spamb skrev:
ok. men om PIR är volym fördröjd ger den inte tjuven 30sec tid att hitta och slå sönder centrallen?
jag menar om tjuven bryter in sig genom dörren och springer in i hallen och letar igenom och hittar centralen och slår sönder den då kommer inte jag att få någon larm?
just nu sitter PIR så att jag kan komma in i hallen 2 meter utan att komma i synfält för PIR.
Sedan undrar jag även om man kan få pip ljud från larmet som bekräftar att den har fått kommando när jag larmar till/från? just nu talar den, men eftersom den är gömd långt ifrån dörren så är det svårt att höra den.
Det blev något lustigt när jag skulle uppdatera mitt inlägg, råkade antagligen klicka på "radera" istället för "uppdatera", har postat om det inlägget.

Själva centralenheten bör placeras centralt i bostaden och med bara en tillträdesväg, den tillträdesvägen (och centralenheten) ska skyddas av en PIR Volym (direktlarmande).

Alla enheter är sabotageskyddade, larmar om man öppnar eller bryter bort dom från sina fästen.

Det finns "tvåvägs" MAPar som man använder just pga dåld placering av centralenhet ger dåligt ljud.

För att skydda centralenheten ytterligare mot sabotage bör man stänga av allt ljud på den, man ska inte kunna lokalisera centralenheten med hjälp av ljudet.

spamb skrev:
jag har gömt MAPen(centrallen) långt in i huset och magnetkontakterna är satta som fördröjda 30 sec, för att komma till centrallen måsta jag passera i stort sett alla PIR. Helst vill jag inte ha dem som volym fördröjda av just den skäll att tjuven har 30 sec extra på sig innan larmet går.

ser att ni har flera pir som interior och en som perimeter? vad menas med det?
Centralenheten bör man aldrig använda för att larma på/av med, man använder bara knappsatsen på centralenheten vi programmering.

Vi har två separata tvåvägs-MAPar, dom talar och tjuter.

Alla PIRer är interior (volym), den ensamma perimeter (skal, direktlarmande) är en magnetkontakt på altandörren (har inget MAP där), den ensamma interior är magnetkontakten på dörren mellan källare och garage.

ok trodde map var centrallenhet men ser nu att det förkortning för manöverpanel .)
vad ska man använda då för att få bekräftelse när man slår till/från larmet om man inte ska använda centrallens högtalare?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.