Villalarm & Hemautomation
OSTRUNE: Hehe tror du har tagit det några steg längre än vad jag tänkt mig. Jag skrotade Verisure och köpte en Yale Smart living hub, 2st nya moduler till låsen och en dörrkontakt från Yale som jag satte på garageporten. Blev dock en besvikelse. Funktionerna i Yale appen är väldigt basic och det går t.ex. inte att få en påminnelse om garageporten varit öppen en viss tid.
imported_Benno: Jag köpte en TFA weatherhub som skickar temp och fukt via webben var 7:e minut. Med pushnotiser om värdena går utanför inställt intervall. Verkar väldigt bra, om den nu visar rätt. Har bara testat den hemma men det verkar stabilt. Ingen kamera dock.
petererlandsson1194: [citat] Sedan så vore det väl på sikt bra om du har säkchefskoden så att du kan göra mer saker än att koppla till/från larmet. Vet man inte den koden så måste man defaultstarta och programmera om, det kan lokal larmfirma säkert hjälpa dig med.
PatrikL: Hej! Jag vill kunna styra en ljusslinga jag har ute med hjälp av en vanlig befintlig väggbrytare utan att behöva dra in en tändkabel till denna. I dagsläget har jag en vanlig singel väggbrytare som styr en lampa som sitter på väggen i denna dosa har jag neutral, fas samt jord. dock är enbart FAS kopplad till L på denna och sedan på utgång går det fas till lampan. Min tanke är att
gmanhem: Vi har nyligen flyttat och har inte fönster som har direkt uppsikt över vår uppfart och jag vill därför bygga ihop någon lösning som kan uppmärksamma oss på när någon kör in på uppfarten. Ofta inte märker av en bil som kör in upp uppfarten innan det står vid dörren och kackar på. Vid infarten har vi ett par grindstolpar där jag önskar att montera någon slags passage sensor
cpalm: Det finns "smarta" nyckelskåp som håller reda på vem som checkar ut och in vilken nyckel. Även lyxigare varianter där man kan styra vem som kommer åt vilka nycklar. Kombinerat med hänglås som endast släpper ifrån sig nyckeln i låst läge så är man väl så nära man kan komma med ett automatiskt system. Sen säger ju inte det något om huruvida prylarna är på plats eller inte, om
Robin_: https://www.laskompaniet.se/product/magnetkontakt-dc107-infalld
fgo: Kul projekt!! Älskar sånt här. Kolla om du inte kan få till en PI(D) regulator i programmeringen. Då bör du kunna finjustera regleringen och slippa att slingan slår av och på hela tiden.
Ace83: Lite sugen på att komplettera mina arlo pro 2 kameror med några billigare kameror som har inbyggd siren. Har kollat på denna https://www.netonnet.se/art/smarta-hem/overvakningskamera/imou-looc/1010203.9438/ Jag vill kunna koppla in den på ett strömuttag som jag har på altanen. Men de flesta ip kameror verkar vara anpassade så att de ska kopplas in inomhus. Altanen är inglasad. Vill helst
Boan: [citat] det går inte gå direkt till SPC via Gateway som lundix har?
Runnis: Låter tråkigt osmart tyvärr. Jag har tyvärr inga spännande lösningar men jag kör med Verisure och Yale dorrman på våra ytterdörrar sedan 2015 och det fungerar perfekt. Till garageporten använder jag Gogogate 2 som ger notiser när porten står öppen. Sen sitter det 5st Arlo Pro 2 runt huset och det ger hyffsad koll.
perjar: [citat] Jag har kopplat exakt likadant, rent elektriskt. Hur har du konfigurerat det i Niben? Väljer jag att utgång AA3-X7 ska vara "larmutgång" så slår relät till direkt, som om ett larm hade gått (men det ar det inte enligt larmloggen) Om jag däremot låter utgången ha kvar fabriksinställningen "ej använd" så händer inget med relät. Dock vet jag ju inte om det kommer att slå till
cpalm: Värt att kolla i förväg är också om försäkringen kräver, eller ger några särskilda förmåner för, en klassad larminstallation.
