A
Adamski74: [citat] Jo, risken är överhängande att det blir en trist historia av detta, med inlåsning till egna produkter och appar. Samtidigt så undrar jag hur länge till ska hemautomation förbli förbehållet tekniknördar som vi. För ingen kan påstå att något av dagens system går att rekommendera till en icke teknikintresserade husägaren. Möjligtvis tända/släcka lampor. Allt annat som jag
10 svar · 1,9k läst
M
magnil: Blev det någon HC2? Vad tycker du om den jämfört med Vera i så fall?
1 svar · 884 läst
S
spamb: har nu återställt larmet till fabriksinställningar och tagit en sak i taget och programmerat in och efter varje sensor testat att larma på och av samt lösa ut larm och det verkar fungera bra hittills. det ända jag har kopplat till larmet är en trådar siren 12v från clasohlson http://www.clasohlson.com/se/Siren-112-dB/32-4332.
15 svar · 6,1k läst
M
mlkjhr: - Övervakning (Kamera, som reagerar om någon kommer in & även spelar in tillfället) Det finns en funktion för att aktivera uttaget vid larm. Om din övervakning går att lösa på det sättet så ja. - Som har koll på temperaturen om något går sönder med pumpen eller att det börja brinna i huset Larm för temp under valfritt värde eller över valfritt värde. Tror att dom går att
3 svar · 3,9k läst
A
abrovink: Jag kör ungefär 50/50 zwave och 433 och tycker att det är en bra väg att gå. Rent zwave blir dyrt och rent 433 blir otillförlitligt.
5 svar · 4,7k läst
B
bravia: [citat] Ingen kontakt :( Undrar om det räcker att ta ur batterierna ur alla enheterna, låta dem vara ute i två minuter, och sedan sätta i dem igen? Läste nått nånstans om att det kunde tvinga CA:n att söka efter dem eller nått i den stilen.
4 svar · 1,5k läst
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: Kör bara fjärr ännu. Går och väntar på DSC Neo larm och kanske kompletterar med ip kamera och lite annat, därför jag kommer in på z wave.
4 svar · 1,8k läst
Demmpa
Demmpa: MAP = MAnöverPanel, en envägs MAP har bara knappsats, en tvåvägs MAP har även display och högtalare. Detta är en envägs MAP, http://www.protexus.se/MCM-140.htm Detta är en tvåvägs MAP, http://www.protexus.se/MKP-150.htm
453 svar · 111,6k läst
·
4
4nexi: jag har själv Risco Agility larm och är riktigt nöjd, frågor så fram med dom bara ;)
50 svar · 20,4k läst
·
RilleRock
RilleRock: SPC alternativt Ksenia är båda framtidsäkra IP centraler.
1 svar · 1,6k läst
L
Likstupet: Det visade sig fungera alldeles utmärkt. Allt eftersom kommer jag att ersätta dessa regler med mer sofistikerade när ljuset kommer åter.
4 svar · 2,7k läst
·
M
matsv: Danfoss termostater ska vara Living Connect Z 014G0013
2 svar · 1,7k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] ...om inte effekten den utvecklar värmen dosan tillräckligt. Mina dimmers (!) är i alla fall lite småljumma. Det skulle nog kunna hålla dimmern vid >10 minus vintertid.
12 svar · 4,8k läst
n0ir
n0ir: Den enda Z-Wave pucken för väggströmbrytare är Fibaros dimmerpuck. den fungerar med två kablar (fas och tändtråd). Alla andra kräver också neutral/nolla. Man kan dock sätta pucken uppe i kopplingsdosan vilket kan underlätta. Fibaros dimmerpuck är dock försäljningsförbud på just nu (se sticky). Annars är det 433MHz puckar som gäller, d.v.s. Nexa el.dyl.
3 svar · 1,5k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Sätter en krona på att han inte kommer upp med något annat än vad som redan nämnts här.
