Villalarm & Hemautomation
Nyfniken: Enligt egen erfarenhet så är det tryggaste sättet att få "geofencing" att fungera att sätta fast IP på mobilen och pinga den adressen.
etompau: Ja det skadar väl inte att testa det. Såg en text om hur återställa till fabriksläget, vet ej om den är applicerbar på just denna typ av brytare. Reset to factory default This device also allows to be reset without any involvement of a Z-Wave controller. This procedure should only be used when the primary controller is inoperable. 1. Pressing On/Off button three times within 2 seconds will
Setomidor: Uppdatering: Redan fått SmartThings hub och satte upp enheter och automationsregler på nolltid. Finns säkert begränsningar när man når en viss komplexitet; men för att komma igång med enklare regler var det sjukt smidigt! Två lärdomar dock; om man vill köra via WiFi bör man installera det över WiFi direkt (inte Ethernet först och sen försöka gå över till WiFi), samt att det är
Tobbe@EA: [citat] Alltså, vilken grym research du gjort! :) Blåste rent brandlarmet (ett av dem) med tryckluft i somras efter frispelet och nu när du säger det så var det nog tre trådar och en lösliggande. Har också fått tips på en installatör/tekniker i Örebro som kanske har koll så jag ska ta kontakt med honom under dagen. Det där med obalanserat lät ju lite rörigt tyvärr, men jag får
fatsug: [citat] Tror tyvärr inte det. Mig veterligen finns inga z-wavepuckar med två dimmerutgångar eller en dimmer och en ”vanlig” utgång. Jag har ett gäng qubinodimmers. De funkar klockrent och är (nog) tillräckligt små för att man skall få plats med två stycken i en stor dosa.
RilleRock: [citat] MK 4400 är numrerad 2-5. Turkos 5 > vit/grön Lila 4 > grön Motstånd mellan 2/3 och 3/4.
johanone: Lägsta rekommenderad last är 50W (resistiv) eller 50VA (resistiv-kapacitiv, resistiv-induktiv). Om dessa nivåer underskrids kommer bottenlasten Bypass 2 att behövas https://www.zwavesverige.se/allt-du-behover-veta-om-fibaro-dimmer-2-gen-5 Är lasten för låg? Jag har själv ett drivdon med några få LED-lister där allt fungerar utom just dimningen (och jag har testat ändra varenda
Derbyboy: Jo jag har en del frågor ”på gång”. Är ämnena en bit ifrån varandra så brukar jag starta. Ta trådar. I slarvar jag och startar en ny tråd trots att jag startat en med likartad frågeställning. Ber om ursäkt för detta. Jag återkommer när jag har mer info om dimmern.
Tedde1: hej får inte min enhet att fungera kameran går att koppla till enheten men när jag ska installera appen och söker där kommer det inte upp nått står bara att det inte finns några arlo enheter Använder unifi ap ac som accespunkt och unifi router
Huggmejsel: Kolla in Vanderbilt SPC. Finns en lång tråd på forumet!
bygga_bo: [citat] Persiennbutiken har sådana: https://www.persiennbutiken.se/contents/sv/d48_plissegardiner.html Klicka på "Konfigurera och beställ" för pris mm.
bygga_bo: [citat] Jag uppfattade sista stycket i #32 som att WiFi-räckvidd skulle vara ok, men jag borde nog läsa hela tråden... Oavsett vilket faller alternativet förmodligen bort med tanke på vad leby skriver.
Dowser4711: [citat] 12V 9A ger 109W, 240V 10A ger 2400W, du kan driva många MC-horn på den säkringen...
leby: pröva, det kan bli helt olika ljusnivå och då får du i så fall byta till likadana
Assassen: Om du vill bygga utan programmering kan du använda dig av Rumshygrostater och termostater. Dessa för att ställa in den temp och fukt de ska starta/stanna på. Sen med relän i serie för att starta fläkten.
Pe_Er: [citat] Det går ju att köra en WiFi Hotspot på mobilen.. Det viktiga är, oavsett lösning, att det fungerar säkert, snabbt, smidigt och helt perfekt. Det är inte många som behöver kunna deaktivera. Men mobilen har man alltid med så vore nog smidigast om det gick att köra via den.
etompau: [citat] Håller man på med dessa grejor måste man bara själv trixa och testa, så jag har enbart nyttjat läget där man själv lägger in önskad ljusnivå (3-sekunderstryck på knappen).
Anonymiserad 182623: Har du en brytare så är det enkelt. Funkar med flera också.. Du bör dra nolla till uttaget tex från vägguttaget nedan. Du kan dimra ner bättre då
Härryda2015: Ja, det hade funkat med en puck i den dosan. Men se till att det inte är 400v i dosan samt att pucken klarar effekten på radiatorn.
Devonie: Hur ställer jag om klockan? Hur schemalägger man kamerorna? Någon som vet?
Thomas': [citat] Tack! Tänkte på det igår att jag skulle ringa dom. Prövar mdd dom.
Helk: Hej, Såg att tråden börjar bli gammal. Testar om någon fortfarande är intresserad. Funderar själv på en Danfoss EV220B ansluten till en vanlig zwave brytare. Man kommer undan med ca 2500kr för material, om man klarar sig med DN20 rör. Integrationen med tex Home Assistant blir super enkel. Ett problemet är att jag gärna vill kunna koppla till vattnet vid ev strömavbrott, och då
Gilgo: Vi har 2st altandörrar till så det är inga problem med "säkra utgångar".
Christoffer Örnhagen: Tack, jag kopplade ihop allt och efter 5-10 sekunder stoppades flödet. Ventilen verkar i princip hundraprocentigt tät vilket imponerar när flödet är så stort när den är öppen. Blev en himla bra lösning! Tack för produkttipsen!
etompau: Den får du montera på vägg eller annan lämplig plats, den går ej in i en apparatdosa. Har du ett eluttag i närheten så köp ett ojordat sladdställ och anslut drivenheten med det.
Simonix: Låter som du har nästan samma frågor/kräv jag hade. Du kan kolla mitt tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/vilket-hemlarm.348461/
etompau: Eftersom du vill hålla nere priset, är som sagt 433-mottagare det bästa valet för vanliga fönsterlampor imho. Det ger faktiskt också en bra räckvidd, ännu bättre om du hänger på en extern antenn på controllern. Astrouret justerar tänd/släcktid, komplettera med ett Nexa skymningsrelä så får du automatisk kompensering av tändtid när det är mulet väder. Några billiga