leby: [citat] Absolut, eller så använder du ex HA för att stänga av POE på relevant port på din Unifi Switch :-)
Skånepöjk: [citat] ring flodlight cam finns med sladd och sirener, det är vad jag har...
pacman42: Har du inte hastigheten på anslutningen på nätet, ja då är det inte mycket att göra åt det.
leby: [citat] Ok, då är det nog felkopplat i brytaren. Man skall aldrig gissa med el så försök att bekräfta det jag gissar genom att mäta. Det ser ut som ett ojordat uttag som dessutom har en klippt jord i dosan, mm inte så snyggt hemmapul. Svart som är kopplad till L på brytaren är inkommande fas. Bekräfta detta genom att mäta. Du skall då ta ex en wago med 4 ingångar och koppla in den
extrix: Någon som är duktig på det med appen. Är så att jag låg och pilla runt på hik-connect appen igår och var inne på min axhub controlpanel och råkade trycka i något som gör att jag måste skriva in admin och lösenord varje gång jag startar appen och ska in på min axhub controlpanel. Om jag får in i tex enhetsinformation och vill ändra tidzon så får jag bara upp en ruta med ''
turbo100: Om du kommer på något smart så skriv gärna det. Jag tycker det är dåligt man inte kan namnge devices direkt i config-filen längre oxå.. Säkert jättebra anlemdningar från teamet men det krånglar till min RFXTRX. Jag blandar vilt med z-wave men då jag har lite lampor/fläktar i ett växthus ca 40 meter från servern så funkar inte z-wave speciellt bra måse jag säga. Jag funderar på
VallValle: [citat] Tack för inputs. Precis som du säger är enkelheten väldigt viktigt. Här varit sjukt smidigt om t.ex. Hue eller Ikea hade haft magnetkontakter. Men jag ska kika lite närmare på rörelsesensorn du tipsade om. Annars kanske det får bli clevario och sen kanske deras lampstyrning senare. :)
leby: [citat] Jag har några ggr haft viss fördröjning i mitt z-wave nät. De åtgärder jag gjort är dels att slå på "Nightly Heal" [bild] Men också sett till att controllern är placerad så att så många noder som möjligt har direkt kontakt med controllern (Node 1) [bild] Även om mesh nätverket skall kunna hantera ett antal hopp så är det snabbare om noden har direkt anslutning till
Lucky2015: [citat] Det där larmet är långt ifrån likabra som Ajax security. Satsa på ett Ajax larm istället. Det går dessutom att ansluta till larmcentral för 95 kr/månaden.
leby: Jag har några Fibaro som "tappat" S2. Det enda sättet jag då lyckats få det att fungera är att avregistrera pucken och inkludera den som ny igen. Den får ju nytt Id osv så beror på hur mycket du orkar pyssla med det. Nu ska tilläggas att jag haft mina kopplade till en Aeotec Z-Stick Gen5 som använder openzwave så fibaros borde vara stabilare kan man tycka men prova går ju alltid..
pacman42: [citat] Den fortsätter stänga. Utifrån kraften den ger så skulle jag inte ha den där barn når. Mitt fönster är drygt 2m upp...
Hexbugare: Hej! Har bytt till Yale Doorman med Verisure till garage och ytterdörr. Har nu kvar nyckeln endast till vårt kalla utomhus-förråd. Skulle dock vilja ha en smart lösning där med kodlås eller liknande. Finns det något smart lås på marknaden för icke uppvärmda ytor? Mvh Markus
Runnis: [citat] Jag har en i kallgarage och en i krypgrunden under huset, fungerar finfint!
Qwerty952: [citat] Jag bytte till 9090. Men jag skall nog byta tillbaka till 8080 för jag har skaffat mig en UniFi dream Machine PRO och den körd kontrollern internt.