4 svar · 2,1k läst
F
fredl: Med tanke på att de har sålt Verisure Home Box och Verisure Smoke Box och de fortfarande säljer Smart Plug Box, Lock Box etc som alla har appstöd med notifieringar så borde det fungera kan man tycka. Det lär ju inte ligga i deras intresse att marknadsföra eller över huvudtaget underlätta för kunder att utträda den dyra tjänsten med övervakning och väktare. När det gäller att
3 svar · 5,8k läst
F
fredl: Tyvärr verkar det som att Verisure satsar hårt på att gömma den sanna kostnaden för sina produkter. För att ens få en prisuppgift behöver man lämna sina kontaktuppgifter och det är inte seriöst vettiga bolag har en prislista på sin hemsida som är lätt att hitta och där det framgår både engångskostnader och löpande kostnader. Tänk om mobilbranschen skulle bete sig på samma
2 svar · 2,5k läst
G
Gralq: Mjo, jag vet det. Men som jag nämnt tidigare så hamnar väldigt ofta i vinkelvolten när jag försöker komma åt veran lokalt, vilket tvingar mig att gå via extern inloggning. Kanske ska testa UI7 och se hur det går... Jag labbade lite kort med openHAB och det kändes spontant som att det skulle ta mer tid än vad jag är villig att lägga. Just nu testar jag lite med Domoticz och DomotiGa
14 svar · 2,4k läst
leby
leby: Du kan köpa några för konfade Z-Wave puckar från ex m.nu så behöver du inte ens ha en controller till att börja med. Be bara att få dem associerade med varandra så kan du tända och släcka alla fyra från samtliga brytare.. Qubino skulle jag välja. När du blir sugen på mer så köper du till en controller, en VERA eller opensource typ Domoticz..
4 svar · 2,2k läst
B
bravia: Så här ser det ut: De röda cirklarna är där jag satt PIR:ar redan, ovalen på ovanvåningen är där jag tänkt sätta huvudenheten. [bild] [bild]
6 svar · 3,4k läst
·
kramfors
kramfors: [citat] Se till att få med det i avtalet från början när du beställer huset. Väljer du att avtala med elektrikern i efterhand så kommer det med stor säkerhet att stå dig riktigt dyrt. Det beror på att du i det lägen inte kan välja någon annan elektriker än den kontrakterade.
4 svar · 1,1k läst
gol
gol: [citat] Kan även tipsa om denna länk som visar hur man kan använda rundstav och några skruvar för att bygga egna batteriersättare. Funkar kanon.
83 svar · 34,7k läst
·
kramfors
kramfors: Min Vera 3 kommer ofta med överaskningar. I morse började powerlampan blinka omväxlande orange/grönt. Inga andra LED lyser. Jag tänkte försöka flasha om den och det finns en instruktion på http://wiki.micasaverde.com/index.php/Firmware_Flash_Vera3 Om jag håller inne reset-knappen lång stund har jag vid ett par tillfällen fått powerlampan att lysa fast grönt men oavsett vad jag
0 svar · 897 läst
Nyfniken
Nyfniken: KNX om man har djupa fickor. Men då krävs en kompetent elektriker.
2 svar · 2,6k läst
J
JanneSjo: [bild] [bild] [bild] ovan visar HUE lampa till vänster och Milight lampa till höger min HUE ger inte bra färger för grönt och blått Svårt att få bra bilder över färgerna. [bild] [bild] ovan är Milight lampa grönt resp rött i armtur mot vitt tak. Jag ska kolla med annan HUE lampa om mina lampor är felaktiga. vitt ljus är bra med både HUE och Milight - de har bra ljusstyrka båda
1 svar · 3,3k läst
·
Nyfniken
Nyfniken: 1) Kör inte beta när du utvärderar. 2a) Kolla så att du satt fjädern på rätt sida. L-plint och fjäder ska normalt sitta i överkant när brytaren är monterad. 2b) Kolla så att dimmern är inställd på bistabil brytare. 2c) Köp en dimmer från Qubino eller Aeon labs att testa med.
3 svar · 877 läst
N
Anonymiserad 144431: Glue funkar inte med alla dörrar fick jag erfara igår då jag skulle montera mitt lås. Min dörr har ett Kama 1082-lås vilket verkade röra till det, jag skulle inte kunna montera Glue utan att borra ur två skruvar som satt i låset. Lite trist dock var supporten hos Glue väldigt snabba och trevliga så det mesta löste sig.
3 svar · 3,6k läst
B
Bamsefar: Njae, så enkelt är det inte. Möjligen kan man säga att såfort du använder "OR" så är du på gränsen, och när du kombinerar OR med AND så har du passerat gränsen. Dvs a AND b AND c - kommer fungera...
3 svar · 828 läst
H
huggan: Har inte använt dimmer själv så kan inte säga det. Men detta styrs genom internet sen. Antingen logga in på en webbläsare eller en app i mobilen Går att lägga scheman så man släcker/tänder vid vissa tider.
3 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.