Villalarm & Hemautomation
Joppe81: Har precis samma problem med vårat. Satt monterat i huset när vi flyttade in och vi har inga kvitton eller vetskap om var eller när det är köpt. Ingen som vet hur man kan åtgärda detta själv?
xneonii: Fick svar i annan tråd; [citat] För andra i samma sits; en kabel från strömbrytarens L till dimmerns GND och en kabel från "tändtråd" på strömbrytaren till dimmerns "cirkel i rektangel" (ursäkta övergrepp på terminologin).
bompa: Hej Har en relativt stor tomt - 6000 m2 samt hus i två plan på 350 m2. Idag finns äldre lossköpt securitas larm men önskar en bra kamera övervakningssystem. Vad föreslår ni för system? Kameror? Har på fritidshuset Google Nest men de är kanske för klena. Vad rekommenderas. Hade tänkt ha budget på 15 - 25 000 SEK.
goerana: Hej! testa milestone, har du bara korrekta ipadresser på kamerorna o rätt uppsatta nätverk, så är Milestone gratis med 8 kameror, Finns även Bosch VMS men dom gillar ju mest Bosch kameror, oxå gratis. //Goerana
Demmpa: Jag fick tag på dom via jobbet, men det är typ denna jag har, https://www.lasgiganten.se/sv/articles/2.2350.5879/utc-magnetkontakt-dc118
Tomtom79: Någon slags switch kopplad till ditt relä. Står hur du ska göra i manualen :-) De har ett par olika dörrswitchar också men du kan nog använda lite vadsomhelst. [bild]
tfi_friday: [citat] Dimmer 2 funkar med eller utan nolla. Om det inte finns någon nolla måste den minimala belastningen vara 10W. Under 10W man måste har en bypass.
puttrix: Jag ansluter via nätverket så har dålig koll på GSM-varianten men kan detta hjälpa? " The user-app activation which is done by the ‘connect alarm activation’ mobile-app can be performed only when there is an active connection between the power-manage server and the Neo panel. When using a GPRS/Cellular Neo panel, most of the time the panel is disconnected (the panel is connected when
Vaktislina: Håller på att bli galen. Vi har ett arlo-system m några år på nacken som ändå funkat fint hela tiden. Tror att modellen heter arlo wire free. De senaste dagarna har vi fått aviseringar från ena kameran men när man ska kolla biblioteket så finns inte den kameran där. Efter att förgäves försökt att lägga till enheten i biblioteket (kameran funkar. Man kunde gå in via enheter och
xdigger: [citat] jag har faktiskt RCO MEGA på min villa, och snart har en kollega till på jobbet RCO i sin nya fastighet. Jobbar i branschen så kan både systemet utan och innan och kan göra alla låskolv själv. Har bra priser hos RCO via jobbet också.
olabil: [citat] Jag har använta GSuites-konto förut (där jag har förnamn@efternamn.se-adress). Google har bestämt sig för att begränsa Assistant-funktionerna där - de används mest för företagskunder, men det drabbar ju konsumenter som gått med tidigt. Vet inte om det hade hjälpt med en 'reset' eller något sånt, men nu har jag iaf ett helt vanligt google-konto för assistentfunktionerna och
Skärkarl: Ett alternativ är brandvarnare med blixtljus, då behöver inte svärfar komma ihåg att sätta på sig "armbandsuret" varje dag.
Ajare: Har kört fast i en inkoppling Hur kopplar man in och konfigurerar Rökdetektor FI/CQR338-4L-12V optisk Så att man även får sabotage om den plockas ned.
The AL: [citat] 1. Routern kan "scrambla" IP-adresser om nätverket går ner pga e.g. strömavbrott. När sen nätverket går igång igen så köper inte krypteringen den nya IP-adress en och kräver återställning. 2. Jag vet att det har varit en del problem med de gamla FW och även i de nyare att nätverket inte hoppar igång automatiskt när man pluggar in RJ45an medan anläggningen redan är
tommib: Det kan det absolut vara om din router sänder på 2,4 GHz. ZigBee använder samma frekvens.
etompau: Detta system får anses vara en kompromiss när det kommer till larm. Min uppfattning är att de främst satsar på en sorts övervakning av ljud och temp i lägenheter som hyrs ut.
M Larsson: Har inte kollat djupare i det, men tror/trodde att styrningen fungerar även utan internet då plejd-enheterna kör Bluetooth och jag har ingen plejd gateway. Men så klart nåt gör integrationen mot plejds externa tjänst då man måste ange inloggningsuppgifter.
Anterialis: Takk for fint svar. Jeg skal lese meg opp på systemene du nevner. =)
Rimborambo: [citat] Ni hade helt rätt, vid närmare efterforskning så kommer det att fungera precis som tänkt. Tack för tipsen, beställd o landar i morgon. Så till helgen bör funktionen vara igång! :-)
Gilgo: Nu funkar det faktiskt. Nästa steg är att få magnetkontakten i larmet att hjälpa mig verifiera att porten är stängd. Försöker få ihop ett flow i Homeyn men eftersom jag är värdelös på sådant så går det trögt ;)
Slumber: [citat] Tack för tipset! Har kollat runt lite och det blir ungefär som du nämnde. Ska jämnfördelat och utvärdera.
Henrik.woll: Jag håller med om att det kommer fungera dåligt med en närvarostyrd rumsreglering i en villa, systemet är alldeles för trögt för detta. Men vill man koppla upp systemet går det utmärkt att göra detta, ställdonen till golvvärmefördelaren verkar vara vanliga termiska no/nc ställdon (finns 24v samt 230v modeller) dessa fungerar så att man skickar ström igenom dem så värmer de upp
henke-henke: Jo men visst! När man är en sån KNX-nörd som jag så klart man ställer upp.
KG Renström: [citat] [citat] har ett sånt larm hemma som fungerade tills jag skulle ha ett på landet också. Det gick inte att registrera sen går det inte att logga in in hemma heller så nu fungerar ingenting!
Roff: Tack ska du ha! Bra med ett märke som man känner igen. Ska bli kul att koppla ihop, kanske frågar lite här på forumet om jag blir helt förvirrad.
etompau: Köp en centrumplatta, borra två hål och montera passande återfjädrande tryckknappar.
Henrik.woll: [citat] jo med deras 500 serie och Connect får du den uppkopplad. Går även att integrera med tex Google Home