Här tänkte jag dela med mig av mitt projekt hur man kan styra sin garageport via z-wave.
Sökte lite på nätet men hittade ingen guide för hur man kopplar in sig på 230v, 24v hittade jag, men min portmotor hade ingen utgång för just 24v, så jag fick koppla in den på 230v istället.

Jag började med att öppna upp min portmotor, det är en Norgate från Skånska byggvaror.
Mätte upp 230v på denna plinten som jag sedan anslöt 2st kabelstumpar på ca 2dm, kabelarean är 0,75mm² enl samtal med elektrikern.
Internt av garageportmotor med öppen kåpa och synliga kablar anslutna till en plint.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Strömmatningen kommer från vänster som ansluts till ett Qubino Flush 1D relä, sedan ansluts Q↑ samt Q ↓ till ingången för extern tryckknapp på portmotorn.
Hand håller ett Qubino Flush 1D relä framför en öppen garageportmotor under installation.
Skapa konto

Monterar tillbaka kåpan med relät "gömt" inne i motorn.
Garageportmotor med öppen kabelanslutning för DIY-projekt att styra med z-wave.
Skapa konto

Nu lägger man till enheten i controllern, i mitt fall en Fibaro HC2, tyvärr importeras inte parametrarna automatiskt som de gör med mina andra brytare/sensorer, så där fick jag lägga till en parameter 11, det kommandot är "Auto off" sätter ett värde på "1", dvs att relät slår automatiskt ifrån efter en sekund, och simulerar en knapptryckning.
Skärmdump av Fibaro Home Center 2 användargränssnitt med öppna konfigurationsinställningar för Z-Wave enhet.
Skapa konto

För att ha kolla på om porten är öppen eller stäng monterade jag en Vision Garage door detektor på översta portbladet.
Vision Garage door detektor monterad på garageportens vita metallstruktur.
Skapa konto

Bytte även ikoner för den i HC2:an för att det skulle se lite trevligare ut, tyvärr finns det ingen gul Mustang i mitt garage, men det var den ikonen jag hittade :D

Skärmbild av en smart hem-app med kontroller för garageport, inklusive temperatur- och garageportdetektor.
Skapa konto
Skärmdump av en smart home-app med ikoner för styrning av garageport och temperaturkontroll i garaget.
Skapa konto

Svårare än så var det inte, hoppas denna guide kan hjälpa någon

• Gilla
Härryda2015 och 5 till
  • Laddar…
Det enda att anmärka på kanske är väl säkerheten efter z-wave går att göra "replay" på och då kan vem som helst öppna din garageport...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.