tallmilan
tallmilan: nja vedspis ska ha avstånd med brandsäkert material på sidorna men inte en gasspis, den blir ju inte varmare på sidorna än vilken elugn som helst (antar att du inte menar stenålders gasugn), däremot ska den ha 65cm ovanför till brännbart material (jmfr. 50cm elspis) eftersom det är en öppenlåga även i normalfallet. Det som du kanske tänker på kan också vara rekommendationen att
1 svar · 4,2k läst
F
Farzan: Tillverkarna brukar rekommendera att man inte sätter något värmealstrande t ex diskmaskin eller ugn intill kyl/frys. Värmen får kylen/frysen att dra litet mer energi och kan korta dess livslängd genom att den får jobba mer. Men jag tror inte att effekten är jättestor, annars skulle man väl inte ställa kyl och frys intill varandra - de värmer ju också upp sin omgivning. Visserligen
1 svar · 7,6k läst
P
Placebo: Snabb är jag inte, men här är den utlovade bilden iaf... :) Så fort allt är klart (kakel och fläkt bland annat) så ska alla papper som hänger på kyl och frys bort...
18 svar · 14,5k läst
·
F
Farzan: Kollade på ikea.se och såg att deras kombiugn är en bit högre än vår. Er stora ugn skulle därför hamna en bit högre än vår och har dessutom konventionell lucka. Det står heller ingenting om att den skulle ha utdragsskenor. Sammantaget gör det mig litet skeptisk till ert upplägg - jag säger inte att det inte blir bra men tycker i alla fall att ni borde försöka få se hur det blir
2 svar · 3,5k läst
A
aijou: Hej! Jag undrar om det är tillåtet att ansluta kyl/frys med förgreningskontakt och diskmaskin med förlängningssladd, eller måste man ta in en elektriker för att installera nya uttag? Om det är tillåtet, påverkar det försäkring osv?
0 svar · 1,2k läst
N
Nilsson2: Vi använder Universalfix eller motvarande ca en gång per år, funkar mycket bra. Universalfix och dess olika avarter brukar säljas på diverse marknader och mässor.
18 svar · 21,2k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Ska prova, tack för tipsen.
5 svar · 5,8k läst
ziddhartha
ziddhartha: Jag var på IKEA (Malmö) för någon vecka sedan ock kikade på http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80150316. Eftersom jag har naturgas till huset så frågade jag om det. De plockade fram en lista på alla sina gashällar där man kunde utläsa vilken gas som fungerade till var och en. Det fanns Gasol, Naturgas, Stadsgas-Stockholm och Stadsgas Malmö. Ovanstående häll klarade samtliga
32 svar · 23,4k läst
M
magnusj: Jodå, den har hållt kylan. Har lagt in en termometer med min- max-funktion. Har satt lite isolering och frigolit runt den, men jag tror inte det påverkar något. Presenning skulle nog vara bättre.
10 svar · 49,9k läst
Thomas59
Thomas59: Beroende på kylskåpsmärke finns det ev hyllor som reservdelar och dom är troligen inte särskilt dyra heller. Har själv ett Bosch kylskåp (10 år gammalt) som ska bytas i samband med en kommande köksrenovering. För något år sedan beställde jag dock nya fruktlådor (som spruckit) och lite nya hyllor/lådor till dörren samt ett nytt hyllplan i glas. Tror det gick på en dryg tusing men
2 svar · 5,9k läst
·
BigR
BigR: Någon som har denna spiskåpa? Jag skulle vilja veta lite mer om den. Mest intresserad är jag av vilken ton den vita färgen har: drar tonen mot gult eller mot grått? Har inte hittat den i någon butik i Barkarby eller Bromma där jag var och letade idag.
0 svar · 2,6k läst
T
Tornhill 2: Vår 41dB diskmaskin låter i kök och matrum. Över 45db stör det ett normalt samtal. / Fredrik
2 svar · 2,6k läst
D
danneth: Jag har nu pratat med hyresvärden. Det kommer bli så att en rörmokare kommer och byter blandare till en med uttag över diskbänken. Avloppet blir vad jag förstår ner i vasken. Vi får detta till ett självkostnadspris (betala röris, inget hyrespåslag). Vad detta kommer gå på kunde inte husvärden svara på.
4 svar · 6,4k läst
C
continue: Hej, det låter som en blandning av skräp OCH otur. Whirlpool är väl inte direkt kända för sin kvalite....
