidgat spillvatteninstallationen så att en extra lång avloppsslang inte behövs?
Ja det är rimligen så man måste göra. Dra fram en fast förgrening mot tvättmaskinen och ansluta den där istället.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Klicka här för att svara