Hej

Har fått upp ögonen alldeles för sent för smart hemautomation...

Hursom, med hösten och vintern som närmar sig är jag intresserad av smart styrning av belysning, främst fönsterbelysning. De gamla mekaniska timrarna skall ut en gång för alla.

Så, krav,
  • Styra belysning, först & främst fönsterlampor runt om i huset.
  • Skymningsrelä eller astrour
  • Utbyggningsbart för vidare nördighet
  • Smidigt
  • Prisvärt
Det finns ju en del, nexa, telldus, Samsung smarthings m.fl och jag har fastnat lite för Samsung smarthings då den är kompatibel med de flesta.

Kan ni hjälpa mig vidare i beslut.
  • Är det kanske vettigt eller har ni andra erfarenheter?
  • Ska jag ändå satsa på inbyggd styrning eller det känns överkill för just fönsterlampor. Där räcker det med smartplug.
  • WiFi, MHz bandet eller övrig teknik för styrning av enheter?

För styrning av vanliga fönsterlampor är nog mottagare på 433 MHz det billigaste du kan ha. Tillgängligt överallt.
En mottagare ligger på ca 50-60 kr.

Samsung har dock inte stöd för 433 MHz.

En styrenhet från Telldus, ZNet v2. går på ca 1000 kr, hanterar både 433 och Z-wave.

• Gilla
sulfobus
  • Laddar…
Hmm, telldus har dock inte så positiv feedback på sin app. Sen att vissa finesser är låst till ett PRO abonnemang känns sådär.

Ett alternativ är ju såklart att prova en rasberry lösning.

Hade missat helt att Samsung smarthings inte stödde MHz bandet...

Hmm, animus heart finns ju också. Homey också men då är vi uppe i mer än vad ekonomin tillåter. Animus kan dock vara intressant

Eftersom du vill hålla nere priset, är som sagt 433-mottagare det bästa valet för vanliga fönsterlampor imho.
Det ger faktiskt också en bra räckvidd, ännu bättre om du hänger på en extern antenn på controllern.

Astrouret justerar tänd/släcktid, komplettera med ett Nexa skymningsrelä så får du automatisk kompensering av tändtid när det är mulet väder.
Några billiga temp.givare ger dig översikt över intressanta mätpunkter. En trigger skickar push till mobilen om något värde överskrider ett satt gränsvärde.

Har till dags dato satt upp 6 st. Telldus-system och de rullar på bra. Du har grejorna i drift efter ca 10 minuter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.