Vitvaror
Herc: Våra goda vänner har ett par nya samsung kyl och frys och någon av dom tjuter något alldeles förskräckligt. Mycket enerverande.:@
ZeroX66: Iof, men 175 är inte så vanligt längre och jag vill ha svarta. I vilket fall så vill jag ha bättre kvalitet än Elektro Helios. Electrolux har några 175 skåp ,men de ser likadana ut som våra från 1980. Inte så kul!
hen_rik79: Rekommenderar absolut en elektriker i detta fall! Kostnaden är minimal och det blir 100 % korrekt och framför allt säkert. Har sett många livsfarliga installationer i tvättrum av hempulare. /H
Returia: Vi har köpt en Ilve Majestic Country 100cm från Gastro Planet i Tyskland. Mycket billigare!
sin: Inte bara Ilve som är dyrare, problemet är väl att det mesta är mycket dyrare i Sverige, ett par Converse allstars skor kostar 200kr i Hong Kong, men 700 i Sverige eller 300 i USA och 400kr i England. Till stor del beror det väl på de socialdemokratiska skatterna på företagande och arbete, till resterande del tror jag bara att svenskarna är lurade (vilket väl är grunden i (S)
Göran.W: Tyvärr så värkar det som priset och onödiga finneser styr mer än ljud nivån iaf tills dom köpt ett bullrigt skåp. Om några år tror jag läget ser anorlunda ut och ljudet går före en massa krafs man inte behöver. Marknaden skulle behöva saneras från billiga skit märken så det lönar sig ekonomiskt att tillverka kvalitet som förr.
NetNut: Hej! Remmen är i sig troligtvis inte för kort - den gamla har blivit längre med tiden. Normalt sitter motorn med en "svängbar" upphängning som gör att du skall kunna justera in motorn något så den nya kortare remmen skall passa, men inte alltid. Har själv bytt på ett par Cylindamaskiner och fick "föra" på remmen på remskivan samtidigt som jag snurrade på motorn. Kan även vara att
fruktkaka: Senaste nytt! Igår kväll kom en Electroluxman, kanske butikschefen, hem till mig och levererade delen personligen.
TMC: Hej, Ni som har Ilve eller annan gasspis där rostfritt och gjutjärn är inblandat; hur rengör ni ytorna på bästa sätt för att få dem lättskötta och behålla gjutjärnsdetaljerna fräscha och snygga över tiden? Mvh TMC
Lite: Det slutade bra iaf. Jag tyckte jag hade dålig jämförelse men deras var värre.
Albineriksson: Har sökt med ljus och lykta då jag skulle behöva en extra frys i halvstorlek, tidigare har jag en kombination och för att det skall passa bra ihop i köket har jag letat efter en av rostfri/silverfärgad modell. Något jag inte hittat... Är det någon som på rak arm vet om det ens finns?
MathiasS: [citat] Man kan ju bryta strömmen i huset också, låter som en klok åtgärd i det läget du beskriver....
bränski: jo precis vad jag sagt hela tiden... standard.. du säger det själv ju. SVENSK-standard. det är det man förväntar sig om inget annat sägs, och dansk standard begriper jag inte alls varför den ska vara med i bilden.. varför gnäller folk över älvsbyhus, dom har ju typ polsk standard... finns ju amerikansk standard... då snackar vi helt andra grejer. men inte det man köper i sverige
emily.andersson: Jag var inne på en Ilve först men föll sedan för en svart Falcon Classic Deluxe 90 Induktion . Prismässigt tycker jag det ser ut att vara stor skillnad, speciellt med fläkt och stänkskydd inkluderat. Angående strömförbrukningen så har en elektriker som jag visade installationsanvisningar för sagt att det kommer funka utmärk att ansluta en RangeMaster med 3-fas 380v. Han fick kika på
gaia: har en 5 år gammal Bosch vanlig golvspis med pyrolys. Använder funktionen några gånger om året och är mycket nöjd med den. Mest är jag dock nöjd med att ugnen har en något bättre isolering och troligtvis kraftigare värmeelement för att klara att gå upp i höga temperaturer under pyrolysen. Kylfläkten som brukar starta för att kyla elektroniken i spisplattan går mycket kort tid (
theboppers: Tja! Kollade på en sån Electrolux EFC9680 http://www.electrolux.se/node38.aspx?productid=3613&QPProducts=3613,3602,38243,38240,38241,38246,34834,34835,3598,38245,38244,28122,28119,38242,3603,28121,3611,3599,3624,3625,28120,32491,32492 Och tänkte då att när köket ändå skulle renoveras vore det ju lite fräckt att flytta fram väggen en bit och kunna dra imkanalen inuti väggen (ja, med
flygrc: Cylindia har jag näst sämst erfarenhet av (hoover sämst..) Husqvarna/Elektrolux har jag bäst erfarenhet av. Liten ledtråd.... http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s51330680&cols=&o=lokal_rank#prodlista
Matsen: Vi har en 5 år gammal side-by side kyl och frys med inbyggd ismaskin från LG. Nu har vi stängt av ismaskinen då den inte fungerar bra längre. När ismaskinen gör ny is och fyller upp islådan sprutar det vatten utanför isformen. Detta vatten rinner ner i isbehållaren och resulterar i att all is fryser ihop till en klump som sen inte skruven orkar krossa eller mata fram. Är det någon
HURTIG: Någon som har erfarenheter av Bertazzoni gasspisar? Har varit och klämt och känt på några nu och kvalitén verkar vara absolut toppklass. Känns gedignare är både Ilve och Falcon.
