1 070 läst · 6 svar
1k läst
6 svar
KNX rå-data?
KNX-sensorer samlar alla in någon form av data, vissa mer än andra (temperatur, strömförbrukning,etc), finns det något generellt/standardiserat sätt att läsa av dessa värden så att de går spara ner? Publiceras all data för övrigt på bussen enligt någon konfigurerbar intervall eller krävs det pull (om det överhuvudtaget finns någon praxis) för att läsa av?
Ett exempel, en Gira energy meter comfort (https://www.gira.com/data2/217x3390.pdf) kan läsa av en massa intressant information kring strömförbrukning (per fas om man så vill). Gira själv har en homeserver som kan tolka detta och skapa flashiga grafer. Men om jag vill åt rå-data utan att behöva lägga €2000 på deras homeserver, går det och i så fall hur?
Ett exempel, en Gira energy meter comfort (https://www.gira.com/data2/217x3390.pdf) kan läsa av en massa intressant information kring strömförbrukning (per fas om man så vill). Gira själv har en homeserver som kan tolka detta och skapa flashiga grafer. Men om jag vill åt rå-data utan att behöva lägga €2000 på deras homeserver, går det och i så fall hur?
Enklast skaffar du en KNX IP-Gateway för att fysiskt komma åt KNX-bussen från ditt nätverk. Sedan kan du köra lämplig EIB-programvara på t.ex en Raspberry Pi för att läsa och skriva mot KNX-bussens enheter.L Lini skrev:KNX-sensorer samlar alla in någon form av data, vissa mer än andra (temperatur, strömförbrukning,etc), finns det något generellt/standardiserat sätt att läsa av dessa värden så att de går spara ner? Publiceras all data för övrigt på bussen enligt någon konfigurerbar intervall eller krävs det pull (om det överhuvudtaget finns någon praxis) för att läsa av?
Ett exempel, en Gira energy meter comfort ([länk]) kan läsa av en massa intressant information kring strömförbrukning (per fas om man så vill). Gira själv har en homeserver som kan tolka detta och skapa flashiga grafer. Men om jag vill åt rå-data utan att behöva lägga €2000 på deras homeserver, går det och i så fall hur?
Ok, då har jag alla delar som behövs. Är protokollet standardiserat vad gäller informationen i payloaden eller kan varje tillverkare fritt komma på egen definition av data så länge man har rätt header/crc/etc? Och är det alltså så att sensorer broadcastar info hela tiden eller är det någon som pollar dem?gol skrev:
Titta gärna här: https://michlstechblog.info/blog/raspberry-pi-eibknx-ip-gateway-and-router-with-knxd/L Lini skrev:Ok, då har jag alla delar som behövs. Är protokollet standardiserat vad gäller informationen i payloaden eller kan varje tillverkare fritt komma på egen definition av data så länge man har rätt header/crc/etc? Och är det alltså så att sensorer broadcastar info hela tiden eller är det någon som pollar dem?
Ska även tillägga att om man inte vill labba på protokollnivå med EIB/KNX så finns det även KNX IP Gateways som erbjuder t.ex REST API. Jag har använt Weinzierl BAOS KNX IP GW 777 som fungerar kanon. De har även andra produkter som fungerar med deras BAOS-protokoll. T.o.m en insticksmodul till RPi som jag dock inte testat själv. Dessa produkter kräver även att du har tillgång till ETS.
Grymt, tack! Vet inte om den GW jag köpte har de funktionerna (säkert inte) men bra veta de finns!gol skrev:
Ska även tillägga att om man inte vill labba på protokollnivå med EIB/KNX så finns det även KNX IP Gateways som erbjuder t.ex REST API. Jag har använt Weinzierl BAOS KNX IP GW 777 som fungerar kanon. De har även andra produkter som fungerar med deras BAOS-protokoll. T.o.m en insticksmodul till RPi som jag dock inte testat själv. Dessa produkter kräver även att du har tillgång till ETS.
Något att notera är att KNX-bussen inte är lämpad för stora mängder data eller realtidsdata. Har för mig att en KNX TP-buss körs på 2400 baud och alltså är ganska långsam. Inget problem för vanliga paket med gruppadresser men om det är kontinuerlig trafik av sensordata som överbelastar bussen kan det påverka så tex tryckknappar inte reagerar ibland.
Man kan oftast ställa in om uppdatering av värden skall skickas av källan med fasta tidsintervall eller endast vid förändring. Dessutom kan en separat förfrågan skickas ut på bussen där källan svarar med aktuellt värde.
Just elmätare kan man ju vilja ha reaktidsvärden från under vissa tillfällen, tex när man tar upp en specifik vy på det i visualiseringen, en del använder då istället modbus eller IP via en gw istället för direkt på KNX.
Man kan oftast ställa in om uppdatering av värden skall skickas av källan med fasta tidsintervall eller endast vid förändring. Dessutom kan en separat förfrågan skickas ut på bussen där källan svarar med aktuellt värde.
Just elmätare kan man ju vilja ha reaktidsvärden från under vissa tillfällen, tex när man tar upp en specifik vy på det i visualiseringen, en del använder då istället modbus eller IP via en gw istället för direkt på KNX.