Jag skulle vilja mäta energiåtgången på lite olika saker för att kunna göra lite analyser på vad som drar hur mycket och när.
Ett enkelt sätt är ju då att stoppa en z-wave kontakt i mellan och ta energiåtgången från den.
Men jag har haft problem med att de ibland slår av och jag har saker som inte får bli avslagna som frysen och styrelektroniken till värmepannan.

Så min fråga är om det finns någon produkt som fungerar som en z-wave stickproppsbrytare men som inte har av och på funktion?
Har försökt googla men drunknar i alla resultat som säljer med brytare.

R
Om det är en enskild kontakt/förbrukare du vill mäta och inte en hel grupp så är det nog svårt att hitta en ren mätare vad jag vet. En del wallplugs (tex Fibaros) har en "Always on"-funktion som kan aktiveras. Då ignorerar den av/på-kommandon och den fysiska knappen har ingen funktion, samt att den alltid blir på när den får ström (efter strömavbrott eller när man trycker in den i väggen).

Annars ett inbyggnadsrelä, en del kan mäta strömförbrukning. Se till att stänga av eventuella idiotiska funktioner som att blinka vid larmsignal från andra enheter, en del tillverkare lägger in sådant trams som default.

Om brytaren går sönder eller om man konfigurerar fel blir det förstås inget bra. Man får väl väga den risken mot nyttan att kunna övervaka förbrukningen och samtidigt kunna automatlarma om något drar för mycket/lite, det är ju också ett effektivt sätt att upptäcka att tex en kyl gått sönder.

Tack för infon.
Jag har har en Fibaros wallplug och den har ju mycket riktigt Always on som jag nu ska testa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.