Fredde_j: Är bara måtten ok så välj en inbyggnadsmicro. Visst, de kostar lite mer men mitt råd är att inte vara "dumsnål" i detta läge. Det blir enormt mycket snyggare. Renoverade själv köket för några år sedan men behöll den relativt nya fristående micron. Men en dag beslöt jag mig för att färdigställa köket. Det fanns ju trots allt ett hål där som var avsett för just en
molarin: Går det att montera en Husqvarna inbyggnadsugn (denna) direkt under en induktionshäll? När jag skjuter in ugnen i ett ugnsskåp från HTH blir det 20 mm kvar mellan bänkskiva och ugn. Sänker jag ner hällen ligger den i stort sett PÅ ugnen. Känns som att HTH och Husqvarna inte är riktigt kompatibelt? Eller krävs det 50 mm bänkskiva?
Kurtivan: Två gånger har vår Bosch slutat att centrifugera pga att kolen tagit slut.
Göran.W: Vilket jobb ni lagt ner på att få ut boxen. Har själv delat en massa resturang kylar i små delar för att slippa betala 600kr + moms för att bli av med domq(;^;)p Tog 2 timmar att återvinna gasen och plocka ner en för att sen få några hundra för metalen istället för att betala för att bli av med detd^_^b
MiaSthlm: Hoppas att Husqvarna är bra! Flyttar i dagarna in i helt nyproducerad lägenhet med enbart Husqvarna vitvaror. Kyl/frys inbyggnadsugn micro disk spishäll och tvätt/torktumlare. Detta var standard utan val möjligheter!
Stroker: Då jag nu fått bevisat att hörselskydd inte nödvändigtsvis behövs vid användning av induktionsspisar tänkte jag kanske att fler behöver läsa vad som skrivits om min Gramspis därav rubriken. Mestadels finns detta att läsa lire längre ner på sidan om" för och nackdelar med induktion" här på forumet (
mycke_nu: Håller med skerfe. Vi valde granit till köksbänkarna, men visst är kalksten väldigt snyggt och vi har valt sten från Slite till badrummet. Ett alternativ till sten från Slite är Burgsvik vars sten ofta har en lätt rosa ton. http://www.stenfabriken.se/
*Cujo*: http://www.byggahus.se/forum/vitvaror/139387-import-av-vitvaror.html
Hawkai: Jag håller med dig. Det kan ta lång tid att tjäna in nya vitvaror om man har fungerande gamla. :-) Att köpa nya medför även miljöutsläpp vid tillverkning, frakt, skrot av gamla grejerna etc. Så frågan är egentligen hur miljövänligt det totalt sett är att byta vitvaror om de gamla inte är slut. Sen kan man ju få andra effekter av nya vitvaror - snyggare vitvaror/kök, jämnare
Jondy: Vi täkte först köpa rubbet på IKEA, men så gick jag inom en vitvarufirma för att kolla läget. Om jag köper allt där får jag ca 20% i rabatt och då hamnar jag ca 4000 kr högre än på IKEA. Då får jag t ex utragsskenor i ugnen och en hel den andra finesser/funktioner som jag ej får på IKEA. Allt går att integrera i IKEAs stommar och diskmaskinen får IKEAs front, samma som resten