C crazytok skrev:
Ok.

Då är nog enklaste och billigaste lösningen att skaffa ett 3G modem (begagnat?), sätta den i garaget med billigaste möjligaste sim-kort.

Sedan kopplar du en shelly (samma som Plejd fast för wifi), kostar 200kr. Sedan ansluter du shellyn till internet via 3G modemet.

Vips så kan du styra den via din telefon både från huset och hemifrån.

Läste något om minusgrader? Kan inte shellyn vara inomhus eller i någon isolerad låda?
C crazytok skrev:
Ok.

Då är nog enklaste och billigaste lösningen att skaffa ett 3G modem (begagnat?), sätta den i garaget med billigaste möjligaste sim-kort.

Sedan kopplar du en shelly (samma som Plejd fast för wifi), kostar 200kr. Sedan ansluter du shellyn till internet via 3G modemet.

Vips så kan du styra den via din telefon både från huset och hemifrån.

Läste något om minusgrader? Kan inte shellyn vara inomhus eller i någon isolerad låda?
Nu har jag kollat på lite Shelly prylar, så nu vet jag ungefär vad det handlar om. Exakt vilken modell är det som du tänker på? Shellyn kan vara inomhus, dock i en verkstad som jag bara värmer upp vid behov..

Tänkte på en sak.. Även om jag för tillfället saknar internet uppkoppling, så kan jag ordna en WiFi lösning till detta, blir bara ett lokalt nät då. Men det räcker väl för att kunna styra en Shelly lokalt? Senare när jag får internet uppkoppling, då kanske det även går att styra Shellyn via nätet?

Är ingen expert på Shelly, men jag har för mig att du kan köra dem i AP-mode. Alltså behöver du ingen WiFi router/accesspunkt initialt (du får ett lokalt nät med en enhet). När du har Internet på plats kan du konfigurera om den och koppla upp den mot din accesspunkt som vanligt, och då även nå den via Internet (Shelly Cloud tror jag att de kallar det).

Antingen kör du med Shelly1, som helt enkelt är en puck som du driver med antingen 220,24 eller 12v. Därefter kan du koppla på vad du vill, den har ett relä som är separerat från drivningen så du väljer själv vad den ska bryta eller slå till. Om det är ström eller signal är upp till dig.

Alternativt kör du någon av Shelly Pluggarna, som helt enkelt är en smartplugg du sätter i eluttaget och som slår av och på strömmen på den inkopplade enheten.

Har du bara en wifi uppkoppling så kan du köra allt lokalt ja. Du måste inte ha internet, det är bara om du behöver komma åt det på distans när du är påväg hem som du skrev.

Bygga bo:
Det stämmer att du kan köra den i AP läge, har ingen erfarenhet av det men tror att du då kopplar upp dig enbart mot enheten. Dvs den skapar ett eget trådlöst nätverk som din telefon kan ansluta till. Men detta lär du inte komma åt på den distansen som Pe_Er är ute efter. Så tror inte det är något han kan nyttja.

Annars är som sagt ett 4g modem för 400kr en bra lösning. Då agerar den både router och internet modem till din shelly. Sedan skaffar du ett Vimla abonnemang med 2gb surf för 50kr/mån (4 första månaderna sedan 100kr) eller något annat. Ingen bindningstid så bara att säga upp när du är klar....

Även om det går att köra Shelly i AP mode så är signalen väldigt svag. Du bör vara inom 10 meter eller så för att se den.

• Gilla
crazytok
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Bygga bo:
Det stämmer att du kan köra den i AP läge, har ingen erfarenhet av det men tror att du då kopplar upp dig enbart mot enheten. Dvs den skapar ett eget trådlöst nätverk som din telefon kan ansluta till. Men detta lär du inte komma åt på den distansen som Pe_Er är ute efter. Så tror inte det är något han kan nyttja.
Jag uppfattade sista stycket i #32 som att WiFi-räckvidd skulle vara ok, men jag borde nog läsa hela tråden... Oavsett vilket faller alternativet förmodligen bort med tanke på vad leby skriver.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.