1 svar · 3,3k läst
G
Gensaren: TACK Ingenjören!! tusen tack för svaret, men jag såg det inte förrän idag! Ny på byggahus.se :S Men jag har just, tagit isär hela maskinen och kollat i den slang som får mellan trumman och facket för tvättmedel, Den var helt tom. Så tyvärr låg inte problemet där. Men tack i alla fall för snabbt svar! :)
2 svar · 4,3k läst
M
minnamalin: Vi köpte en köksfläkt av märket Cylinda genom Internetsidan www.tretti.se strax före jul 2009. Av produktinformationen framgick att kallrasskydd ingick. När vi packade upp och monterade enligt bruksanvisningen stod inget om detta skydd varför vi antog att det var inbyggt. Kort efter att fläkten kommit på plats kände vi hur det drog rejält kallt från fläkten. Vi har sedan varit i
0 svar · 3,3k läst
T
Tjoa: Nä ungefär så resonerade jag med, hade ju inte mycket att förlora... =)
11 svar · 30,9k läst
M
MickeD: Det blev en Miele för oss till sist - med besticklåda och utan belysning. Både borde ju vara standard hos samtliga tillverkare. Tack för alla synpunkter.
23 svar · 18,1k läst
Y
Yrrol: Jag såg att vissa hade omhängsbara dörrar, vilket jag skulle bli nöjd med, inget måste att frysen omplacerades då det bara var hållet man öppnade kyldörren (skulle bli så otympligt i det hörnet), vänder jag på den dörren så funkar det kalas. LG GW-B207FLQK (Silver) 554kwh/år, 40db, 227L frys, 364L kyl. 13.000kr Fast när jag kollade närmare så var det bluff 227liter frys som
4 svar · 5,0k läst
A
adl: [citat] Nej allt glas är inte UV skyddat, om du kollar på dom två kylarna som jag länkade till högre upp så står det i specarna att det är UV skyddat glas i dom. Mvh Adam
10 svar · 9,3k läst
Y
Yrrol: Jag har begränsad plats att ställa skåp på, när det gäller bredden därav mina undersökningar utav alternativ... Alternativ 1: 2st låga = 270kwh/år och 208liter frys (ihopräknat)= 12000kr (kan ställas under bänken) 1st kyl = 103kwh/år och 355liter kyl = 11000kr = Totalt 373kwh/år, 208L frys, 355L kyl, 23,000kr Alternativ 2: 1st kyl = 103kwh/år och 355liter kyl = 11000kr 1st frys =
0 svar · 1,3k läst
A
Amatörbyggaren: I värsta fall har värmepatronen (eller vad det nu heter) pajat. Vi hade en gång en E-lux (beteckning okänd) där detta inträffade. Kunde konstateras genom att ta bort bakstycket och köra tumlaren, vid hel patron blir patronen/värmespiralerna röda, vid trasig, inte rött. Jag köpte en ny patron, tror att jag betalade ca 700 kr, men det är nog 6-8 år sedan
4 svar · 9,8k läst
Consensus
Consensus: Tveklöst Miele. Cylinda, Siemens, Bosch är ngt helt annat idag jämfört med 20 år sedan. Jag skulle satsa på de enklaste modellerna av Miele med skontrumma. Övriga finesser gör ingen nytta, man kör ändå ett och samma program hela tiden.
7 svar · 3,0k läst
H
hilmamamman: Min spis, ca 5 år gammal, har fått problem. Dels har undervärmen slutat fungera och jag tänker byta ut elementet där. Men jag har observerat att emaljen i botten har ett ca1,5 x 1,5 cm stort hål, emaljytan är helt borta. Kan/bör man laga det på ngt vis? Kan det ha samband med elementets funktion? Tilläggas kan också att jag har en baksten på galler i ugnen, och att det står granne
0 svar · 10,3k läst
Göran.W
Göran.W: Känns som ett standard svar. Tåler maskinen inte att man över doserar någon gång är något fel med matrial valet. Har inte hört om någon annan maskin med detta problemt .
11 svar · 7,3k läst
Göran.W
Göran.W: Nä det vill jag inte påstå. Många maskiner i dag lagret sittande i en plast trumma som sen inner trumman sitter i. För att byta lager när det ser ut så måste man ta av locket och sen rensa bort i princip att och sen lyfta ut hela härligheten för att sen dela ytter trumma för att kunna få ut lagret. Sen får man montera ihop allt igen. Kostnaden för kunden blir så höga att det är
8 svar · 7,6k läst
K
Kurtivan: Verkar som om den är felvänd på bänken?
3 svar · 1,6k läst
F
Fredrik i Trollhättan: En liten slang till avloppet. Ska kolla den...
2 svar · 5,3k läst
FredrikR
FredrikR: Jag är lite osäker på hur det ser ut (sitter på jobbet nu), men vill minnas att ovanpå ugnen kommer micron sedan passbiten.
6 svar · 7,5k läst
D
Dr.SiC: Ok, tack. Jag hoppas vi inte kommer störa oss allt för mkt på denna "feature"
3 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.