Byggahus.se
Hej, bor i ett 70-talshus som inte är anpassat för automation alls, såklart.

Vill ändå smyga igång lite, och då gäller det framförallt utebelysningen. Dumt nog styrs utebelysningen idag av fyra olika knappar placerade runtom huset (en vid vardera altanutgång, en vid groventrén, en vid huvudentrén; de styr olika lampor) och de ligger alla på olika säkringar.

Nu vill jag att all utebelysning ska tändas av ett skymningsrelä, hur gör jag detta enklast? Funderar på något trådlöst system, men underhållsfritt (inte byte av batterier) och framtidssäkert samt utbyggnadsbart (vill lägga till mer av innerbelysning, styrning av motorvärmare, styrning av framtida markiser etc.).

Vad rekommenderar forumet?
 
Hej

Var på en visning för någon vecka sen där dom visade hager Quicklink, ett trådlöst system som har funnits i över 20 år men har nu fått några nya komponenter som gör det mycket intressantare,

Då det är programerbart utan verktyg men även kan utökas tillsammans med knx så blir det oändliga möjligheter.

Det du behöver då är 4 reläer (som du gömmer i dosan bakom brytaren (eller kanske en knapp om du vill kunna tända det med knapp) och ett skymningsrelä i serien och kopplar på den någonstan där du får fast fas

Kolla upp det ☺
 
En ide jag har haft på samma typ av problem som du har var som så.
Dra en "tändtråd" från alla knappar (inkopplad på fassidan på knappen) du vill styra med ex ett skymrelä till centralen. Koppla dom sedan mot olika kontaktorer beroende på vilken fas dom matades med innan. Sätt sedan ett skymrelä och/eller en klocka som sedan styr alla kontaktorerna gemensamt. Då kan du stänga av olika lampor med hjälp av knapparna runtom i huset och du får inte olika faser i samma kopplingsdosa. Borde funka som en budgetlösning.
 
Nu känner jag inte till systemet som nämns ovan men jag har löst alla grejerna som du pratar om med Z-wave. En puck bakom varje strömbrytare som du vill styra och sedan en kontrollenhet där du gör själva programmeringen (jag kör Fibaro Homecenter 2). Att styra belysning är väldigt lätt att fixa. Ska man få en lite smartare styrning av motorvärmaren krävs det lite mera jobb. Min funkar som så att jag lägger in avresetider i en Google-kalender. Sedan tittar systemet på hur kallt det är ute och beroende på detta så startar motorvärmaren vid olika tider innan avresan. Sedan har jag även en viss eftergång av värmaren ifall jag inte kommer iväg som planerat samt att det är lättare att komma ihåg att dra ur sladden om kupévärmaren är på när man sätter sig i bilen (om man inte kommit ihåg att dra ur kabeln då såklart).
 
Du kan köpa några för konfade Z-Wave puckar från ex m.nu så behöver du inte ens ha en controller till att börja med. Be bara att få dem associerade med varandra så kan du tända och släcka alla fyra från samtliga brytare.. Qubino skulle jag välja. När du blir sugen på mer så köper du till en controller, en VERA eller opensource typ Domoticz..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.