Jag har precis renoverat ett hus och har då passat på att få installerat dimrar lite varstans i huset. De flesta funkade direkt men några dimrar inte från start.

Jag pratade med elektrikern och testade efter det att trycka ner knappen på ”pucken” och därefter trycka ner dimmerknappen tre gånger á fem sekunder. Då fick jag igång någon mer. Men jag vet inte exakt hur jag gjort tyvärr, så en av dimrarna får jag inte att funka. Den är antingen på med full kraft, eller av. Ingen möjlighet att använda dimmerfunktionen varken via min Homey eller direkt på strömbrytaren på väggen.

Någon som har tips om detta eller varit med om samma sak?

Återställ den och inkludera den på nytt. Förutsätter att du har mono stabilabrytare.

leby leby skrev:
Återställ den och inkludera den på nytt. Förutsätter att du har mono stabilabrytare.
Jag testar det. Är ju fullständigt nybörjare, så vad innebär mono stabilabrytare?

Mono stabil är att den fjädrar tillbaka när du släpper, den står bara still i ett läge = mono

leby leby skrev:
Mono stabil är att den fjädrar tillbaka när du släpper, den står bara still i ett läge = mono
Jo, det stämmer! Jag kan inte riktigt se att dimmerfunktionen skulle lösa sig för att jag kopplar ifrån, men jag ska testa i alla fall. Men den dimrar ju inte knapptryck heller. Men som sagt, ska testa så får jag se... Tack för snabbt svar!

M Marcus Rydberg skrev:
Jo, det stämmer! Jag kan inte riktigt se att dimmerfunktionen skulle lösa sig för att jag kopplar ifrån, men jag ska testa i alla fall. Men den dimrar ju inte knapptryck heller. Men som sagt, ska testa så får jag se... Tack för snabbt svar!
Inte koppla ifrån, exkludera den ur ditt zwave nät och inkludera den sen igen. Ganska vanligt att man får göra det om en enhet krånglar lite. Kolla sen alla parametrar så de står rätt för det du önskar, man ställer in minsta och högsta dimnivå etc vilket åtminstone teoretiskt skulle kunna ge den effekt du beskriver om det står tokigt..

Lägsta rekommenderad last är 50W (resistiv) eller 50VA (resistiv-kapacitiv, resistiv-induktiv). Om dessa nivåer underskrids kommer bottenlasten Bypass 2 att behövas

https://www.zwavesverige.se/allt-du-behover-veta-om-fibaro-dimmer-2-gen-5

Är lasten för låg? Jag har själv ett drivdon med några få LED-lister där allt fungerar utom just dimningen (och jag har testat ändra varenda parameter, lagt av och till, testat olika controllers, osv) och har dragit slutsatsen att lasten är för låg och en Bypass behövs. Har en i lådan, kanske ska ge mig på det :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.