Hej,

skulle nyss installera (mest montera och sätta i kontakten i och för sig) mitt nya Visonic Powermax 10 larm. När jag gjorde det så stod det att först att utomhussirenen inte fick kontakt och något annat vilket resulterade i att Falck ringde.

Försökte fixa det, skruvade loss sirenens kåpa och tog ut batteriet (lät det va ute i 2 min) och satte sedan i det, rätt, igen - det hade tidigare varit inkopplat på sirenens sekundära batteriplats.

Nu verkar larmet få kontakt med alla sensorer, problemet nu är att på CA (centralapparat gissar jag på) och utomhussirenen ger larm för att "tamper"-sensor utlösts (minns ej vad det stod på centralen, har kopplat från allt. Det som åsyftas är om man t.ex skruvar loss höljet eller sliter nått från väggen).

Några tips på hur jag går tillväga? Själva centralapparaten är fast och det ser ut som att "tamper"-skyddet sitter som det ska. På sirenen ser jag inget "tamper"-skydd alls.

MVH

Om du fått på kåpan som den ska så den inte fortfarande är påverkad så ska det vara att bara larma på o sen larma av direkt igen så har du kvitterat bort larmet har jag för mig.
Se sidan 10 här
http://www.doorsafe.se/files/Handhavande_manual_PowerMaster-10.pdf

Sitter det inte en liten fjäder som kan bli påverkad i sirenen precis som i dörrkontakterna?

J_B skrev:
Om du fått på kåpan som den ska så den inte fortfarande är påverkad så ska det vara att bara larma på o sen larma av direkt igen så har du kvitterat bort larmet har jag för mig.
Se sidan 10 här
[länk]

Sitter det inte en liten fjäder som kan bli påverkad i sirenen precis som i dörrkontakterna?
OK, ska testa.

Gällande sirenen: inte vad jag kan se.

EDIT: Testade att larma av och på. Innan jag gjorde det stod det KLAR FEL och att det var CA sabotagelarm. Efter att jag larmade och larmade av så försvann CA... och det finns inte längre några felmeddelanden, men ändå står det KLAR FEL. Vad kan det bero på?

EDIT 2: Om jag trycker på OK och låter den stå vid t.ex Vardagsrum så står det EJ KONTAKT MED ENHET eller nåt i den stilen... Kan man göra så att CA:n tvingas söka upp alla enheter igen?

Redigerat:
J_B skrev:
Du kan göra ett periodiskt test för att se att den har kontakt med alla enheter.
Se sidan 64.
Skulle den inte ha kontakt med 1 enhet så får du lägga till den igen
se sidan 16

[länk]
Ingen kontakt :(

Undrar om det räcker att ta ur batterierna ur alla enheterna, låta dem vara ute i två minuter, och sedan sätta i dem igen? Läste nått nånstans om att det kunde tvinga CA:n att söka efter dem eller nått i den stilen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.