Vitvaror
ChristianG80: Hej experter! Har nyligen införskaffat en Siemens induktionshäll då den gamla la av. Hade aldrig något problem med kastrullerna på den gamla induktionshällen men den nya krånglar såsom i videon. Den slår av och på. Händer inte alltid och flyttar jag kastrullen inom zonen löser det sig ofta. Siemens säger att det troligen beror på dålig kastrull, men var söndagar inget problem med
hapazard: Köper man en vitvara till fullpris skulle jag påstå att man ALLTID har blivit blåst ;) [bild]
ullaK-O: [citat] Stort tack för att du delade med dig av din kunskap. Kunde inte stänga luckan till diskmaskinen. Tack vare dig såg jag den utskjutande skruven. Nu är den på plats igen och diskmaskinen är i full gång igen. Känner mig glad och tacksam!
Vonelffors: Du behöver inte dra fram diskmaskinen ändå. Ta bort frontplåten sen tar du bort lilla plåtsockeln
Ladreva: [citat] Electrolux har ett kit som gör att man kan montera delad front på integrerad diskmaskin så de passar med flexifit/variohinge och vad de nu kallar montage med glidskenor.
RoAd: [citat] Jag köpte en sådan här: https://www.gastrobutiken.se/PRI/Produkter/Maskiner/ISMASKINER/Porkka-ismaskin-KL22?id=KL22 Den står i ett skåp under köksbänken så det går väl att argumentera för att den är inbyggd. Den kan dock även stå fritt för den har riktiga sidor. Ser att jag verkar ha länkat till den luftkylda modellen. Jag köpte den vattenkylda för att inte riskera
Magnus Lindberg: Nu är nya maskinen på plats ett helvete i sidled men det gick. Köpte en hållare för avloppslangen som jag försökte fästa högre än inloppet. Det läcker inte nu. Jag har en annan nipper på andra sidan som jag skulle kunna såga upp och använda men det kanske inte behövs.
erik.gerdin: [citat] Det där är fel hos Siemens. Bor i bostadsrätt byggt 2016. Helt utrustat med Siemens vitvaror. Hade exakt det felet i julas. Bytte till Elektrolux. På näst senaste styrelsemötet sa vår ordförande att hon fått samma problem. Det visade sig att ytterligare en styrelsemedlem haft samma fel och bytt ut sin häll. Om du har Siemens kylskåp, var noga med att rengöra evackueringsröret
Roobiiiiin: Har ett Gorenje kylskåp som larmar för ”sr”. Startar man om kylen kommer larmet efter 15 minuter ungefär. Men känns som kylen ändå blir lite kall. Någon som vet vad det kan vara?
Daniel 109: Nej, man skär upp den och förväntas köpa en ny lucka som reservdel. Se länken i föregående inlägg.
xxargs: Man kan rengöra kollektorn och även svarva av denna om man har möjlighet då bruna oxidytan byggs upp igen med tiden av syret och fukten i luften och i samband med inslitningen mot de nya kolen. om möjligt så kanske man inte skall elda på maximalt med ström (som borrmaskiner som drar tungt med hög moment) innan kolen är inslitna då i början så är kontaktytan mot kolet rätt liten
BirgitS: Ja, det där låter ju mer som instruktionen för hur man kopplar in olika antal faser.
DFYD123: Den har inget ordentligt handtag så du kommer inte kunna öppna dörrarna.
Siim00m: [citat] Ja jävligt frustrerande. Hade sett mycket bättre om jag fått bort sidan. Men den ser ut att vara fastnitad på något sätt, bara skruv till toppen och bakstycket. Så jag tänkte jag släpper det. Dom sa ons eller tor, men enligt deras hemsida tidigast den 3/6...🤔 Ska åka och prata med dom imorgon igen. I värsta fall får dom ta hem en tekniker som lagar maskinen och sen ska jag
Goodfidelity: [citat] Inte något större problem att lägga på ny isolering på kablarna. Man kan fint klippa, lägga inn krympslang, löda och sedan krympa slangen. Kan vara fiffigt att försöka göra det på olika ställen och sedan isolera extra / skydda dem från böjande rörelse osv. med vanlig eltejp eller sån tejp de använder på kablar i bilar. Felet kan bero på skav/böjningar eller vibrationer
Skogspromenix: Och idag verkar den fungera igen? Mycket märkligt fel. Uppskattar alla toppenbra tips, men det blir nog trots det att ringa ut en tekniker. Det verkar ju kosta 2095:- i fast pris för att reparera
jahallåja: Jag tackar för hjälpen och ska experimentera lite med reläna i utbildningssyfte, men att laga diskmaskinen släpper jag eftersom jag även hittat avbrunna kablar i fronten.. https://www.byggahus.se/forum/threads/diskmaskin-vaermer-inte-igenkleggad.519577/post-5756287
13th Marine: Electrolux verkar för övrigt ha fastpris på reparationer på 2095kr (efter RUT). Och då ska reservdelarna ingå 😳 https://www.electrolux.se/support/repairs/
Anders Wickström1: [citat] Tack för informationen. Jag har råkat ut för samma problem. Ska testa att följa dina instruktioner
Ubbe71: [citat] Tack för det tipset! Det tog nu bara max 5 min att fixa pipande ej startande torktumlare. Googla, läsa, spraya, fippla, KLART! 😀
H: Fick kompressorn installerad igår och det fungerar! Tack för hjälpen!
Anonymiserad 137805: [citat] hör bara flygplanet
Lill72: Har minus 24-25 nu och testar att stänga av Fast freeze under dagen för att se vad som händer?