Villalarm & Hemautomation
fgo: [citat] Känner igen det. Ser bra ut på utsidan och värre i lådorna. Men det funkar ju ända (y)
gol: [citat] Jag har ett kombolarm, Vanderbilt SPC, med i huvudsak trådade, men även en del trådlösa detektorer. Har integrerat larmet med Homey (funkar även med Home Assistant). Integrationen gör så att larmets samtliga detektorer kan användas som triggers och villkor för roliga saker i hemautomationssystemet. Är ett riktigt premiumlarm i ungefär samma prisklass som Ajax. Förstår dock
Per Kall: [citat] Det stämmer. Ajax kan kopplas upp med bildverifiering till vissa larmcentraler. Kolla upp innan du väljer.
sparre16V: Någon som kan hjälpa har problem med att lägga till IMOU kamera till Ajax larm , kamera är inlagd på IMOU appen och fungerar . admin användare används , har knappat SN nummer både med scanning och manuell . Någon som vet hur jag löser det. Tack
leby: Är ju som sagts en gammal tråd (start) men när vi nu är igång igen! Jag har kört z-wave nu i 6-7 år, började eftar att ha läst hek's tråd på en semester! Har testat några olika controller, Fibaro HCL, Domoticz och Home Assistant (HA). HCL'n tycker jag inte om... de båda andra är bra på olika sätt men eftersom jag kört Domoticz längst och lärt mig den (och inte minst dzvent) så
Trrttsch: Hej igen! Det hela tog en ny vändning. Sector Alarm hälsade på mamma häromdagen och hon skrev på avtal. Det innebär att hennes gamla Homegate AiO-larm för massa tusenlappar är överflödigt. Funderar på att flytta det till mitt hus och använda utan larmcentral men är osäker på om själva larmenheten går att återanvända som jag vill. Alla detektorer och sirener tror jag går på
Onsalakorven: Kolla på Ajax! Finns bra trådar om det här på BH!
bergquist: Hej Precis som ämnet låter så är jag intresserad av att koppla upp mina 2 ack-tankar till ett form av smarthemlösning. Tänkte fråga om forumet vet en temperaturgivare jag kan använda. Passar bra att byta ut de instickstemperaturgivare jag har idag då en av dessa är sönder. Jag använder Athom homey idag så z-wave och zigbee är inte några problem, behöver jag komplettera med annat
Peppe_1.0: Just mesh-funktionen kan jag se som en stor fördel för driftsäkerheten. Måste ju säga att det är förvånansvärt bra signaltäckning från Telldus Znet Lite v2 för 433mhz... jag har min placerad i källaren och ser inga problem med täckningen två våningar upp...
etompau: [citat] Med hög sannolikhet nej. Tillverkare av trådlösa larm har ofta (alltid) egna protokoll som omöjliggör användning av andra tillverkares produkter.
spamb: Annars kan man öppna larmet och titta efter tre pin märkta med DEF. Koppla ur strömmen och kortslut D och E pin stoppa i batteri i 10 sec. Ta bort batteri och larmet är återställt till fabriksläge. Mvh
alm82: Köp ett multirelä och ställ in på frånslagsfördröjning. t.ex eltako mfz61dx-uc https://www.eltako.com/fileadmin/downloads/sv/_bedienung/MFZ61DX_61100604-1_internet_sw.pdf
e02jr: Har du rätt i, såg inte de två terminalerna nerevid. Typ alla andra enheter på sidan är ju strömbrytare med batteri, men de kanske inte passar in med andra brytare i huset. Om du inte har nått emot att löda lite så fungerar det ju att demontera en av dom och löda på trädar som man kan koppla till brytaren, har haft det så tidigare med innanmätet från den dubbla aqara-swithen. Den
noone70: [citat] Har mailat en del med secondline support De flesta saker som larmet styr så som wallswitch, lampor mm fungerar Saker som larmet kan reagera på så som vatten sensorer eller rörelse dec fungerar inte
magnil: Tack för alla tips. Kör Conbeesticka så får prova gruppera i Phoscon. Hur fungerar det då med dimmer levels mm? Kan man typ sätta gruppen på 60% och vad händer då med de som bara är on/off? Väntar lite med Node red. Vill som sagt hålla det så enkelt som möjligt och har inte stött på patrull i automatiseringen ännu. Man kan ju googla fram lite kod för det som inte går att göra
halj: Om du använder home assistant finns en rätt trevlig automation som styr valfritt relä. Ställ in avresetid och sen startar motorvärmaren en viss tid innan beroende på utetemperatur https://github.com/Gnaget2/Car-Heater-Package
useless: Är det lite surt att först betala 50-200% mer per styrd kanal jämfört med t ex zwave för att sen behöva betala ytterligare 140:- per kanal för att över huvud taget kunna använda hårdvaran man betalat dyrt för?
useless: Fast om du ska integrerar prylarna i en existerande Home Assistant eller annan controller så finns det ingen anledning att skaffa Plejd alls. Då finns det ju billigare saker som inte kräver en specifik gateway.
cpalm: [citat] Här verkar vara något liknande till reapris: https://www.safe.land/se/butik/premiumlarm/ovrigt-premiumlarm/sim-5ar/
Trrttsch: Sådär ja! Inte världens finaste installation men funkar bra iaf! Tack igen! [bild]
TheJesper: Måste passa på att tipsa om bra pris på Bauhaus just nu på en.... Osram... Smart+... Verkar vara ZigBee LL 2.0. Det finns även fjärrkontroller och andra lampor till bra pris... [bild]
CalleCa: [citat] Hej, jag får precis samma. Verkar som om dom vill att vi ska ha abonnemangen. Jag tänker lämna tillbaks mina. Och även begära ersättning för allt mitt besvär.
jajko: Någon som vet mer om detta, utöver vad som finns på wattle.com? Bra eller anus?
LasseR: [citat] Tack, Det skulle säkert fungera strålande men var kopplar jag på utgången från kontaktorerna i vinschen? De här borde väl fungera bra i så fall tänker jag: https://www.m.nu/tillbehor/kontaktor-ika232-20-230v-32a-contactor Lasse
muraren2: [citat] Oj, den tråden hade jag missat, sökte på sidan men hittade inget relevant till min frågeställning, men som frun brukar säga... - har du letat ordentligt...... Ja men nej:crysmile:
Christer Bill: Hej, en liten filosofisk fråga nu när det är på väg att bli kallare... Jag har fått tre st Qubino flush dimmer 0-10v med två transformatorer. jag har egentligen ingen stans där jag behöver dom... men jag fick med en temperatur sensor... Den dära temperatursensorn kan man naturligtvis göra något skoj med. :-) För att köpa två temp sensorer till Qubino puckarna är prisvärt, typ