Villalarm & Hemautomation
Demmpa: Tex ett Siemens/Vanderbilt SPC-larm kan man koppla till larmcentral/larmtjänst. Det finns ett antal olika larmcentraler där man kan abonnera på olika tjänster, tex Lövestad Larmcentral ca 100kr/månad, här är två trådar om larmcentraler, https://www.byggahus.se/forum/threads/vilken-larmcentral.141311/ https://www.byggahus.se/forum/threads/hemlarm-kopplat-till-larmcentral.256385/ Det
putte22: [citat] Ja klipp bort den stora ”handsken/kopplingsplinten” på Ikea drivern så kan du sätta wago på kablarna ut från drivern och ta vilka 24v ledlister du vill. Annars kan jag rekommendera amazons egna kompletta rgbw lister Meross. Mkt prisvärda och app med snabb respons. Finns även med homekit stöd men lite dyrare.
Kane: Om du har en Pi4 redan är det väl bara att testa hur det funkar.
viggen_l: För vatten stop kolla på Ikeas knyklan. Den kör på zigbee så den borde fungera ihop med hej också.
Rockit: EDIT: Skrev för snabbt i förra inlägget. Den inte ger 12V ut utan att det går att bestämma i vilket läge den skall ansluta mot jord.
AndersPS: [citat] Jag hittade detta också efter lite mer efterforskning. Men visst är det så att det bara går att få ut data via SIA?
Nötegårdsgubben: Nu hade jag ett sånt avbrott igen i ett drygt dygn. Sedan förra året har dock huset kompletterats med en wifi-styrd fjärrkontroll till llvp:en som kör egen app och den har funkat hela tiden, så det är någon intern bugg i Tellsticken som självläker. Till skillnad från förra gången hävdade huvudenheten att den var online när jag kollade, men den rapporterade ingen data. Som sagt, är
gråsten: Uppdatering: Larmuppringaren 4902 för röstmeddelande över analog linje finns i dansk variant med svart knapp och svensk med röd knapp. Programmering sker med knapptelefon och tonsignaler. Den svenska varianten kräver att uppringaren kopplas in mellan uttag och telefon med mellanpropp. Inkopplingen ska vara med kaskadkoppling som de gamla fasta installationerna. Parallellkoppling fungerar
Vispen74: För Hubitat verkar det finnas appstöd redan. Kanske det man ska ha i stället för Homey då? https://community.hubitat.com/t/envisalink-integration/3114 Måste läsa på vad skillnaden är mellan Homey och Hubitat. Verkar funka med home assistant med... Att inte Homey har det (än), synd.
snuttjulle: Dessa 2 verkar till stor del höra till olika kategorier vad jag hittar. Behöver ett fåtal kameror som ska sitta inomhus som är belyst (autotändning) som spelar in vid rörelse med några dagars sparande. På samma ställe behövs det möjlighet till temperatur övervakning och ev larm från värmepump och lite div saker. Som det ser ut nu verkar det effektivaste vara att gå för 2 olika
blackarrow: [citat] Hur gick det för dig? Det hände igen nyligen samt att 2 st Rasberrypi inte fick någon IPadress. Har bytt ut en TP-Link GS108 mot en switch från Netgear. Har funkat bra sen bytet.
Matt23: [citat] Grymt, det är en bra idé! Tror jag skall ge mig på att köpa hem en uppsättning och börja där. Tack för alla svar och tips :)
gråsten: Ja, jag har varit inne på walkie talkie 446 MHz med tonanrop. Tonanrop bör gå fram och höras även om squelchen är ställd så att sprak inte går igenom. Men jag åtog mig bara att tänka på en teknisk lösning, inte att utföra den. Personen som vill ha uppfartskontrollen är inte kunnig på teknik så jag rekommenderat den färdiga lösningen framtagen för ändamålet. Lite märkligt
MariaiÖstergötland: Vi ärvde Alert alarm med huset vi köpte och har inte orkat byta. Jag rekommenderar det inte. Svårförståelig app, otydliga mail, vid larm är det Verisure som ringer upp och det företaget verkar ha sparat in på charmkurs-kostnaden om man säger så. :rolleyes:
mlindsten: [citat] Tack för förtydligandet! Min lösning kommer sannolikt inte att att bli lika avancerad som din, men det är inspirerande att läsa! :)
MagnusJonsson: Är lite sen till festen, men kan bara hålla me TrollMann till 100%. Kör en RPI4 med SSD och Docker. Använde Andreas video som startpunkt [MEDIA=youtube]a6mjt8tWUws[/MEDIA] (Hade också en Vera och den vill jag, precis som TrollMann aldrig se igen) Själv har jag ett 15 tal z-wave enheter och har just köpt en ConBee II sticka för att nu kunna peta in Ikeas trådfri grejor..
Henalm: Någon som har erfarenhet av Netatmos Indoor Camera med fönster och dörr sensorer samt siren. Kan man "skalskyda" huset med denna, hur är räckvidden på sensorerna till Indoor enheten? Alla erfarenheter av systemet tas tacksamt emot. Mvh/H
MathiasS: ....det är ett enkelt sätt att kontinuerligt övervaka anslutningen och få statistik på det. [bild]
etompau: Vi köpte en IMOU "Bullet" för ca 6 månader sedan. Ger bra bild även i mörker och kan spara ner filmer på lokalt minneskort. Har fungerat bra även nu med kraftig kyla (för Skånska förhållanden). Dock ingen pan/tilt-funktion. https://www.netonnet.se/art/smarta-hem/overvakningskamera/imou-bullet-lite/1010204.9438/?gclid=EAIaIQobChMIquWjhbmH7wIVshoGAB1BgwUtEAQYAiABEgIOovD_BwE
Timsiii: Gammal tråd men såg att Dooya fortfarande finns & har utvecklat en hel del. Någon som har koll på var det går att beställa?
Demmpa: Här är två exempel på reläer som fungerar: https://www.automation24.se/relaemodul-phoenix-2903331-rif-1-rpt-lv-230ac-2x21 https://www.elfa.se/sv/relae-monostable-finder-13-31-230-4300/p/30066419
Robin_: Du har 4 ingångar samt 2 utgångar så det borde fungera: Device interfaces I/O input4 I/O output2 12vdc matning du strömsätter portapparaten med nu kan även styra sirenen via en programmerbar utgång.
nikasp: Jag har bra erfarenhet av den fulare pluggen i gult och sämre erfarenhet av de lika dyra, snygga och små med energimätning högst upp till höger. Jag lyckades köra med Znet v2 -> 5 meter till en energimätarplugg -> genom 20 cm massivt timmer + fasadbrädor och 17 meter fritt utomhus till ladan samt genom en brädvägg och till en sådan repeaterplugg. Det var lite imponerande. [bild]
Ankanett: Jo det fungerar, men jag skulle vilja ha larm när man inte är hemma och gärna kunna kontrollera det oxo, det är ett gammalt pc510 utan display. Hittade ett begagnat som heter NX9 med tillbehör ? Någon som vet något om det, kontrollpanelen ser ut som dsc med display.
p_k: Har tyvärr inget att komma med där, kör än så länge bara med larmets rökdetektor. Fibaros prylar brukar fungera bra men just brandvarnare vill man så klart inte chansa med.
Manganbangan: Hög luftfuktighet kan också utlösa rökdeckare då den ser vattenånga som rök
Jaurocha: Tack för infon. Jag har har en Fibaros wallplug och den har ju mycket riktigt Always on som jag nu ska testa.