1 521 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
2/3-tråds elsystem och styrning med Z-WAVE?!
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Jag har för avsikt att styra några belysningar och andra saker med Z-WAVE men alla insattser för inbyggnad bakom brytare eller kontakter verkar kräva 3-tråds system med "neutral" men jag vet inte vad ett sådant är? Jag läste ändå en kortare elutbildning i skolan en gång i tiden men har inget minne av att vi lärde oss något annat än fas, nolla och, i förekommande fall, jord.
Det finns en sida som skall förklara skillnaden http://www.vesternet.com/resources/application-notes/apnt-23#Icons men jag förstår fortfarande inte riktigt.
Vad skulle en elektriker behöva göra för att omvandla 2-tråd till 3-tråd och är det ett omfattande arbete?
Känner någon annars till några Z-wave regulatorer (av/på) som fungerar med 2-tråd?
Det finns ju Fibaros universaldimmer som klarar både 2 och 3-tråd men dels är det som sagt en dimmer (jag behöver bara av/på) och dels har ju dessa nyligen blivit underkända för försäljning i Sverige varför dessa inte är så lämpliga...
Beklagar om detta berörts redan i någon av "mastodontrådarna" om Z-WAVE men jag orkade inte läsa hundratals inlägg...
Det finns en sida som skall förklara skillnaden http://www.vesternet.com/resources/application-notes/apnt-23#Icons men jag förstår fortfarande inte riktigt.
Vad skulle en elektriker behöva göra för att omvandla 2-tråd till 3-tråd och är det ett omfattande arbete?
Känner någon annars till några Z-wave regulatorer (av/på) som fungerar med 2-tråd?
Det finns ju Fibaros universaldimmer som klarar både 2 och 3-tråd men dels är det som sagt en dimmer (jag behöver bara av/på) och dels har ju dessa nyligen blivit underkända för försäljning i Sverige varför dessa inte är så lämpliga...
Beklagar om detta berörts redan i någon av "mastodontrådarna" om Z-WAVE men jag orkade inte läsa hundratals inlägg...
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Fick detta utförligt beskrivet genom att även posta till det mer generella "El" forumet som kanske var en bättre platts http://www.byggahus.se/forum/villalarm-hemautomation/248072-2-3-trads-elsystem-och-styrning-med-z-wave.html den som möjligen har något att "pitcha in" kan göra det i den tråden i stället.
Den enda Z-Wave pucken för väggströmbrytare är Fibaros dimmerpuck. den fungerar med två kablar (fas och tändtråd). Alla andra kräver också neutral/nolla. Man kan dock sätta pucken uppe i kopplingsdosan vilket kan underlätta.
Fibaros dimmerpuck är dock försäljningsförbud på just nu (se sticky).
Annars är det 433MHz puckar som gäller, d.v.s. Nexa el.dyl.
Fibaros dimmerpuck är dock försäljningsförbud på just nu (se sticky).
Annars är det 433MHz puckar som gäller, d.v.s. Nexa el.dyl.
Klicka här för att svara