5 237 läst · 8 svar
5k läst
8 svar
Villa larm utan abbonemang? Sikkerthjem/dinsafer eller ajax
hej
letat villalarm utan abbonemang och har sorterat ner det till 2 olika...
sikkerhjem, säljs under många namn men tillverkas av dinsafer (nova)
- billigt kina larm
- rfid taggar
- enkelt o billigt att bygga ut pch kan prata med andra system....
- klarar ej flera zoner
- ställt frågan om man kan uppdatera till helio med inget svar från deras support....
Ajax
- dyrare bättre kvalitet?
- inga rfid taggar
- klarar flera zoner
- kan byggas ut på alla möjliga sätt
så har någon annan ställt dessa system mot varandra? och vad kom ni fram till?
kommer undan med ca 3500kr med kina larm men ca 10000 från ajax..
letat villalarm utan abbonemang och har sorterat ner det till 2 olika...
sikkerhjem, säljs under många namn men tillverkas av dinsafer (nova)
- billigt kina larm
- rfid taggar
- enkelt o billigt att bygga ut pch kan prata med andra system....
- klarar ej flera zoner
- ställt frågan om man kan uppdatera till helio med inget svar från deras support....
Ajax
- dyrare bättre kvalitet?
- inga rfid taggar
- klarar flera zoner
- kan byggas ut på alla möjliga sätt
så har någon annan ställt dessa system mot varandra? och vad kom ni fram till?
kommer undan med ca 3500kr med kina larm men ca 10000 från ajax..
Här är en artikel som jämför de två https://www.safe.land/se/hjalpcenter/premiumlarmet-vs-folklarmet-vilket-skall-jag-valja/
Fråga tid själv, varför skulle inte det billigare alternativet räcka? Finns det några funktioner som gör att det går bort? Ska du ha det "bara" till larm så kanske det billigare funkar bra?
Känns det som att 6500kr kan man göra mkt med... tex köpa samma larm igen och ändå ha kvar 3000 spänn...
Själv hade jag kört med Ajax för att det är roligt att kunna bygga ut med deras ganska breda utbud (och möjlighet att koppla in tredjeparts trådade grejer) och leka lite med. Sen är det ett system som dom faktiskt utvecklas en hel del så med tiden kommer det säkerligen ännu mer roliga saker till det.
Känns det som att 6500kr kan man göra mkt med... tex köpa samma larm igen och ändå ha kvar 3000 spänn...
Själv hade jag kört med Ajax för att det är roligt att kunna bygga ut med deras ganska breda utbud (och möjlighet att koppla in tredjeparts trådade grejer) och leka lite med. Sen är det ett system som dom faktiskt utvecklas en hel del så med tiden kommer det säkerligen ännu mer roliga saker till det.
Tyvärr dock en av de mest intetsägande jämförelse jag någonsin sett. Svepande formuleringar som att Ajax är marknadens bästa larm och att du ska välja larm efter om du är en Apple eller HTC-människa är ju inte särskilt klargörande.Per Kall skrev:
Några av de viktigaste tekniska kraven jag själv ställer på ett bra larmsystem för inbrott och brand:
- Extremt driftsäkert
- Ska kräva minimalt med underhåll
- Enkelt att integrera med hemautomation
- Full funktion vid strömavbrott.
- Kontinuerlig övervakning av alla typer av fel i anläggningen.
- Kontinuerlig detektering av sabotage och störsändare
- Redundant larmöverföring
- Larm via SMS, mejl och pushnotis.
- "Smash and grab"-detektering (via yttre tjänst)
- Möjlighet till deltillkoppling (skalskydd) och flera larmområden.
- Förutsägbart och responsivt.
- Uppgraderingsbart
- "Framtidssäkert" i perspektivet minst 10år
Så tycker jag också att det är viktigt att man själv får bestämma om man vill ha det kopplat till larmcentral.
De flesta seriösa larmen uppfyller naturligtvis merparten av dessa baskraven men det är nog inte så många som klarar alla.Vad det gäller Ajax är min uppfattning att det klarar de flesta av dessa kraven (dock inte alla). Vad det gäller det andra larmet har jag själv ingen uppfattning.
Jag har valt ett helt annat larm, men det kanske beror på att jag är mer en Android-människa, som vill ha det bästa av det bästa men samtidigt ha full flexibilitet.
Redigerat:
gillar priset hos dinsafer och deras tillbehör.
ogillar man inte kan ha zoner...tex ha garaget larmat och huset olarmat.
men gillar de har taggar för avaktivera......
båda verkar vara enkla och driftsäkra och klarar hemautomatition hyffsat lika.
hade varit kul att veta om sikkerthjem kommer sälja en ny version med dinsafer helio istället. Får ringa deras support och fråga för mail svarar de ej på.....
ogillar man inte kan ha zoner...tex ha garaget larmat och huset olarmat.
men gillar de har taggar för avaktivera......
båda verkar vara enkla och driftsäkra och klarar hemautomatition hyffsat lika.
hade varit kul att veta om sikkerthjem kommer sälja en ny version med dinsafer helio istället. Får ringa deras support och fråga för mail svarar de ej på.....
Jag har ett kombolarm, Vanderbilt SPC, med i huvudsak trådade, men även en del trådlösa detektorer. Har integrerat larmet med Homey (funkar även med Home Assistant). Integrationen gör så att larmets samtliga detektorer kan användas som triggers och villkor för roliga saker i hemautomationssystemet. Är ett riktigt premiumlarm i ungefär samma prisklass som Ajax. Förstår dock att det kanske inte riktigt passar din plånbok.G gta324 skrev: