I förrgår kväll upptäckte jag att min Tellstick inte hade rapporterat data på ett och ett halvt dygn. Det ”självläkte” och systemet var uppe igen igår lunch, drygt 50 timmar efter att det gått ner.

Det här var första gången systemet varit nere så länge på de dryga två år jag haft det. Någon annan som råkat ut för/brukar råka ut för något liknande?

Nedan en kurva på underhållsvärmen inne där man ser ett långt hopp i kurvan.
Skärmdump av Tellstick-app som visar temperaturkurvan med ett avbrott och återhämtning över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gissar att det är lokalt problem hos dig. Signalen från givaren har inte gått fram, kanske något i omgivningen som påverkade.
Har själv diverse loggningar från flera Tellstick-system och där har inte varit några problem. Blir det någon driftstörning lägger telldus ut info deras twitter-konto.

https://twitter.com/telldus_status

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det skulle inte förvåna mig alls om det är lokalt. Huset ligger avsides och det mobila bredbandet har inte perfekt täckning. Kortare strömavbrott sker också emellanåt.

Jag har funderat på lite olika alternativ men har inget bra svar på vad det är:
  • Strömavbrott känns uteslutet då temperaturen inne var högre efter än före avbrottet. Temperaturen borde nog sjunkit fem grader om det varit två dygns strömavbrott.
  • Dålig mobiltäckning känns osannolikt, då borde det troligare varit borta några timmar nu och då snarare än två dygn vid ett tillfälle, fast har en enskild mobilmast gått ner kan det nog vara orsaken.

Återstår då allmänt Telldusavbrott (vilket det uppenbarligen inte var) eller att min enhet eller mitt mobila bredband gått ner och sen självläkt. Att felet ligger i bredbandsmodemet är väl nog så troligt.

Om du tittar i appen så ser du direkt om din Tellstick är online/offline.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ja, Tellsticken var offline, sorry om jag var otydlig med det. Att jag valde termometerkurvan nu var för att den efteråt visar problemet. Det är mest varför den var offline och att systemet kunde självläka jag är nyfiken på och imponerad av. Det senare gör att jag slipper åka ner bara för att kolla att allt är ok (något som hade varit mer av en akut fråga om det varit kallt ute, nu är det ju inte så noga).

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Jag kör också en ZNet via mobilt bredband. Routern har jag ställt in för att skicka SMS vid tappat mobilnät. Då får jag direkt indikering om där är något fel. Detta är dock i område med bra täckning osv, så stabiliteten på förbindelsen har varit mycket bra.

Någon gång/månad så rapporterar modet att det har återanslutit till mobilnätet, inget som stör funktionen för Tellsticken dock.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Låter smart! Får hejda mig lite innan jag försöker lösa något som egentligen inte är ett problem bara, men antar att man skulle kunna göra något liknande som skickar ett meddelande efter tolv timmars offline-läge eller så. För i mitt specifika fall är det viktigaste att inte temperaturen faller drastiskt utan att jag har koll på det.

Nu hade jag ett sånt avbrott igen i ett drygt dygn. Sedan förra året har dock huset kompletterats med en wifi-styrd fjärrkontroll till llvp:en som kör egen app och den har funkat hela tiden, så det är någon intern bugg i Tellsticken som självläker.

Till skillnad från förra gången hävdade huvudenheten att den var online när jag kollade, men den rapporterade ingen data.

Som sagt, är mer förbryllad än oroad.
Temperaturgraf i en app som visar utomhustemperaturdata över flera dagar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.